کد خبر: ۴۲۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
بهادری جهرمی:
سخنگوی دولت گفت: بزودی فاز ۱۱ پارس جنوبی که یکی از آخرین فازهای اجرایی پارس جنوبی است افتتاح می‌شود.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری که صبح امروز (سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲) برگزار شد، ضمن تسلیت و آرزوی سلامتی برای زخمی شدگان حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز گفت: حتماً عاملان این حادثه از سوی نیروهای امنیتی شناسایی و دستگیر خواهند شد و پس از رسیدگی قضائی به سزای اعمالشان خواهند رسید.

وی افزود: بدون شک علاوه بر عاملان مستقیم دولت‌های حامی تروریسم که هم حامی و هم میزبان گروهک‌های تروریستی علیه مردم و ملت ایران هستند با این جنایتکاران شریک هستند و از مراجع مختلف حقوقی و سیاسی در سطح بین‌المللی حتماً پیگیری‌هایی خواهد شد.

بهادری جهرمی همچنین از افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این فاز پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی و با توان و تخصص مهندسان ایرانی بزودی به بهره‌برداری می‌رسد.

جهرمی در ادامه با بیان برخی آمارها از فعالیت‌های دولت اظهار داشت: در حوزه سرمایه‌گذاری در طی دهه ۹۰ متأسفانه متوسط سرمایه‌گذاری ما منفی بوده است و این عدد منفی ۵.۲ بوده است که در دو سال فعالیت دولت سیزدهم این عدد مثبت شده است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری‌ها برای توسعه تولید داخل و تحقق رشد اقتصادی در حال شکل‌گیری است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی گفت: مجلس شورای اسلامی اختیار قیمت گذاری برای خودروی داخلی را به دولت واگذار نکرده است.

وی افزود: مجلس اختیار قیمت گذاری و طراحی شیوه فروش خودروهای داخلی را به شورای رقابت واگذار کرده و شورای رقابت یک نهاد فراقوه‌ای است.

بهادری جهرمی تصریح کرد: نگاه دولت در حوزه قیمت گذاری این است که جبران زیان خودروسازها با افزایش بهره‌وری در صنعت خودرو و افزایش تولید محقق شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه آزادسازی منابع ارزی کشورمان در کره نیز گفت: منابعی که به ناحق در سال گذشته بلوکه شده بود با دیپلماسی عزتمندانه و نتیجه‌گرا در دولت آزاد شد و مراحلش را طی می‌کند که در اختیار دولت قرار گیرد.

وی افزود: البته کوتاهی‌های پیش از این در دوره‌های مدیریتی سابق در انتخاب کشورها، در انتخاب نوع حساب‌ها و نوع ارزها صورت گرفته بود که نتیجه آن باعث کاهش ارزش سرمایه کشورمان شده است. البته بانی اصلی، آن کشوری است که برخلاف قوانین بین‌المللی سرمایه‌ها را تحریم کرده است. اما سو مدیریت‌های داخلی نیز باعث شده که ارزش سرمایه‌ها به واسطه کاهش ارزش ارزهای دیگر در برابر ارز دلار، کاهش پیدا کند.

وی افزود: متأسفانه حساب‌هایی که انتخاب شده بود هیچ‌گونه سودی به آن‌ها تعلق نمی‌گرفت که این ترک فعل‌ها حتماً قابلیت پیگیری و پیگرد خواهد داشت.

سخنگوی دولت گفت: منابع ما در بانک‌های کره و منابع ما در عراق در اختیار قرار گرفته و برای مصارف کالاهای غیر تحریمی مورد استفاده ملت ایران قرار خواهد گرفت.

وی افزود: این منابع در اختیار بانک مرکزی است تا در مصارف مختلف ارزی کشور مدیریت کند که چه مصارفی از چه منابع محل‌های مورد استفاده قرار دهد و فشار بر روی سایر منابع ارزی کشور کاهش پیدا کند.

بهادری جهرمی گفت: وقتی یک دستاورد ملی اتفاق می‌افتد به آن سیاسی نگاه نکنیم و اجازه دهیم مردم شیرینی آن را بچشند.

وی در واکنش به اظهاراتی در خصوص جبران خلق پول در گذشته از طریق ارزهای آزاد شده، گفت: اینکه اعتراف شود که تورم‌هایی که در گذشته خلق شده است ناشی از این بوده که ارزهای مسدود شده و دسترسی به آنها نبوده معادل آن خلق پول در کشور انجام شده است و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، به نظر من خوب است و نهادهای قضائی آن را مورد بررسی قرار دهند.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت واردات خودروهای کارکرده گفت: در حوزه واردات خودروهای کارکرده، دولت دو حوزه را مد نظر دارد که واردات خودروهای کارکرده عمومی و سواری است.

وی افزود: آئین نامه واردات خودروهای کارکرده عمومی در کمیسیون‌های دولت نهایی شده است و به زودی ابلاغ می‌شود و من فکر می‌کنم احتمالاً یکشنبه در جلسه هیئت دولت نهایی شود.

وی افزود: البته پیش از این به طور خاص برای اینکه بتوانیم در آستانه اربعین اتوبوس‌های بین شهری را با سرعت بیشتری در دسترس قرار دهیم، بخشی از این آئین نامه مختص به واردات اتوبوس بین شهری بود که انجام شده است.

سخنگوی دولت گفت: در حوزه خودروهای سواری کارکرده، آئین نامه آن اخیراً از سوی وزارت صمت به دفتر دولت واصل شد. البته آئین نامه توسط وزارت صمت مطرح شده اما موضوع آن فرابخشی است.

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به فرآیند تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا در آستانه سالگرد اغتشاشات سال گذشته گفت: دولت آمریکا واقع نگر تر شده است و از توهمات فاصله گرفته است. امیدوارم درس عبرتی نیز برای کسانی شود که توهم‌هایی نسبت به ملت ایران در سر داشتند.

وی در خصوص امکان ارتباط میان توافقات اخیر و احیای برجام گفت: موضوع تبادل زندانیان یا موضوع آزادسازی اموال بلوکه شده، ارتباط مستقیمی با حوزه مذاکرات برجام و رفع تحریم‌های غیرقانونی، ندارد. طبیعتاً تحولات بین‌المللی تاثیرهایی بر روی هم خواهند داشت و ممکن است تأثیرات مثبت و منفی داشته باشند که این اقدام نیز مثبتی بوده است اما ارتباط مستقیم به هم ندارند.

وی افزود: مسیر مذاکرات مسیر خودش را پیش می‌برد اقدامات دیپلماتیک دولت برای لغو تحریم‌های غیرقانونی در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره این شبهه که منتقدان آزادسازی منابع ایران در خارج از کشور را به معنی نفت در برابر غذا قلمداد می‌کنند، اظهار داشت: ایران کشوری بزرگ با ظرفیت‌های بی شمار است و با بیش از صد کشور مراودات تجاری و بازرگانی دارد؛ اساساً طرح موضوعاتی مثل نفت در برابر غذا در قبال کشور ما موضوعیت ندارد. عده‌ای از افتخارات و موفقیت‌های مردم و دولت ناراحت شدند اما نباید این دستاوردهای ملی را سیاسی تحلیل کرد.

وی افزود: البته در دوره‌ای با سازوکار اینستکس توافق شده بود که نفت در برابر غذا معامله شود که همان هم نتوانستند انجام دهند. اما منابع ارزی گسترده امروز کشور قابلیت مصرف این گونه معاملات (نفت در برابر غذا) را ندارد؛ چرا که میزان مصرف کالاهای اساسی کشور حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال است.

بهادری جهرمی درباره حل مشکل کم‌آبی سیستان نیز با تاکید بر اینکه دولت حل مشکل کم‌آبی سیستان را متوقف به مذاکرات دیپلماتیک برای دریافت حقابه هیرمند نمی‌کند، تصریح کرد: حکومت افغانستان ادعا داشت که کم‌آبی مانع از این شده که حقابه هیرمند را بدهند. پس از تذکر رئیس جمهور سرانجام افغانستان پذیرفت که هیأت فنی ایران به این کشور سفر کند.

سخنگوی دولت بیان‌کرد: جهت دریافت حقابه ایران وضعیت رودخانه هیرمند و ایستگاه آب سنجی دهراوود توسط هیأت فنی اعزامی کشورمان بازدید شد و اندازه گیری مشترک از جریان آب در محل ایستگاه دهراوود توسط کارشناسان دو طرف صورت گرفت و در خصوص اندازه گیری مجدد در ماه‌های آتی تفاهم به عمل آمد.

وی افزود: دولت از طرق دیگر از جمله اجرای طرح‌های آبرسانی، انتقال آب از دریای عمان و راه‌اندازی آب شیرین کن‌ها نیز حل این مشکل را پیگیری می‌کند.

بهادری‌جهرمی درباره عدالت آموزشی و اقدامات دولت سیزدهم در این زمینه تاکید کرد: تلاش ما این است که نهایت عدالت آموزشی برای همه دانش آموزان محقق شود و آینده علمی و شغلی و حتی خانوادگی افراد با یک آزمون تستی دو ساعته تعیین نشود. البته امروز کنکور آن مفهوم سابق خود را از دست داده و تقریباً همه شرکت کنندگان آزمون‌های سراسری در دانشگاه پذیرفته می‌شوند و رقابت اصلی اکنون در خصوص رشته‌های پر طرفدار و دانشگاه‌های برتر است.

وی از جمله اقدامات دولت در این زمینه را ارزیابی علمی دانش آموزان در دوران تحصیل مدرسه، تأثیر دادن معدل آزمون‌های نهایی، دو مرحله‌ای شدن کنکور سراسری، برخورد با متقلبان کنکور، برگزاری کلاس‌های و دوره‌های آموزشی رایگان در مناطق محروم و رسانه ملی برشمرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: