کد خبر: ۴۳۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن استمرار جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه با حمایت آمریکا گفت: رژیم صهیونیستی با موشک و دیگر سلاح‌ها در حال حمله به بیمارستان‌ها است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، ناصر کنعانی با بیان این که رژیم صهیونسیتی بیمارستان‌ها در غزه تحت محاصره و بمباران قرار داده است، گفت: رژیم افسار گسیخته صهیونیستی این جنایت‌ها را با همکاری  آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی از جمله انگلیس، آلمان، فرانسه و... انجام می‌دهد و این کشورها  باید در برابر این جنایت‌ها پاسخگو باشند.

وی که در این نشست تصاویری از حمله‌های انجام شده از سوی رژیم صهیونسیتی به بیمارستان‌ها در غزه در دست داشت، گفت: امیدواریم که کشورهاییکه مانع توقف جنگ و جنایت‌های رژیم صهیونسیتی در غزه شده‌اند هر چه زودتر اجازه بدهند که شورای امنیت سازمان ملل متحد به وظیفه خود جهت استقرار صلح عمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست در پاسخ به سوالی تاکید کرد: در ارتباط با موضوع  کمک‌رسانی به مردم غزه رایزنی‌های متعددی با کشورهای اسلامی از جمله مصر داشته‌ایم .
وی گفت: در این ارتباط سه دور گفت‌وگوی تلفنی بین وزیران امور خارجه ایران و مصر انجام شده است.

کنعانی همچنین با اشاره به دیدار روسای جمهور ایران و مصر در ریاض گفت: یکی از محورهای اصلی رایزنی در این نشست موضوع کمک‌رسانی به مردم غزه و بازگشایی گذرگاه رفح بود.

وی با تشریح فعالیت‌های دیپلماتیک ایران در ارتباط با پیگیری تحولات اراضی اشغالی وجنایت علیه مردم غزه و فلسطین گفت: در حوزه مردمی نیز اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به نامه اخیر تعدادی از هنرمندان کشورمان به دبیرکل کل سازمان ملل متحد در ارتباط با تحولات غزه  و تاکید  آنها مبنی بر اینکه دبیرکل سازمان ملل به وظیفه خود برای پایان دادن جنگ عمل کند، گفت: از این اقدام هنرمندان کشورمان تشکر و قدردانی می‌کنیم.

کنعانی گفت: ما در این مدت تلاش کردیم که هزینه‌های اخلاقی حمایت از  رژیم صهیونیستی را برای دولت‌هایی که  برخلاف خواست افکار عمومی کشورشان، از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند، افزایش دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با حل موضوع  فلسطین به تنها راه حلی که اعتقاد دارد تشکیل دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر است.

وی ادامه داد: در این ارتباط راهکار سیاسی نیز از سوی  جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است و در  سازمان ملل متحد نیز به ثبت رسیده است و آن برگزاری همه پرسی فراگیر از همه شهروندان حقیقی فلسطین در داخل و خارج اعم از مسلمانان، مسیحیان و یهودیان است.

کنعانی با بیان این که حمایت سیاسی و معنوی ایران از جریان مقاومت فلسطین امر پنهانی نیست، گفت: ما مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و اشغالگری را امر مشروعی می‌دانیم.
وی افزود: جریان مقاومت در فلسطین به اندازه کافی از توان و قدرت نظامی برای مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی برخوردار است  و این توانمندی را در بازه‌های زمانی مختلف به نمایش گذاشته است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال ایسنا در مورد دیدار اخیر روسای جمهور ایران و مصر در ریاض گفت: دیدار انجام شده نشست مهمی بود و درواقع  یک رخداد مهم در روند مناسبات سیاسی میان میان دو کشور بود که مورد توجه جهانی نیز قرار گرفت.

کنعانی با بیان اینکه ما ارزیابی مثبتی از دیدار  انجام شده داریم، گفت: در این دیدار گفت‌وگوهای خوبی در مورد موضوع فلسطین، توسعه مناسبات دو کشور و  برخی دیگر از مسائل منطقه انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در این جلسه مقرر شد که وزیران امور خارجه دو کشور به دیدارها و برداشتن گام‌های متقابل در مسیر تقویت همکاری‌ها مبادرت کنند .

وی افزود: ارتقاء مناسبات بین ایران و مصر به نفع دو کشور و جهان اسلام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران  در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد اعزام سفیر از سوی ایران به یمن گفت: این موضوع را مد نظر داریم البته بخشی از مسائل این موضوع به روند و شرایط خاص یمن باز برمی‌گردد و با بهبود شرایط و ایجاد زمینه‌های بهتر در آنجا، امکان تعیین قطعی سفیر و اعزام سفیر مهیا خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مناسبات اقتصادی ایران و چین تصریح کرد: توصیه مناسبات اقتصادی ایران و چین در چارچوب نقشه راه ۲۵ ساله و توافقات صورت گرفته در چارچوب این نقشه راه در حال انجام است.

کنعانی با بیان این‌که توسعه مناسبات اقتصادی بین ایران و چین مورد تاکید رهبران دو کشور است، اظهار کرد: روند مناسبات اقتصادی دو کشور در همین چارچوب به خوبی به پیش می‌رود و ما پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌های تجاری و سرمایه‌ گذاری بین دو کشور شاهد بوده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد زمان سفر رییس‌جمهور ایران به ترکیه و اخبار منتشر شده در این ارتباط گفت: اجازه بدهید در زمانی که این سفر قرار است انجام شود در ارتباط با آن اطلاع‌رسانی کنیم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد مناسبات اقتصادی ایران و عربستان سعودی و بازدید سفیر عربستان در تهران از یک نمایشگاه اقتصادی در کشورمان گفت: در سایه شکل‌گیری از سرگیری روابط سیاسی بین ایران و عربستان سعودی زمینه برای تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و تجاری فراهم شده است.

وی با بیان این‌که گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری در جریان رایزنی‌های مقامات دو کشور از جمله دیدار وزیران دو کشور و همچنین رایزنی اخیر رییس‌جمهور و ولیعهد عربستان مورد اتفاق نظر بوده است، اظهار کرد: خوشبختانه ما از سازوکارهای حقوقی لازم برای تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های تجاری و اقتصادی برخورداریم.

کنعانی خاطر نشان کرد: بازدید از نمایشگاه‌های اقتصادی از سوی سفرا در کشورهای محل ماموریت‌شان یک امر رایجی است و آنها تلاش می‌کنند با بازدید از اینگونه نمایشگاه‌ها با ظرفیت‌های ملی حوزه ماموریتی خود بیشتر آشنا شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ان‌شاءالله در سایه اراده و خاص دو کشور هرچه زودتر شاهد گسترش همکاری‌های ایران و عربستان سعودی در حوزه‌های مختلف به خصوص تجاری و اقتصادی باشیم.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که مقامات فرانسه اعلام کرده‌اند که پیام‌هایی را به ایران ارسال کرده‌اند تا تهران پای لبنان را به جنگ اخیر در منطقه نکشاند، گفت: کشورهای مختلفی ادعا می‌کنند و یا مطرح می‌کنند که پیام‌هایی را به ایران داده‌ایم و یا خواسته‌هایی را به ایران در این ارتباط منتقل کرده‌ایم من مشخصا در مورد پیام خاصی صحبت نمی‌کنم ولی آن دسته از کشورهایی که این پیام‌ها را به ایران می‌فرستند بهتر است که به جای ارسال پیام به ایران به حمایت‌های ضد انسانی خود از رژیم صهیونیستی پایان ببخشند و به رژیم صهیونیستی فشار آورند که به جنایات خود علیه مردم فلسطین پایان دهد.

وی تاکید کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که عملیات انجام شده در هفتم اکتبر یک عملیات کاملا فلسطینی بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آمریکا اعلام کرده که در پاسخ به اقدامات گروه‌های نیابتی ایران اقداماتی را در سوریه انجام می‌دهد و برخی از مقرهای وابسته به ایران را مورد هدف قرار خواهد داد و همچنین ادعاهای آمریکا مبنی بر این‌که ایران به دنبال تنش در منطقه است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تنش در منطقه نیست و از آغاز بحران مورد اشاره جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات منطقه‌ای و بین‌المللی خود بر این موضوع تاکید کرده است که باید این جنگ ظالمانه و جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه پایان پیدا کند و نباید جنگ در منطقه گسترش یابد.

وی با بیان این‌که در موضع‌گیری‌های رسمی خود ما این موضوع را اعلام کرده‌ایم و تلاش‌های دیپلماتیک‌مان نیز بر این موضوع متمرکز بوده است، اظهار کرد: ما به دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستیم و کسانی به دنبال گسترش جنگ در منطقه هستند که به جای فشار به رژیم صهیونیستی برای توقف جنایت‌هایش رسما اعلام می‌کنند که وقت آتش‌بس فرا نرسیده و در حال ارسال کمک‌های نظامی و حتی تسلیحات ممنوعه به این رژیم هستند. آنها با اقدامات خود به دنبال فراهم کردن فضای تنفسی برای اسرائیل هستند و با ارسال ناوهای خود به منطقه می‌خواهند برای این رژیم حاشیه امن ایجاد کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال گفت: حضور نظامی آمریکا در سوریه اشغالگرایانه است این حضور مبنای قانونی ندارد و نقض کننده قوانین بین‌المللی است. دولت سوریه بارها در مورد حضور اشغالگرایانه آمریکا در سوریه و به سرقت بردن ثروت‌های ملی سوریه به سازمان ملل اعتراض کرده است.

کنعانی تاکید کرد: اقدامات مورد اشاره آمریکا ربطی به ایران و نیروهای نظامی ایران ندارد و گروه‌های مقاومت خودشان تصمیم می‌گیرند که متناسب با شرایط عمل کنند و اظهارات مقامات آمریکا در این زمینه فرافکنی است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد پیام اخیر رییس‌جمهور روسیه به ایران نیز تصریح کرد: تبادل پیام بین ایران و روسیه امر جدیدی نیست. مقامات دو کشور در سطوح مختلف در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و دو جانبه رایزنی و گفت‌وگو می‌کنند. دیپلماسی در سطح سران دو کشور فعال است و انتقال پیام رییس‌جمهور روسیه به ایران نیز در چارچوب تداوم دیپلماسی سران دو کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر نامه‌های همسر رییس‌جمهور به همسران روسای جمهور دیگر کشورها در ارتباط با موضوع فلسطین و مردم غزه اظهار کرد: حتما این دست از اقدامات که در چارچوب حمایت از ملت فلسطین انجام می‌شود اقدامات موثر و تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: در مورد فلسطین و حمایت از مردم آن اگر کسی سکوت کند جای سوال است.

کنعانی با بیان این‌که رایزنی در مورد موضوع فلسطین و پیگیری وضعیت مردم غزه در سطوح مختلف مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است و برای ما یک مساله کانونی و محوری است، تصریح کرد: اکنون نیز در دنیا مساله فلسطین یک مساله روز و جدی در سطوح مختلف دولتی، مردمی است و هنرمندان و اقشار مختلف در سطح جهان به این موضوع توجه دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این‌که موضوع فلسطین قبل از این‌که سیاسی باشد موضوع انسانی و بشری است و هر اقدامی در راستای حمایت از آرمان فلسطین موثر و تاثیرگذار است، اظهار کرد: ایشان با این نامه‌نگاری‌ها به مسئولیت انسانی و اخلاقی خود عمل می‌کند و با توجه به جایگاه ایشان اینگونه مکاتبات و پیگیری‌ها اثرگذار خواهد بود.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه چینی مبنی بر این‌که فردا روسای جمهور چین و آمریکا با یکدیگر دیدار می‌کنند و انتظار ایران از این دیدار چیست، گفت: من اظهار نظر خاصی در این زمینه نمی‌توانم بکنم ولی به صورت طبیعی از دولت چین با توجه به این‌که مواضع خوبی در مورد موضوعات بین‌المللی دارد و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است انتظار می‌رود که توصیه‌های لازم را به مقامات آمریکا و همتای آمریکایی خود مبنی بر اصلاح رفتار غلط‌شان در مورد فلسطین و غزه داشته باشند و ان‌شاءالله دولت آمریکا با عقلانیت به توصیه‌های دولت چین عمل می‌کند.

وی اظهار کرد: این تنها خواسته ایران نیست و این خواسته ملت فلسطین از رییس‌جمهور چین است که منعکس‌کننده خاص این ملت مظلوم باشد، ملتی که مورد تهاجم رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد ادعاهای مقامات آمریکایی در مورد ایران در ارتباط با تحولات اخیر در اراضی اشغالی تصریح کرد: آمریکایی‌ها به دنبال فرافکنی و انحراف اذهان عمومی از واقعیت هستند و همواره تهمت‌ها و ادعاهای بی‌اساس را مطرح می‌کنند. از جمله این‌که آنها می‌گویند نیروی مقاومت در فلسطین از ایران دستور می‌گیرد در حالی که ما بارها گفته‌ایم گروه‌های مقاومت در منطقه از ایران دستوری نمی‌گیرند و ما به آنها دستور عملی ابلاغ نمی‌کنیم و آنها مستقل عمل می‌کنند.

کنعانی تاکید کرد: آمریکایی‌ها به جای اتهام‌زنی به دیگران به رفتار خودشان توجه کنند به اقدامات غیرقابل دفاع‌شان در حمایت از رژیم صهیونیستی عمل کنند و در رفتارهای خود تجدیدنظر کنند.

وی با تاکید بر این‌که ما از همان ابتدا نگرانی خود را از گسترش جنگ در منطقه اعلام کردیم، تصریح کرد: ولی استمرار حمایت‌ آمریکا از جنایت‌های رژیم صهیونیستی و مخالفت آنها با آتش بس می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تنش‌ها در منطقه و گشایش جبهه‌های جدید از سوی جریان مقاومت شود و باید دولت آمریکا به این موضوع توجه داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که برگزاری نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی ضروری بود، گفت: بخش قابل توجهی از مفاد مطرح شده در بیانیه پایانی این اجلاس مفاد خوب، محکم و قوی وجود داشت و این نشان‌دهنده این است که تلاش‌های ایران برای بسیج‌کردن کشورهای عربی و اسلامی و جهت توجه بیشتر آنها به موضوع فلسطین موفق بوده است.

وی همچنین با تاکید بر این‌که مفاد این قطعنامه برای اجرا نیازمند پیگیری است و باید دبیر کل سازمان همکاری اسلامی و کمیته مشخص شده پیگیر اجرای مفاد قطعنامه باشد، در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: ملت فلسطین انتظار دارد که دولت‌های اسلامی علاوه بر برگزاری اینگونه نشست‌ها و صدور قطعنامه‌های محکم در حوزه عملی نیز اقدامات قاطعی انجام دهد موضوعی که مورد مطالبه ایران است و ما در گفت‌وگوها و مذاکرات خود با مقامات کشورهای اسلامی براین موضوع تاکید کرده‌ایم. کشورهای اسلامی باید از ظرفیت‌های اقتصادی خود علیه رژیم صهیونیستی باید استفاده کند از جمله این‌که بحث تحریم صدور نفت و کالا به این رژیم و قطع همکاری‌های اقتصادی با آن را مورد توجه قرار دهند اقدام به قطع مناسبات سیاسی خود با این رژیم و اخراج سفرای این رژیم در کشور خود کنند.

وی ادامه داد: ما امیدواریم که علاوه بر سازوکارهای چند جانبه کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های ملی خود نیز برای اعمال فشار به رژیم صهیونیستی استفاده کند.

کنعانی با اشاره به صحبت‌های رییس‌جمهور در اجلاس اکو در تاشکند ازبکستان تصریح کرد: آقای رئیس جمهور در سخنان خود در این اجلاس در ارتباط با موضوع فلسطین و غزه صحبت کردند و ما تلاش کردیم که از ظرفیت‌های مختلف بین‌المللی برای توجه افکار عمومی به موضوع فلسطین استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین وضعیت اجرای توافق امنیتی ایران و عراق نیز گفت: کمیته‌ای که در این زمینه تشکیل شده در حال فعالیت است و تاکنون مقامات عراقی در دیدارهایی که با مقامات جمهوری اسلامی ایران داشتند گزارش‌هایی را در مورد روند اجرای این توافق امنیتی ارائه کرده‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: