کد خبر: ۴۴۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: در راستای عمل به قانون هوای پاک، توسعه کاشت درختان، کمربند سبز را تا پایان سال ۱۴۰۳ به طور کامل اجرا می‌کنیم.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از شهر، آیین افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با حضور سمیه رفیعی نماینده مجلس، هلیا سادات حسینی رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران، شهریار افندی‌زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، داریوش گل‌علیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در سازمان محیط زیست کشور و جمعی از شرکت‌های خودروسازی، صنایع پتروشیمی، فولادی و معدنی و همچنین جمعی از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان مرتبط برگزار شد.

شهریار افندی‌زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این مراسم اظهار کرد: استفاده از خودروهای برقی در حمل و نقل عمومی نجات‌بخش شهر تهران است. در زمینه اتوبوس‌ها و موتورهای برقی شهرداری تهران قراردادی شامل ۲ هزار و ۵۰۰ اتوبوس برقی و ۳۷ هزار ون و تاکسی برقی در دست اقدام دارد. 

وی افزود: تامین برق، جایگاه‌های دریافت برق و زیرساخت‌های لازم برای توسعه حمل و نقل عمومی متکی به آن در حال بررسی و مطالعه است.

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: البته زیرساخت نیازمند تغییر رفتار در مردم و تشویق سرمایه‌گذاران است که نیاز به افزایش مقبولیت‌ها دارد.

وی بیان کرد: خوشبختانه در معاونت حمل و نقل شهرداری تهران، توسعه حمل و نقل عمومی، نوسازی ناوگان و محدودسازی خودروهای شخصی اولویت مطالعه برای تهیه نقشه راه در معاونت حمل و نقل شهرداری تهران است.

افندی زاده یادآور شد: بر اساس مصوبه شورا مقرر شده که عوارض خودروهای برقی در محدود طرح ترافیک صفر باشد و از سویی خودروهای معاینه فنی برتر ۲۰ درصد تخفیف دارند.

وی در ادامه یکپارچه‌سازی خطوط حمل و نقل همگانی را به شکلی که پیوند دهنده زنجیره مترو، اتوبوس‌های شهری و تاکسی باشد، ضرورت مدیریت حمل و نقل عمومی در تهران دانست.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در سازمان محیط زیست کشور گفت: هدف اصلی این نمایشگاه، تبادل تجربه به خصوص در زمینه پایش اطلاعات است و فرصتی چهره به چهره برای فعالان محیط زیست و انعکاس دستاوردهای کشور در نظام بین‌المللی است.

داریوش گل علیزاده ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این رویدادها، سهم تولیدکنندگان در سازگاری تولید با محیط زیست افزایش یابد.

این مقام مسئول از توجه ویژه به موضوع تغییرات اقلیمی و تبعات نامطلوب آن در برنامه هفتم توسعه خبر داد و افزود:  در مجلس گذشته موضوعات مغفول مانده را در برنامه هفتم جای دادیم. اولویت هم با تغییرات اقلیمی بود که ما سال‌ها از آن غافل بودیم.

گل علیزاده تاکید کرد: اگر به تغییر اقلیم به خوبی پرداخته نشود، تمامی برنامه‌های توسعه‌ای کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد. کشور ما در مصرف انرژی، فرسایش خاک، افزایش سطح بیابان و آتش‌سوزی جنگل‌های و مراتع بسیار آسیب‌پذیر است.

وی افزود: سطح انرژی تجدید پذیر در صنعت کشور کمتر از یک درصد است ولی شرایط مالی و دسترسی به سوخت‌های فسیلی، اشتیاقی برای سرمایه‌گذار ایجاد نمی‌کند تا به سمت استفاده از انرژی‌های پاک برود.

گل علیزاده از ۸۰۰ هزار مهاجرت ساکنان استان‌های مرکزی و جنوبی به استان‌های شمالی خبر داد و این روند رو به رشد را موجب استفاده بیش از حد از منابع شمال ایران عنوان کرد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم استمرار مواجهه مردم با آلودگی هوا را بسیار خطرناک دانست و ادامه روند آلودگی کلان شهرها به شکل فعلی را بحران آفرین خواند.

هلیا سادات حسینی مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: در راستای عمل به قانون هوای پاک، توسعه کاشت درختان، کمربند سبز را تا پایان سال ۱۴۰۳ به طور کامل اجرا می‌کنیم. در حال حاضر پروژه‌های شهری و عمرانی تهران، تنها با تایید و ارائه طرح سازگاری محیط زیستی تامین اعتبار می‌شود.

محمود لیایی رئیس شرکت ملی پست نیز در این مراسم گفت: گفته می‌شود که هر مرسوله پستی می‌تواند تا ۱۰۰ سفر شهری را کاهش دهد. بنابراین توسعه پست در جابه‌جایی مرسولات به سود محیط زیست است. استفاده از خودروهای برقی در جابه‌جایی مرسولات از اولویت‌های شرکت ملی پست است.

محمدرضا قادری دبیر علمی بیست ویکمین نمایشگاه محیط زیست نیز در این مراسم گفت: این نمایشگاه پس از چند سال تعطیلی به دلیل همه‌گیری کرونا، امسال با حضور ۱۰۰ شرکت و نزدیک به ۷۰ غرفه گشایش یافت.

وی افزود: ۵۰ عضو هیات‌علمی در ۶ ماه گذشته برای انجام فعالیت‌های علمی مرتبط با برپایی این رویداد همکاری کردند.

قادری با اشاره به لزوم همکاری یکپارچه دولت برای حفظ محیط زیست گفت: حفظ محیط زیست پهناور ایران تنها با فعالیت یک سازمان تخصصی مقدور نیست و نیاز به همکاری گسترده مالی و معنوی همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها دارد.

وی در ادامه به نقش مردم اشاره کرد و افزود: اگر محیط زیست مطلوبی نداریم، تقصیر پدران ماست ولی اگر در آینده محیط زیست خوبی نداشته باشیم، ما مقصریم که فرزندان خوبی تربیت نکردیم. آموزش‌های محیط زیستی را باید از کودکی به افراد انتقال داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: