کد خبر: ۴۳۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۱۴ آبان ۱۴۰۲
مخبر:
معاون اول رئیس‌جمهور ایران با همراهی نخست وزیران چین، کوبا، استرالیا، صربستان و قزاقستان و جمعی از مدیران سازمان های بین المللی از پاویون ایران در ششمین اکسپو واردات چین بازدید کردند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، محمد مخبر پس از این بازدید و در مراسم آغاز به کار پاویون ایران با بیان اینکه ایران و چین از دیرباز همسایگان تمدنی و شرکایی توانمند در عرصه تعاملات تجاری و اقتصادی بوده‌اند، گفت: ما در صدد احیای پیوندهای تاریخی، تجاری و اقتصادی ایران و چین هستیم و امروز «مشارکت جامع راهبردی» و اراده رهبران دو کشور، فضایی بی‌نظیر برای گسترش همکاری‌های همه‌جانبه ایجاد کرده است. 
وی افزود: حضور فعال و پررنگ شرکت‌ها و نهادهای اقتصادی ایران در نمایشگاه وارادت چین، بیانگر اراده متقابل و زمینه‌های مساعد برای ایجاد جهش‌های پرثمر در روابط دو کشور است. 

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر به پیشرفت های شگرفی در صنایع و فناوری های نو، از جمله فناوری نانو، بایو، سلول‌های بنیادی، هوافضا، طراحی و احداث انواع نیروگاهها و مجتمع های نفت، گاز و پتروشیمی و پالایشگاهی، صنایع و مجتمع های معدنی، داروسازی و ساخت تجهیزات پزشکی پیشرفته دست یافته است و برای همکاری، صادرات و سرمایه گذاری مشترک اعلام آمادگی می کند.

 وی با یادآوری اینکه سند همکاری جامع 25 ساله بین ایران و چین، چارچوب و نقشه راه همکاری‌های دو کشور را ترسیم کرده است تاکید کرد: در جهت توسعه راهبردی تعاملات دوجانبه و چندجانبه، نیاز به عزم جدی و تلاش بخش‌های دولتی و خصوصی طرفین برای عملیاتی شدن پروژه ها و همکاری های اقتصادی دو کشور امری ضروری است.

مخبر با ابراز خرسندی از حضور فعال شرکت‌های ایرانی از بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات، فناوری‌های برتر نفت، گاز و پتروشیمی، داروسازی و تجهیزات پزشکی و سایر بخش‌های اقتصادی، در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی واردات چین اظهار امیدواری کرد این تلاشها منجر به عقد قراردادهای همکاری و توسعه تجارت بین طرفین گردد.

وی تصریح کرد: من به عنوان معاون اول ریاست جمهوری اسلامی ایران، به شما اطمینان می دهم هرگونه عقد قرارداد تجاری و سرمایه گذاری بین طرفین مورد پشتیبانی کامل دولت قرار می گیرد و من تمام تلاشم را برای اجرایی شدن آنها به کار خواهم گرفت.

معاون اول رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود از تلاش‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن، سرکنسولگری ایران در شانگهای، سازمان توسعه تجارت، و همه عزیزانی که در برگزاری این نمایشگاه تلاش و کوشش ارزشمندی نموده‌اند، قدردانی کرد و گفت: امیدوارم شرکت های مختلف چینی، فرصت شناخت بهتر و بیشتر از توانمندی و ظرفیت‌های ایران در زنجیره های تأمین و تولید مشترک و افزایش واردات از ایران را بدست آورند.

مخبر همچنین بر لزوم بسترسازی برای فعالیت بخش خصوصی دو کشور و فعالان اقتصادی ایران و چین تاکید کرد و افزود: باید با فراهم کردن زمینه فعالیت بخش خصوصی دو کشور، اقتصاد خود را به نقطه بازدارندگی برسانیم تا دشمنان نتوانند به اقتصاد ما آسیب وارد کنند.

پیش از سخنان معاون اول رئیس جمهور کشورمان وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توانمندی‌های کشورمان در احداث تجهیزات صنعت نفت و گاز، گفت: برای مقابله با تحریم های دشمنان تلاش ما این است که بر تامین نیازهای خود و دیگران تمرکز کنیم.

مدیر کل بازرگانی چین نیز در این مراسم مناسبات ایران و چین را تاریخی و دیرینه توصیف کرد و گفت: حجم مناسبات دو کشور در سال میلادی جاری از رشد قابل توجهی برخوردار بوده که نشان دهنده سرزندگی و پویایی روابط اقتصادی دو کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و رئیس سازمان توسعه تجارت نیز هر کدام در سخنانی به ظرفیت های گسترده کشورمان در بخش های مختلف برای توسعه مناسبات با کشور چین اشاره کردند و از آمادگی ایران برای ارتقاء سطح مناسبات تهران و پکن خبر دادند.
گفتنی است امسال بیش از ۵۰ شرکت و ۲۵۰ تاجر ایرانی در دو هزار متر مربع فضای نمایشگاهی در اکسپو واردات چین حضور دارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: