کد خبر: ۴۲۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
رییس‌جمهور گفت: در بازدید از یک شرکت پزشکی به من گفتند که کسانی که رفته اند بدانند زمینه شغل مناسب برای آن‌ها وجود دارد و زمینه برای مهاجرت معکوس فراهم است.
به گزراش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در  در مراسم گرامیداشت روز پزشک و داروساز با تبریک روز پزشک به پزشکان و داروسازان و حرفه‌های پزشکی و تقدیر از زحمات آن‌ها، اظهار کرد: نبوغ و دانش وقلم ابن سینا برای قرن‌هاست که نسخه قابل استناد است.

وی ادامه داد: قدسیت مال خداست. هیچ شخص ،حرفه‌ ،مکانی و زمانی قدسی نمی شود مگر در پرتو قدوس چون قدوسیت مخصوص حضرت حق است. قدسیت جایگاه جامعه پزشکی از کجاست؟ کسی صاحب دانشی می‌شود و انگیزه پیدا می‌کند که جان انسان‌ها را حفظ و صیانت کند. اولین رمز این قدسیت این است که بدانیم حیات و سلامتی و توانایی پزشک متعلق به ذات خداوند است و خداوند است که این دانش و بینش را مرحمت کرده و سلامت به دست اوست ولی اراده خداست که ادامه سلامت را در دستان توانمند پزشک قرار دهد و دارو می‌تواند شفابخش برای حفظ جان انسان‌ها شود. این یک نگاه توحیدی است.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به این‌که «نگاه توحیدی می‌تواند هر روز موجب ارتقا برای پزشک و علم پزشکی شود»، افزود: پزشکان در جهت ارتقای علم پزشکی تلاش کنند. علم پزشکی روز به روز باید ارتقا پیدا کند. دانش پزشکی منحصر به فرمول‌ها و آزمایشگاه‌ها نیست و می‌تواند برتر از این‌ها باشد. وزارت بهداشت و دانشگاه‌های پزشکی باید در جهت ارتقای علم پزشکی مرجعیت پیدا کنند. در برخی حوزه‌های پزشکی مرجعیت داریم ولی این ظرفیت وجود دارد که مرجعیت بیش از این پیدا کنیم. ایران این ظرفیت را دارد و این دانش می‌تواند ارتقا پیدا کند.

وی همچنین گفت: زمینه جذب نیروی کارآمد فارغ التحصیل در حوزه پزشکی فراهم شود تا این افراد عضو هیات علمی شوند. جامعه پزشکی در دفاع مقدس، در سیل و زلزله، در دوران کرونا خوش درخشید و کنار مردم بود. من به شهدای خدمات درمانی در دروان کرونا احترام می گذارم. ما قدردان زحمات آنها هستیم.

وی افزود: در ملاقات خارجی  سران سایر کشورها می گویند که داروی ایرانی را دارای استاندارد لازم می دانیم و مشتری هستیم. از یک شرکت داروسازی بازدید کردم  آن‌ها گفتند هرجایی می‌توانید اعلام کنید که متخصصین در کار دانش بنیانی که ما انجام می‌دهیم  جایگاه دارند و زمینه شغل با عزت برای آنها وجود دارد و کسانی که رفته اند بدانند که زمینه شغل مناسب در این شرکت‌ها برای آن‌ها وجود دارد و مهاجرت می‌تواند معکوس شود. در ساخت تجهیزات پزشکی شرکت‌های دانش بنیان ما حرف بسیار روشنی دارند. قبلا خارج از کشور فرش ایرانی یا محصولات و کارهای دستی اصفهان را می بردیم که هنوز  این‌ها موجب افتخار است اما ترجیح دادم در سفرهای خود تجهیزات پزشکی را ببرم که جوانان ما تولید کرده‌اند که موجب افتخار ایران است.

رئیسی خاطرنشان کرد: وضع موجود را حفظ  وارتقا ببخشیم. مهمترین سرمایه ما در حوزه سلامت، نیروی انسانی کارآمد است. این سرمایه حفظ و ارتقا یابد. در حوزه سلامت نظام مسائل تعریف کنیم و مشکلات این حوزه حل شود. هیچ مساله‌ای نیست که در داخل کشور راه‌حل نداشته باشد. مثلا امروز توجه به مناطق محروم یک دغدغه است. جاذبه شغلی برای پزشکی برای کسانی که دنبال خدمت در مناطق محروم هستند ایجاد شود. از وزیر بهداشت برای توزیع عادلانه نیروی انسانی درخواست دارم.  گاهی مشکل توزیع نیروی انسانی بین مناطق برخوردار و محروم است.

رئیس جمهور همچنین با بیان این‌که «باید به حرف‌های نو در پزشکی و سایر علوم توجه شود» تصریح کرد:  کرسی‌های نظریه پردازی برای حرف‌های نو است. باید حرف‌های نو شنیده شود. حرف های نو بررسی شود زود پذیرفته نشود و زود هم رد نشود بلکه بررسی شود.

وی با اشاره به این‌که «جامعه پزشکی و پرستاری و مجموعه بهداشت و درمان باید همواره محترم شمرده شوند» گفت: شاید چهار متخلف در همه اقشار وجود دارند؛ افرادی ممکن است قانون را دور بزنند یا متخلف باشد که خود صنف باید برخورد کند،  ولی در رسانه‌ها و سریال‌ها و فیلم‌ها جایگاه رفیع پزشکی مورد آسیب قرار گیرد. این جامعه همواره محترم بوده و باید محترم باشند. احترام به دانشمند و پزشک، احترام به علم، فرهیختگی و احترام به ملت است. خود صنف پزشکی باید با افراد متخلف برخورد کنند تا آن‌ها سواستفاده نکنند.

رئیسی افزود: روزی ۷۰۰ نفر قربانی کرونا می‌شدند برخی به کشورهای اطراف برای واکسیناسیون می‌رفتند. برخی خانواده‌ها حاضر نبودند بیماران رخود را قبول کنند اما پزشکان و پرستاران از آن‌ها مراقبت کردند. ما قدردان زحمات آن‌ها هستیم.

وی با بیان این‌که «تشکیل صندوق بیماران صعب العلاج و مخصوصا مبلغی که برای آن پیش‌بینی شده است یعنی ۷ همت کار خیلی خوبی بوده است»، گفت: یک روز از مجلس بیرون آمدم و دیدم عده‌ای بیرون مجلس ایستاده‌اند. به راننده گفتم بایست که او گفت از لحاظ امنیتی مشکل دارد ولی گفتم بایست و در جمع خانواده‌ها رفتم و دیدم آن‌ها فرزندان خود را همراه آورده‌اند. به لحاظ عاطفی صحنه دلخراشی بود که مادری به فرزند بیمار خود که پزشک گفته کاری برای او نمی‌شود کرد، نگاه می‌کند که چند وقت دیگر بیشتر مهمان او نیست. به وزیر بهداشت گفتم داروی این بیماران تهیه شود که این کار با این صندوق انجام شده است. شما پزشکان با امیدواری حرکت کنید و برای این بیماری‌ها درمان و راهکار پیدا کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: