کد خبر: ۴۳۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۵ آبان ۱۴۰۲
امیرعبداللهیان:
وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی از حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه انتقاد کرده و حمله جنبش مقاومت فلسطین به این رژیم را «حق قانونی» آن برای «دفاع از خود» دانست.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که به ژنو سفر کرده است، در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس، نقش داشتن ایران در حمله‌ای پهپادی در دریای سرخ که ظاهرا یک ناوشکن آمریکا را هدف قرار داده بود، رد کرد.

شبکه سی‌بی‌اس نوشت که طبق ادعای پنتاگون در یک بیانیه، این پهپاد که از یمن پرتاب شده بود، در ساعات آغازین روز چهارشنبه توسط ناو یواس‌اس توماس هادنر «USS Thomas Hunder» سرنگون شد.

امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس درباره جنگ غزه گفت: «آمریکا با حمایت از اسراییل، جنگ غزه را تشدید کرده است. یمن، خود تصمیم‌هایش را اتخاذ و مستقل عمل می‌کند.»

پنتاگون اشاره‌ای نکرد که چه گروهی این پهپاد را پرتاب کرده اما این رخداد پس از آن به وقوع پیوست که انصارالله یمن در آغاز هفته گفت کشتی‌ها در دریای سیاه را هدف قرار می‌دهد.

وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگو عملیات گسترده و غافلگیرانه «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی را پاسخی به ۷۵ سال اشغال فلسطین از سوی این رژیم دانست.

او گفت: «آنچه حماس انجام داد، مبتنی بر حق قانونی آن برای دفاع از خود بود.»

وزیر امور خارجه ایران درباره تلفات در میان زنان و کودکان در این جنگ گفت: «همان‌طور که گفتم، ما با کشتار زنان و کودکان در هر کجا مخالفیم.»

او همچنین درباره هدف قرار گرفتن نظامیان و پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه از سوی گروه‌های مقاومت در پی حمایت‌های واشنگتن از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، با رد کردن ادعای نقش ایران در این زمینه، گفت: «این گروه‌ها در عراق و سوریه که به منافع آمریکا حمله می‌کنند، تصمیمشان را خودشان گرفته‌اند.»

واشنگتن در چند روز گذشته مدعی شده است که در پاسخ به ده‌ها حمله گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های نظامی آن در منطقه، برخی پایگاه‌های نظامی منسوب به ایران و گروه‌های وابسته به آن را در سوریه هدف حملات هوایی قرار داده است. این در حالی است که ایران پیشتر، حضور نظامی مستقل در سوریه را رد کرده و گفته بود که تنها به شکل مستشاری و با دعوت دولت قانونی سوریه، برای کمک به مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت در این کشور حضور دارد.

افزون بر این، ایران موضوع «دستور دادن» یا «کنترل» نیروهای مقاومت منطقه برای حملات تلافی‌جویانه‌شان به منافع آمریکایی در منطقه و ادعای نقش داشتن در حمله حماس علیه رژیم صهیونیستی را رد کرده و گفته است که تصمیم‌گیرنده خودشان هستند؛ اگرچه، ایران نسبت به گسترش درگیری‌ها در جنگ غزه و تبدیل شدن آن به جنگی منطقه‌ای هشدار داده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: