کد خبر: ۴۳۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۱۰ آبان ۱۴۰۲
بر اساس نتایج تحقیق جدید محققان دانشگاه ایلینویز شیکاگو آمریکا، غذا خوردن در زمان محدود که به‌عنوان روزه متناوب نیز شناخته می‌شود، می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند تا وزن خود را کاهش دهند و سطح قند خون خود را کنترل کنند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از مدیکال دیالوگز، شرکت‌کنندگانی که فقط در یک محدوده زمانی هشت ساعته بین ظهر تا هشت بعد از ظهر غذا خوردند، نسبت به شرکت‌کنندگانی که به آنان آموزش داده شده بود تا ۲۵ درصد کالری دریافتی خود را کاهش دهند، روزانه طی ۶ ماه وزن بیشتری از دست دادند.

هر دو گروه کاهش‌های مشابهی در سطح قند خون طولانی‌مدت داشتند که با آزمایش هموگلوبین A۱C اندازه‌گیری شد و سطح قند خون را در سه ماه گذشته نشان داد.

این تحقیق در دانشگاه ایلینویز شیکاگو انجام شد و ۷۵ شرکت‌کننده در سه گروه ثبت‌نام شدند؛ آنانی که از قوانین غذایی با محدودیت زمانی پیروی می‌کردند، کسانی که کالری را کاهش دادند و گروه کنترل. لازم به‌ذکر است که وزن، دور کمر، سطح قند خون و سایر شاخص‌های سلامت شرکت‌کنندگان در طول ۶ ماه اندازه‌گیری شد.

کریستا وارادی، محقق ارشد این تحقیق گفت: شرکت‌کنندگان در گروه غذا خوردن با محدودیت زمانی نسبت به افرادی که در گروه کاهش کالری بودند، زمان راحت‌تری را سپری کردند.

محققان بر این باورند که این امر تا حدودی به این دلیل است که پزشکان اغلب به بیماران دیابتی گفته‌اند که کالری دریافتی خود را به‌عنوان اولین خط دفاعی کاهش دهند، بنابراین بسیاری از این شرکت‌کنندگان شاید از قبل این نوع رژیم را امتحان کرده و با آن دست و پنجه نرم کرده بودند.

در حالی که به شرکت‌کنندگان در گروه غذایی محدود به زمان آموزش داده نشد که کالری دریافتی خود را کاهش دهند، آنان در نهایت این کار را با غذا خوردن در یک دوره زمانی ثابت انجام دادند.

وارادی، استاد حرکت‌شناسی و تغذیه می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که غذا خوردن با زمان محدود ممکن است جایگزین موثری برای رژیم‌های سنتی افرادی باشد که نمی‌توانند پایبند به رژیم سنتی باشند یا با انجام آن دچار فرسودگی می‌شوند. برای بسیاری از افرادی که سعی در کاهش وزن دارند، شمارش زمان آسان‌تر از شمارش کالری است.

هیچ عارضه جانبی جدی در طول تحقیق ۶ ماهه گزارش نشده است. بروز هیپوگلیسمی (قند خون پایین) و هیپرگلیسمی (قند خون بالا) بین گروه‌های رژیم غذایی و گروه کنترل تفاوتی نداشت.

محققان توضیح دادند که امروزه از هر ۱۰ فرد ساکن ایالات‌متحده، یک نفر مبتلا به دیابت است و انتظار می‌رود در صورت ادامه روند فعلی، این تعداد تا سال ۲۰۵۰ به یک نفر از هر سه نفر افزایش یابد، بنابراین یافتن گزینه‌های بیشتر برای کنترل وزن و سطح قند خون برای این بیماران بسیار مهم است.

بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در این تحقیق سیاه‌پوست و ۴۰ درصد دیگر اسپانیایی تبار بودند. به گفته محققان، این امر قابل توجه است زیرا دیابت به‌ویژه در میان آن گروه‌ها شایع است، بنابراین انجام مطالعاتی که موفقیت غذا خوردن با زمان محدود را برای آنان مستند می‌کند، بسیار مفید خواهد بود.

وارادی همچنین یکی از اعضای مرکز سرطان دانشگاه ایلینویز است وی خاطرنشان کرد: این تحقیق کوچک بود و باید توسط تحقیقات بزرگتر پیگیری شود.

وی افزود: در حالی که این تحقیق به‌عنوان اثبات مفهومی برای نشان دادن بی‌خطر بودن غذا خوردن با زمان محدود برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ عمل می‌کند، افراد مبتلا به دیابت باید قبل از شروع این نوع رژیم با پزشک خود مشورت کنند.

یافته‌های این تحقیق در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: