کد خبر: ۳۳۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۰۶ تير ۱۴۰۰
رئیس شورای شهر تهران از اقدامات انجام‌شده و زمان پایان این دوره شورای شهر تهران می‌گوید.
قلم‌نیوز:اعضای شورای شهر ششم چه زمانی وارد پارلمان شهری می‌شوند و فعالیت خود را آغاز می‌کنند؟ سؤالی که ۳۱ خرداد پس از اعلام رسمی اسامی منتخبین شورای شهر ششم تهران توسط وزیر کشور مطرح شد و خبرنگاران از هر فرصتی استفاده کردند تا پاسخ قطعی این پرسش را بیابند. با توجه به اینکه وزیر کشور موضع مشخصی در این زمینه نداشته، اظهارنظرها هم متفاوت بوده و هیچ شخصی به‌طور قطعی تاریخ انتقال مدیریت پارلمان شهری به دوره ششم را اعلام نکرده است. فارغ از اظهارنظرهایی که این روزها شنیده یا در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر می‌شوند، مرور قانون شوراها نشان می‌دهد که فعالیت شوراهای شهر و روستا یک دوره ۴ ساله است.

براساس همین قانون اعضای شورای شهر پنجم پس از تأیید وزارت کشور، شهریور ۹۷ وارد پارلمان شدند و فعالیت خود را آغاز کردند. با انجام محاسبه ریاضی ساده، این نتیجه حاصل می‌شود که اول شهریور ۱۴۰۰ پایان فعالیت شورای شهر پنجم خواهد بود اما امسال به‌دلیل انتقال دولت دوازدهم، چالشی در زمان انتقال شوراها هم پیش آمده است. در حقیقت وزارت کشور به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است تا انتقال دولت و پارلمان شهری همزمان انجام شوند؛ از این‌رو به قانون اصلاحیه شوراها استناد کرده و به صراحت اواسط مرداد را زمان انتقال پارلمان شهری اعلام کرده است. 

رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری زمان قطعی انتقال شورای شهر تهران را ۱۳ مرداد اعلام می‌کند و می‌گوید: «براساس قانون شوراها فعالیت شورای پنجم، اول شهریور به پایان می‌رسد اما فعالیت دولت سیزدهم از اواسط مرداد رسما شروع می‌شود و وزارت کشور هم برای اینکه هردو همزمان انجام شوند، ۱۳ مرداد را روز پایان فعالیت شورای پنجم اعلام کرده است.»  به‌گفته محسن هاشمی رفسنجانی، براساس تصمیم هیأت‌رئیسه، ۱۲ مرداد آخرین جلسه رسمی شورای پنجم به‌صورت نمادین و برای ارائه گزارش عملکرد توسط شهردار تهران و کمیسیون‌های تخصصی برگزار می‌شود و ۱۴ مرداد هم شورای ششم در صورت تأیید وزارت کشور معارفه می‌شود و آغاز به‌کار می‌کند.

۷۰ طرح و لایحه در مراحل پایانی

از زمان فعالیت شورای شهر پنجم تاکنون بیش از ۳۰۰ جلسه علنی در صحن برگزار شده که در این جلسات، اعضا بیش از ۱۸۰۰ دستور جلسه درخصوص لایحه و طرح مربوط به باغات، نامگذاری معابر، تذکرات و... داشته‌اند که آنها را بررسی و تعیین تکلیف کرده‌اند. محسن هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه شورای شهر پنجم تلاش می‌کند تا لوایح و طرح‌های باقیمانده را به نتیجه برساند، می‌گوید: «خوشبختانه با روند منظمی که در کمیسیون‌ها و صحن علنی شورای پنجم وجود داشت، تمامی جلسات برگزار شد و مصوبات خوبی هم داشتند. حدود ۳۷ روز به پایان این دوره باقی مانده و اکنون ۴۰ لایحه و ۳۰ طرح در کمیسیون‌های تخصصی شورا وجود دارد که اعضا مشغول بررسی آنها هستند و تلاش می‌کنیم تا در همین دوره تعیین تکلیف شوند، اما اگر موفق به این کار نشدیم، رسیدگی به آنها توسط شورای ششم انجام خواهد شد.»

انتقال تجربه به شورای جدید

محققان باور دارند استفاده از تجارب، زمینه را برای موفقیت‌های بیشتر در مدت‌زمان کوتاه فراهم می‌کند. از این نظریه می‌توان در مدیریت بهتر شهر هم استفاده کرد و به‌گفته رئیس شورای شهر تهران بهره‌گرفتن از تجارب دوره‌های قبلی مانع از خطا می‌شود. او از انتقال تجربه به شورای ششم استقبال می‌کند و می‌گوید: «برگزاری جلسه مشترک و گفت‌وگو در مورد مسائل شهری و انتقال تجربه‌ها و مدیریت دانش در فرایند اداره شهر بسیار تأثیرگذار است و درصورت نیاز و بنا به درخواست شورای ششم حتما این جلسه مشترک را برگزار می‌کنیم.»
منبع: همشهری
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: