کد خبر: ۴۴۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۲۷ دی ۱۴۰۲
ماکرون:
در جریان تغییر کابینه دولت فرانسه، «امانوئل ماکرون» با برگزاری یک کنفرانس خبری در کاخ الیزه به مسائل داخلی و بین‌المللی کشورش پرداخت و در عین حال تاکید کرد که آتش‌بس در غزه یک «اولویت» است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در جریان یک کنفرانس خبری در کاخ الیزه بیان کرد: همه جان‌ها و زندگی‌ها ارزش دارند. فرانسه کمک‌های انسانی را به آنهایی که در غزه نیازمند هستند، ارائه داده اما تاکید می‌کنم که اولولیت ما آتش‌بس است.

روزنامه گاردین به نقل از رئیس‌جمهور فرانسه نوشت: نیروهای اسرائیل باید طبق قوانین انسانی رفتار کنند تا از گسترش جنگ به دیگر مناطق خودداری شود. فرانسه هم‌چنین به دنبال صلح و ثبات در لبنان است.

ماکرون افزود: یک جشن ملی در تاریخ هفتم فوریه (۱۸ بهمن) در پاریس به مناسبت زنده نگه داشتن یاد ۴۱ تبعه فرانسوی که در تاریخ هفتم اکتبر در خاورمیانه کشته شدند، برگزار خواهد شد.

وی همچنین صراحتا اعلام کرد که فرانسه به ائتلافی جهت حمله به ارتش یمن ملحق نخواهد شد زیرا «فرانسه می‌خواهد از تشدید تنش‌ها خودداری کند.»

ارتش‌های آمریکا و انگلیس بامداد شنبه حمله هوایی را علیه نقاط مختلف یمن در چهار استان از جمله صنعا، الحدیده، تعز و ذمار صورت دادند. این حمله پس از آن صورت گرفت که در پی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، نیروهای مسلح یمن اعلام کرد تمامی کشتی‌هایی را که به نحوی به رژیم صهیونیستی مرتبط هستند، در دریای سرخ هدف قرار خواهد داد و این کار تا توقف جنایات رژیم اشغالگر علیه فلسطینیان در غزه ادامه دارد.

روسیه-اوکراین
رئیس‌جمهور فرانسه با اشاره به جنگ اوکراین از سفر ماه آینده خود به این کشور خبر داد تا در سایه این سفر بتواند یک توافق امنیتی را با دولت کی‌یف نهایی‌سازی کند.

ماکرون در ادامه ادعا کرد: پیروزی روسیه در این جنگ، نظم مبتنی بر قواعد بین‌المللی را تضعیف خواهد کرد و زندگی را برای همسایه‌های روسیه غیرممکن می‌سازد. ما نمی‌توانیم به روسیه اجازه پیروزی بدهیم و نباید این اقدام را انجام دهیم.

او از برنامه‌های کشورش برای ادامه جنگ اوکراین پرده برداشت و گفت: فرانسه قصد دارد حدود ۴۰ موشک دوربرد و چند صد بمب که دوستان اوکراینی ما منتظرشان هستند، ارسال کند.

در فوریه سال جاری میلادی جنگ اوکراین ۲ ساله خواهد شد. این کشور در ژوئن گذشته ضدحمله‌ای را آغاز کرد که به اذعان مقامات اوکراینی و غربی نتوانسته دستاورد قابل توجهی را کسب کند. در همین راستا، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در اجلاس داووس اذعان کرد روسیه در بسیاری از قسمت‌های خاک اوکراین پیشروی می‌کند و نباید این کشور را دست‌کم گرفت، درحالیکه ضدحمله کی‌یف نتایج مورد انتظار را به همراه نداشته است.

روابط با ترامپ و آمریکا
امانوئل ماکرون با اشاره به برنامه‌های ترامپ برای یک دور ریاست دیگر خاطرنشان کرد که به دنبال راه‌حل‌هایی است تا با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا همکاری کند.

رئیس‌جمهور فرانسه در این خصوص افزود: ما پذیرای هر رهبری هستیم که مردم انتخاب کنند. هنگامی که منافع فرانسه در میان باشد، من حاضرم با هر کسی صحبت کنم. در دوره ریاست ترامپ باید این کار را انجام می‌دادم. اگرچه ما در برخی حوزه‌ها نقطه نظرات مشترکی داشتیم اما درباره مسائلی نظیر تغییرات اقلیمی و مالیات متفاوت فکر می‌کردیم.

ماکرون هشدار داد صرف نظر از اینکه چه کسی در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز می‌شود، اروپا باید این احتمال را در نظر بگیرد که اولویت‌های ایالات متحده شاید در جای دیگری باشد.

وی تاکید کرد: دموکراسی آمریکا دچار بحران شده است. اولویت اول آنها خودشان است و دوم چین. بنابراین اروپایی‌ها باید در این خصوص شفاف باشند و به همین دلیل است که من خواستار اروپای قوی‌تر هستم و اینکه چگونه از خود محافظت کنیم و به دیگران وابسته نباشیم؛ این چیزی است که من خودم را برای انتخابات آمریکا صرف نظر از نتایج آن آماده می‌کنم.

رئیس‌جمهور ۴۶ ساله فرانسه هم‌چنین در قسمت دیگری از این کنفرانس خبری نسبت به ایجاد فرانسه‌ای «قوی‌تر» برای مواجه با بحران‌های جهانی متعهد شد و از ابتکار مشترکی با قطر جهت توافقی میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی برای تحویل دارو به اسرای صهیونیستی و کمک‌های بشر دوستانه به غزه خبر داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: