کد خبر: ۴۳۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۱۹ مهر ۱۴۰۲
وزیر آموزش ۳۴ ساله دولت فرانسه که تن‌پوش‌ها و چادرهای عربی دختران را در مدارس این کشور ممنوع کرد، طبق یک نظرسنجی جدید در رقابت برای جانشینی امانوئل ماکرون به عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه پیشتاز است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، طبق نتایج یک نظرسنجی جدید، گابریل آتال،‌ وزیر آموزش ۳۴ ساله دولت فرانسه جای ادوار فیلیپ، نخست وزیر سابق این کشور را به عنوان بخت اول رهبری حزب ماکرون در انتخابات آینده گرفته است.

به نوشته نشریه «تلگراف» انگلیس، گابریل آتال به عنوان یک ستاره نوظهور و به خاطر وفاداری‌اش به رئیس جمهور فرانسه با لقب «پسر ماکرون» شهرت پیدا کرده و در میان چهره‌های دیگر تشکیلات فرانسه از جمله ژرالد دارمنن، وزیر کشور و برونو لومر، وزیر دارایی این کشور سر بر آورده است.

آتال بعد از آنکه تابستان امسال در سمت وزیر آموزش دولت فرانسه منصوب شد، چند تصمیم جنجالی شامل ممنوع کردن پوشش تن‌پوش و چادر عربی در مدارس دولتی اتخاذ کرد و رسیدگی به معضل کمبود معلم و مناقشه بر سر حقوق‌ها را در دستور کار قرار داد.

خبر انتصاب آتال به عنوان وزیر آموزش فرانسه باعث واکنش منفی چپگراهای این کشور شد و آنها گفتند، او در مدارس خصوصی درس خوانده و درک چندانی نسبت به نظام مدارس دولتی فرانسه ندارد.

آتال در پاسخ به انتقادهای چپگراهای فرانسه از خودش گفت: «بله من در مدرسه خصوصی درس خواندم و مجبور به رد این موضوع و عذرخواهی از بابت آن نیستم. منتقدان نباید از والدین من به خاطر گرفتن چنین تصمیمی انتقاد کنند.» پدر وزیر آموزش فرانسه، سابقا وکیل بود اما به سراغ تهیه کنندگی فیلم رفت و مادرش هم در حوزه تولید فیلم فعالیت می‌کند.

آتال در سن ۲۳ سالگی به حزب سوسیالیست پیوست و تحت نظر فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری سابق فرانسه به عنوان مشاور در وزارت آموزش این کشور خدمت کرده است. او در سال ۲۰۱۷ به حزب امانوئل ماکرون که در آن زمان با نام «جمهوری به پیش!» شهرت داشت و حالا حزب «رنسانس» نام دارد، پیوسته و مدتی پس از آن به او لقب «پسر ماکرون» را دادند. آتال در سال ۲۰۱۸ وزیر مشاور در امور آموزش فرانسه شده و لقب جوان‌ترین کسی که عضو یک کابینه در دوره جمهوری پنجم فرانسه می‌شود، مطرح شد.

شرکت ایفوپ در نظرخواهی از ۱۰۰۰ پاسخگو درباره فرد ارجحشان برای رهبری حزب ماکرون مشخص کرد که آتال تایید ۵۷ درصد از رای‌دهندگان را کسب کرده، در حالی که فیلیپ تایید ۵۵ درصد از این رای‌دهندگان را داشته است. دارمنن در رده سوم و لومر در جایگاه چهارم قرار گرفتند. هر دو آنها علنا از بلندپروازی‌های خود برای سمت ریاست جمهوری حرف زده‌اند. الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه نیز در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

هنوز تا زمان انتخابات ریاست جمهوری بعدی فرانسه در سال ۲۰۲۷ زمان زیادی باقی مانده اما ماکرون طبق قانون اساسی فرانسه نمی‌تواند در این انتخابات برای سومین دور نامزد شود.

آتال در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ به عنوان سخنگوی دولت فرانسه خدمت کرده و در زمان همه‌گیری کرونا نیز بدل به چهره آشنایی در صفحه‌های تلویزیون شد. او در صورتی که در سال ۲۰۲۷ جانشین ماکرون در ریاست جمهوری شود، ۳۸ ساله می‌شود و رکورد ماکرون را به عنوان جوان‌ترین رئیس جمهور تاریخ فرانسه به اندازه یک سال خواهد شکست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: