کد خبر: ۴۳۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۱۸ آبان ۱۴۰۲
حجم مخازن سدهای تهران به ۳۳۶ میلیون متر مکعب رسید، پایان تعمیرات اساسی سکوهای گازی پارس جنوبی،تعرفه‌های جدید گازبها، بدون تغییر واز مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، شناسایی و مدیریت ۲۰۰ نقطه دچار تنش آبی در کشور، کاهش مصرف آب با کشت متناسب با اقلیم، مصرف گاز ایران معادل ۵.۵ میلیون بشکه نفت خام است، حجم مخازن سدهای تهران به ۳۳۶ میلیون متر مکعب رسید و کمپرسور ایرانی جایگزین کمپرسور آمریکایی شد از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته آینده بودند.

ظرفیت ۱۳۰ میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم

مرتضی شاه میرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آئین آغاز عملیات اجرایی طرح پتروشیمی بیجار اظهار کرد: با تلاش‌های متخصصانی که دل در گرو سربلندی کشور دارند، پتروشیمی و صنایع نفت و گاز پیشرفت‌های ویژه‌ای حاصل شده و در جایگاه مناسبی قرار دارد.

وی افزود: کل تولید صنعت پتروشیمی کشور در طلوع انقلاب اسلامی حدود ۱.۵ میلیون تن بود که امروز ظرفیت نصب‌شده این صنعت سالانه ۹۲ میلیون تن است و این قدرت جمهوری اسلامی و ظرفیت ملت ایران را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه پیشرفت‌ها در صنعت پتروشیمی نشان‌دهنده قدرت جمهوری اسلامی است، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های فشرده انجام‌شده، ظرفیت صنعت پتروشیمی ایران در برنامه هفتم توسعه سالانه نزدیک به ۱۳۰ میلیون تن و در برنامه هشتم توسعه ۱۸۰ میلیون تن خواهد بود.

شناسایی و مدیریت ۲۰۰ نقطه دچار تنش آبی در کشور

محمد جوانبخت، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به توجه ویژه وزیر نیرو به بخش آب کشور، گفت: در سال آبی گذشته تلاش‌های فراوانی برای رفع مشکلات مربوط به حوزه آب و فاضلاب از جمله در مشهد، تبریز و تهران و بسیاری شهرهای دیگر صورت گرفت که در این راستا شرکت مهندسی آب و فاضلاب و شرکت‌های استانی پای کار بودند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در همین زمینه افزود: حدود ۲۰۰ نقطه دارای تنش آبی در فصول مختلف کشور شناسایی و خوشبختانه به واسطه انجام تلاش‌های ویژه، ایثارگرانه و جهادی این امر به خوبی مدیریت شد.

وی با بیان اینکه گستره مأموریتی آب و فاضلاب کل کشور بوده و همه شهرها و روستاها را در بر می‌گیرد، اظهار داشت: در این راستا، مدیران به عنوان نقطه عطف و تماس این مجموعه با مصرف‌کنندگان هستند.

کاهش مصرف آب با کشت متناسب با اقلیم

عیسی بزرگ زاده، سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه تغییر الگوی کشت می‌تواند در بهبود وضعیت آبی می‌تواند مثمر ثمر باشد گفت: تغییر الگوی کشت را باید به بهینه کردن الگوی کشت متناسب با وضعیت اقلیمی هر منطقه البته با برنامه کشت همراه باشد، تعبیر کنیم.

وی ادامه داد: الگوی کشت نباید به گونه‌ای باشد که تمامی کشاورزان در منطقه‌ای به کشت یک محصول روی آوردند زیرا در این صورت منجر به ازدیاد تولید می‌شود به همین دلیل الگوی کشت باید با برنامه کشت همراه باشد.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: اگر کشت محصولات با اقلیم سازگاری داشته باشند، اقدامی بسیار مفید است و منجر به تولید بیشتر ماده خشک از یک متر مکعب آب و تولید مؤثر تر مواد غذایی، میوه و غلات مورد نیاز است.

مصرف گاز ایران معادل ۵.۵ میلیون بشکه نفت خام است

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با تأکید بر اینکه اکنون ایستگاه‌های تقویت فشار را با بالای ۹۰ درصد تولید داخل می‌سازیم، گفت: ما امروز به‌دنبال راه‌حل‌های ویژه هستیم و در کشور طولانی‌ترین حفاری افقی را با قطر ۲۰ اینچ انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با اشاره به اینکه سال ۸۹ و همزمان با تحریم‌های شدید علیه صنعت نفت ایران، تولید روزانه گاز ۴۰۰ میلیون مترمکعب بود، افزود: اکنون تولید روزانه گاز شیرین را به ۸۵۰ میلیون مترمکعب رسانده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ایران را کشور نفتی می‌دانیم و این در حالی است که روزانه ظرفیت تولید ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت در کشور وجود دارد، گفت: ایران کشور گازی است، زیرا ارزش حرارتی گاز تولیدی در کشور معادل ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز می‌شود.

پایان تعمیرات اساسی سکوهای گازی پارس جنوبی

محمدحسین متجلی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه برای تولید گاز غنی در زمستان امسال تعمیرات اساسی پیش از آغاز سرما پایان یافت، اظهار کرد: با انجام تعمیرات اساسی روی سکوهای تولیدی، آماده برداشت حداکثری گاز از این میدان مشترک هستیم.

وی ادامه داد: با برداشت زودهنگام از فاز ۱۱ پارس جنوبی ۷ میلیون مترمکعب در روز و راه‌اندازی خط لوله جدید دریایی فاز ۱۶، آمادگی کامل برای تولید گاز در زمستان را داریم.

تعمیرات اساسی که امسال در سکوهای گازی پارس جنوبی انجام شد، متفاوت‌ترین تعمیرات اساسی در طول عمر پارس جنوبی بود و در حالی که ۲۳ سال از عمر برداشت از این میدان گازی می‌گذرد، برای نخستین بار عملیات ایزولاسیون خطوط دریایی از سکوهای گازی پارس جنوبی انجام شد.

با توجه به سکوهایی که عملیاتی هستند، تعمیرات اساسی که انجام شد و تعویض خط لوله دریایی فاز ۱۶ و عملیاتی شدن فاز ۱۱، آمادگی کامل برای تولید حداکثری گاز در پارس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده هیدروکربور کشور وجود دارد.

۵ هزار تومان حداقل قیمت خوراک / نامه‌ای به نفع شرکت‌های بورسی

بر اساس مصوبه هیأت دولت تا پایان برنامه هفتم، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس فرمول محاسبه خواهد شد.

عطف به نامه شماره ۳ به ۲۸۷۶۶۱ مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ معاونت برنامه ریزی وزارت نفت قیمت گاز سبک و شیرین خوراک مصرفی مجتمع‌های پتروشیمی به شرح جدول پیوست اعلام می‌گردد. شایان ذکر است اعمال تعرفه‌ها عوارض مالیات و حقوق قانونی دولت و همچنین مفاد ماده (۳) ابلاغیه شماره ۲۰/۲۰۵۰۳۲۸۰ مورخ ۹۴/۱۰/۲۶ وزیر محترم نفت و ۱۰۲۱۵۶ ت ۶۱۶۲۷ - مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۱۱ هیأت محترم وزیران در قبض‌های گاز مصرفی لحاظ خواهد گردید.

ایران یکی از بازیگران اصلی انرژی جهان است

محسن خجسته‌مهر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در روز نخست برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین در نشستی با حضور معاون اول رئیس جمهور در جمع مدیران و مهمانان بین‌المللی نمایشگاه، گفت: حضور جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه بیانگر تعاملات گسترده اقتصادی به‌ویژه در زمینه انرژی و تجارت بین المللی است و این نمایشگاه نشان دهنده تعهد دو کشور ایران و چین به توسعه همکاری‌های دو جانبه و ارتباط مناسب بازار داخلی ایران با بازار چین است.

معاون وزیر نفت اظهار کرد: ایران دارای رتبه اول از نظر ذخایر توأمان نفت و گاز در جهان و دارای حدود ۳۴۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام است که این ذخایر ارزشمند نیازمند سرمایه گذاری حدود ۲۵۰ میلیارد دلاری در بخش‌های بالادستی و پایین دستی تا ۸ سال آینده است.

خجسته‌مهر ادامه داد: سرمایه گذاری ها می‌تواند به پایداری و امنیت انرژی جهان کمک کند؛ آینده انرژی جهان را بازیگران اصلی تعیین می‌کنند و ایران به عنوان یکی از بازیگران اصلی بخش انرژی نقش تعیین کننده‌ای دارد.

کاهش ماهانه یک مترمکعبی مصرف آب توسط تهرانی‌ها

محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به تأمین آب جمعیت ۱۸ میلیون نفری استان تهران و ارائه خدمات جمع‌آوری بهداشتی فاضلاب به ۹.۷ میلیون نفر توسط شرکت آبفای این استان، گفت: ۲۳ درصد از مجموع آب شرب مصرفی کشور در استان تهران توزیع می‌شود.

وی با بیان این‌که در سال‌هایی که وضعیت بارش‌ها نرمال است، ۷۵ درصد آب توزیعی در استان تهران از منابع آب‌های سطحی و ۲۵ درصد از منابع آب‌های زیرزمینی استحصال می‌شود، سه چالش اساسی گریبان‌گیر صنعت آب و فاضلاب را کمبود منابع آب ناشی از تغییر اقلیم، افت منابع آب زیرزمینی و ازدیاد مصرف، کمبود منابع مالی ناشی از تحریم‌های ظالمانه و اجرای طولانی‌مدت پروژه‌های راهبردی ناشی از محدودیت‌های مالی برشمرد.

وی تصریح کرد: نتیجه این اقدام‌ها موجب شد از سویی شمار مشترکان با مصرف بیش از دو برابر الگوی تعیین شده ۱۷ درصد و شمار مشترکان پرمصرف تا دو برابر الگو ۵ درصد کاهش و از سوی دیگر، شمار رعایت‌کنندگان الگوی مصرف ۱۰ درصد افزایش یابد و سرانه مصرف در یک خانواده تهرانی از ۱۶.۸ مترمکعب در ماه به ۱۵.۷ مترمکعب کاهش یابد و بیش از ۱۹ میلیون مترمکعب آب معادل ۶۰ حلقه چاه با میانگین آبدهی ۲۰ لیتر بر ثانیه و سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد ریال فقط از طریق فعالیت‌های زودبازده و کم‌هزینه مدیریت مصرف و اقدام‌های فرهنگی و آگاهی‌بخشی به مشترکان صرفه‌جویی شود.

افزایش دما ۱۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر را از دسترس خارج می‌کند

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب امروز در نشست خبری با اشاره به وضعیت بارش‌ها و منابع آبی در کشور گفت: از شش حوزه آبریز دو حوزه در شرایط بدون تنش هستند و مابقی شرایط تنش را تجربه می‌کنند.

وی اضافه کرد: میزان بارش‌ها در یک قرن اخیر کاهش شدیدی یافته و این در حالی است که با افزایش دما نیز مواجهیم. میزان تبخیر در نیم قرن اخیر ۲۱ درصد رشد داشته و میزان بارندگی‌ها نیز طی این مدت ۱۴ درصد کاهش داشته است.

سخنگوی صنعت آب با بیان این‌که در سال‌های اخیر شاهد کاهش بارندگی‌ها در فصل زمستان نیز هستیم، تصریح کرد: هر نیم درجه افزایش دمای کشور بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر را از دسترس خارج می‌کند.

صرفه‌جویی ۲۰ میلیارد تومانی درتعمیرات اساسی سکوهای گازی پارس جنوبی

سلمان خزایی، معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه پیچیده‌ترین برنامه عملیات تخصصی تعمیرات اساسی سالانه سکوهای گازی پارس جنوبی امسال با صرفه‌جویی ۲۰۰ میلیارد ریالی به پایان رسید، گفت: تعداد ۲۰ سکو از مجموع ۳۶ سکوی گازی در حال تولید به‌مدت ۱۰۵ روز همزمان، در بازه زمانی ۳۰ خرداد تا ۵ آبان امسال در برنامه تعمیرات اساسی سالانه توسط تیم‌های تخصصی تعمیرات در بخش خشکی و فراساحل پایش و تعمیر شدند.

وی افزود: با توجه به ضرورت بهسازی تجهیزات فرآیندی، پایش همه‌جانبه قطعات و تجهیزات و افزایش ایمنی در روند تولید پایدار گاز در برنامه تعمیرات سالانه ۱۴۰۲، اقدام‌های منحصربه‌فردی برای نخستین بار در طول عمر بهره‌برداری از میدان مشترک پارس جنوبی، با رعایت الزام‌های ایمنی، بازرسی و مهندسی و با توانمندی کامل تیم‌های تعمیرات پیاده‌سازی انجام شد.

کمپرسور ایرانی جایگزین کمپرسور آمریکایی شد

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مراسم انعقاد قرارداد ارتقای کیفی نفت کوره تولیدی پالایشگاه‌های لاوان و کرمانشاه گفت: ما امروز در همه حوزه‌های کیفی سازی و کمی سازی به دانش فنی دست یافته‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه طبق تکلیف قانون دانش فنی باید در کشور مستقر شود، به تفاوت ارزش اقتصادی نفت کوره کیفی سازی شده اشاره و اظهار داشت: تفاوت ارزش اقتصادی نفت کوره ۳.۵ درصد با نیم درصد هر تنی ۲۰۰ دلار است، یعنی در یک واحد ۵ هزار تنی سالانه ۵۲ میلیون دلار ارزش افزوده خواهیم داشت.

سالاری با بیان اینکه توسعه فناوری شروع شده و ما باید آن را ادامه داده و از مرزهای کشور عبور کنیم، گفت: امروز کمپرسوری را که ما ساختیم جای کمپرسور آمریکایی را گرفته است و کارفرما نیز بر کیفیت استاندارد آن صحه گذاشته است.

مصرف گاز طبیعی در نیمه پاییز ۱۴۰۲ اعلام شد

سعید عقلی، سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره مقدار مصرف گاز طبیعی کل کشور در روز ۱۴ آبان‌، اظهار کرد: مصرف گاز طبیعی طی ۲۴ ساعت گذشته در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده ۳۳۱ میلیون مترمکعب، صنایع عمده ۱۶۵ میلیون مترمکعب و نیروگاه‌ها نیز ۲۴۳ میلیون مترمکعب بوده است.

وی با بیان اینکه مقدار گاز مصرفی بخش صنایع عمده و نیروگاه‌ها نسبت به زمان مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۳ و ۱۶ درصد افزایش یافته است.

به گفته سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، مجموع گاز انتقالی به خطوط سراسری شامل مصارف بخش‌های مختلف، سوخت ایستگاه‌ها و صادرات هم ۷۷۷ میلیون مترمکعب بوده است.

تعرفه‌های جدید گازبها، بدون تغییر و همراه با اصلاح دامنه مصرف است

مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: بر اساس مصوبه دولت، تعرفه گاز در سال ۱۴۰۲ بدون تغییر نسبت به سال قبل و فقط با اصلاح دامنه پلکان مصرف گاز از ۷۵ مترمکعب به ۱۰۰ مترمکعب بوده است.

رحمانی ادامه‌داد: بنا بر مصوبه جدید، برخی از مشترکان چنان‌چه بین ۱۰ تا ۳۵ درصد و در بازه زمانی ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفندماه نسبت به دوره مشابه در سال قبل صرفه‌جویی کنند، نه تنها هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، بلکه مبلغی نیز به عنوان پاداش صرفه‌جویی دریافت می‌کنند.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که نزدیک‌به ۷۰ درصد مشترکان، الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، گفت: تعداد مشترکان بسیار پرمصرف که بیش از سه برابر الگوی مصرف، گاز مصرف می‌کنند، تنها کمتر از ۱.۳ درصد مشترکان را شامل می‌شود.

حجم مخازن سدهای تهران به ۳۳۶ میلیون متر مکعب رسید

شرکت آب منطقه‌ای تهران اعلام کرد: حجم آب سدهای پنج گانه استان، اکنون ۳۳۶ میلیون مترمکعب است که این مقدار در مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۲۹ میلیون متر مکعب بوده است. حجم آب سد امیرکبیر هم اکنون ۸۳ میلیون مترمکعب و حجم آب سد طالقان نیز ۱۸۷ میلیون مترمکعب است.

همچنین حجم کلی ذخایر سدهای سامانه شرق تهران شامل لتیان، لار و ماملو هم اکنون ۶۶ میلیون متر مکعب اعلام شده که بر این اساس حجم آب سد لتیان ۱۹ میلیون مترمکعب، حجم آب سد ماملو ۲۸ میلیون مترمکعب و حجم آب سد لار نیز ۱۹ میلیون متر مکعب است که حجم کلی سدهای سامانه شرق در حال حاضر در مقایسه با سال گذشته ۲۸ میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: