یکی از موتورهای محرک اقتصاد ایران مسکن است به طوری که عملکرد بخش مسکن می تواند منجر به رشد تولید در دیگر صنایع شود حال سوال اینجا است آیا بخش مسکن توانسته است موجب رشد تولید شود.
عضو هیات رییسه اتحادیه مشاوران املاک گفت: عوامل متعددی بر بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ اثرگذار است که از جمله آن می‌توان به هزینه‌های ساخت، تعداد معاملات، فعالیت‌های سوداگرانه، نوسانات بازار ارز، بودجه دولت، تسهیلات بانکی، مالیات‌های حوزه مسکن، نرخ رشد نقدینگی و اثرات آن بر تورم عمومی اشاره کرد.
منطقه 6 شهرداری تهران یکی مناطق قدیمی پایتخت است که متوسط قیمت مسکن در آن طی دی‌ماه 1402، حدود 100 میلیون تومان برآورد شده است. اما متقاضیان خرید واحد مسکونی در منطقه 6 تهران باید حداقل چه بودجه‌ای را مد نظر داشته باشند؟
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: شهروندانی که دارای فرم اعلام عوارض ساختمانی معتبر سال ۱۴۰۲ هستند فقط تا پایان امسال برای پرداخت عوارض فرصت دارند.
معاون توسعه مسکن شرکت عمران شهرهای جدید گفت: با فرض استقرار حدود ۸.۵ میلیون نفر در هر دهک، تقریبا ۶ دهک جامعه توانایی خرید مسکن را ندارند و حتی بعضی از ساکنان آپارتمان­ها توانایی پرداخت شارژ ساختمان و هزینه ­های آن را ندارند.
مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد جمع مالیات حاصل از خانه‌های لوکس و خالی و در 11 ماه ابتدایی سال 1402 به 50 میلیارد تومان هم نمی‌رسد. این در حالی‌ست که دولت سیزدهم مالیات‌ستانی از این واحدها را یکی از محوری‌ترین سیاست‌های خود برای کنترل بازار مسکن می‌داند. اما چرا مالیات بر خانه‌های خالی در ایران ضمانت اجرایی ندارد؟
مسوولان دلیل ورود چینی‌ها به صنعت مسکن را افزایش سرعت ساخت عنوان کرده‌اند این در حالی است که به عقیده کارشناسان واگذاری زمین به مردم اصلی‌ترین راهکار برای سرعت بخشی به ساخت مسکن تلقی می‌شود.
بعضی از کارشناسان حوزه املاک معتقدند که در فصل پایانی سال ۱۴۰۲، بازار مسکن و آپارتمان حرکت نسبی‌ای را تجربه کرده است. با این حال، اکنون با توجه به فاصله‌گرفتن بازار از رکود چندماهه، آیا ورود به بازار مسکن به عنوان زمان مناسب محسوب می‌شود؟
معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت:تا به حال ۸۷ هزار و ۶۸ قرارداد اجاره در سامانه خودنویس مردم با مردم و هم از طریق مشاوران املاک فعالیت شروع شده است.
بر اساس فرمول قبلی متقاضیان باید طی ۲۰ سال، ۲۴۰ قسط به مبلغ هشت میلیون و ۴۸۸ هزار تومان پرداخت می‌کردند، اما با تصمیم دولت قرار شد اقساط وام ۵۵۰ میلیون تومانی طرح نهضت ملی مسکن با روش پلکانی محاسبه شود.
صفحه  از ۳۸۱