کد خبر: ۴۳۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۰۷ آبان ۱۴۰۲
نتایج تحقیقات اخیر بر فواید سلامتی فیبر نامحلول تاکید می‌کند و نشان می‌دهد که منابع گیاهی این فیبر حاوی مواد زیست فعال منحصربه‌فردی است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از سایتک‌دیلی، این مواد فعال زیستی با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیابت نوع ۲ مرتبط هستند. در حالی که اهمیت فیبر برای سلامت روده به‌خوبی تایید شده است، این تحقیق نیاز به شناسایی مزایای سلامتی گسترده‌تر ارائه شده توسط مواد زیست فعال در گیاهان غنی از فیبر را نشان می‌دهد. این یافته‌ها همچنین فرصت‌هایی را برای تقویت غذاهای فرآوری شده با استفاده از این منابع فیبری پیشنهاد می‌کنند که به‌طور بالقوه ارزش غذایی آنها را افزایش می‌دهد.

متخصصان سلامت، مدت‌هاست که از فواید فیبر نامحلول برای ساز و کار روده و سلامت کلی تعریف کرده‌اند اما یافته‌های جدید دانشگاه مینه سوتای آمریکا شواهد بیشتری را ارائه می‌دهد که بر اهمیت ترکیب فیبر در وعده‌های غذایی روزانه ما تأکید می‌کند.

در پژوهش جدیدی دانشمندان کشف کردند که هر منبع گیاهی فیبر نامحلول دارای اجزای فعال زیستی متمایز است. این ترکیبات با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیابت نوع ۲ مرتبط هستند که نشان می‌دهد مزایای سلامتی آنها فراتر از فواید صرف فیبر است.

جوآن اسلاوین، یکی از محققان و استاد کالج علوم غذایی، کشاورزی و منابع طبیعی در دانشگاه مینه سوتا گفت: مردم نیاز به فیبر و چگونگی ارتباط آن با سلامت روده را درک می‌کنند، حوزه‌ای از سلامتی که اهمیت فزاینده‌ای دارد زیرا تحقیقات علمی همچنان تأثیر آن را بر سلامت و تندرستی کلی آشکار می‌کنند. فیبر، نشانگر سلامتی است که در دستورالعمل‌های غذایی ما گنجانده شده و روی برچسب‌های محصول یافت می‌شود اما نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد ما باید اطمینان حاصل کنیم که سایر اجزای ارزشمند منابع گیاهی حاوی فیبر - مواد زیست فعال - نیز به‌عنوان فواید ارزشمندی برای سلامت انسان شناخته می‌شوند.

یافته‌های کلیدی در مورد مواد زیست فعال در منابع فیبر

این تحقیق موارد موجود در مورد مزایای سلامتی مواد فعال زیستی در منابع گیاهی فیبر غذایی نامحلول را جمع‌آوری کرد.

محققان دریافتند: انواع غذاهای گیاهی، از جمله میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل، دانه‌ها و غلات کامل حاوی فیبر غذایی نامحلول هستند و هر منبع حاوی مواد فعال زیستی منحصر به‌فردی است که به طرق مختلف از سلامتی حمایت می‌کنند.

مواد فعال زیستی مطلوبی مانند کوئرستین، رسوراترول، کاتچین، آنتوسیانین، لوتئین، لیکوپن و بتاکاروتن در انواع غذاهای گیاهی که حاوی فیبر غذایی نامحلول نیز هستند، یافت می‌شود.

منابع گیاهی با مواد فعال زیستی و فیبر غذایی نامحلول می‌تواند برای تقویت غذاهای فرآوری‌شده استفاده شود تا ارزش غذایی آنها افزایش یابد. محصولات جانبی تولید مواد غذایی مانند پوست، پوسته، خمیر یا تفاله اغلب دارای فیبر و مواد فعال زیستی بالایی هستند، بنابراین ارزش غذایی منحصر به‌فردی را از منابع پایدار ارائه می‌دهند.

تحقیقات مصرف‌کننده نشان داد که استفاده از این غنی‌سازی در سطح پایین، مقبولیت مصرف‌کننده از محصول غذایی را کاهش نمی‌دهد.

مفاهیم و جهت‌گیری‌های آینده

جان ویلم ون کلینکن، یکی از محققان این تحقیق و معاون ارشد پزشکی، علمی و امور نظارتی برای شرکت برایتسید توضیح داد: پیشنهاد خوردن میوه و سبزیجات بیشتر، ایده جدیدی نیست اما این چیزی است که بیشتر مردم هنوز برای انجام آن تلاش می‌کنند. اگر ما بتوانیم محصولات غنی شده با فیبر در دسترس را ارائه دهیم که برای تقویت به‌جای نفی محتوای زیست فعال توسعه یافته‌اند، می‌توانیم ارزش غذایی افزایش یافته‌ای را برای مصرف‌کنندگان فراهم کنیم.

این جدیدترین تحقیق در مورد تاثیر مواد زیست فعال بر سلامت انسان است که نیاز صنعت، دانشگاه و دولت را برای پیوستن به نیروها در حمایت از آگاهی و آموزش گسترده در مورد مواد زیست فعال در سیستم‌های غذایی و بهداشتی بیشتر روشن می‌کند.

مادلین تیم، محقق اصلی این تحقیق اظهار کرد: مجموعه مواردی که ما بررسی کردیم و نتایج این تحقیق می‌تواند به‌عنوان یک تغییر الگو در نحوه نگاه کردن صنایع غذایی و بهداشتی همچنین مصرف‌کنندگان به فیبر غذایی نامحلول و مواد فعال زیستی باشد. ادامه تحقیقات و گنجاندن گسترده مواد زیست فعال در غذاها و مکمل‌ها می‌تواند تأثیر واقعی بر سلامت انسان داشته باشد.

تحقیقات بیشتر برای شناسایی روش‌های استخراج و فرآوری که ترکیبات زیست فعال را حفظ و بهینه می‌کنند، مورد نیاز است.

یافته‌های این تحقیق در مجله Nutrients منتشر شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: