کد خبر: ۴۲۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
وزیر فرهنگ:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روایت‌ها به عنوان یک موضوع اثرگذار در فضای عمومی نظام جهانی شکل گرفته و رهبر انقلاب از جهاد تبیین صحبت می‌کنند که ذات این جهاد مأموریت محوری خبرنگاران است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین گرامیداشت روز خبرنگار که در محل لانه جاسوسی آمریکا برگزار شد، گفت: در سال‌های اخیر با تحولاتی که رخ داده، شاهد ارتقای نقش تأثیرگذار حوزه رسانه و اصحاب رسانه در فضای کلی و مدیریتی در داخل کشور و خارج کشور هستیم و امروز نیز فناوری‌های نوین به این مسئله کمک کرده است.

وی افزود: فضای رسانه‌ای از قالب سخت گذشته که نیازمند یک فرآیند پیچیده و دشوار در تهیه و ارسال خبر بود، به فرآیندی ساده و در دسترس تبدیل شده است. اکنون با افرادی مواجه هستیم که شاید شوق و حرفه آنها ارتباط مستقیمی با حوزه خبرنگاری ندارد، ولی به دلیل موقعیت ممتاز رسانه‌ای جدیدی که ایجاد شده، افراد فعال در این حوزه خودبه‌خود وارد حوزه روایت و خبر می‌شوند و قدرت فناوری‌های نوین است که فضای رسانه‌ای را به طور کلی تغییر داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز در محافل حکمرانی با موضوع صوت و تصویر فراگیر روبه‌رو هستیم. شبکه‌ای انتشاری که با پشت سر گذاشتن همه مرزهای سیاسی و غیرسیاسی به هر شخصی امکان پیدا کردن مخاطبان جهانی را می‌دهد.

اسماعیلی گفت: اساساً مکان‌های جغرافیایی دور و نزدیک در این فضای رسانه‌ای معنای خودش را از دست داده و هر جایی که خبر تولید می‌شود مرکز انتشار خبر است. اما با این توصیفات و تغییرات فناورانه، اصول اخلاقی و هنجارها تغییر نیافت، چون با تغییر فناوری قرار نبوده که این نکات تغییر کنند. اصول اخلاقی، حرفه‌ای و نگاه‌های ایدئولوژیکی در هر خبر وجود دارد و بدون تغییر مانده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به خبرنگاران و فعالان حوزه رسانه گفت: کار و شغل خبرنگاری هم آسان است و هم سخت. سهل است چون امکان انتشار بسیار آسان شده و سخت است به خاطر اینکه به همین نسبت سرعت دغدغه‌های کار صدچندان افزایش یافته و به این دلیل با یک فضای جدید و جنگ روایتی روبه‌رو هستیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: روایت‌ها به عنوان یک موضوع اثرگذار در فضای عمومی نظام جهانی شکل گرفته است. رهبر انقلاب از جهاد تبیین صحبت می‌کنند که ذات این جهاد مأموریت محوری خبرنگاران است. وقتی حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای در ارزیابی‌شان در اغتشاشات و فتنه سال گذشته روی ضعف رسانه‌ای و جنگ روانی دشمنان صحبت می‌کنند، باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

وی افزود: امروز ما درگیر یک جنگ ترکیبی هستیم که مهم‌ترین حوزه آن رسانه و جنگ رسانه‌ای است. پارسال در نبردی به شکل پیچیده‌ای از یک تروریسم رسانه‌ای با دشمن درگیر بودیم. تخریب می‌کردند و دروغ‌ها را نشر می‌دادند. این کار دشوار و سنگین را با مأموریت بزرگ نگاه کنید. مقابله با این آرایش بزرگ با استفاده از فناوری‌های نوین برای ما میسر شد.

اسماعیلی ادامه داد: ما باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم تا فرصت رساندن پیام انقلاب اسلامی و ایجاد امید در میان مردم، گسترش ایمان در میان آحاد جامعه باشد. در ایام محرم دشمن می‌خواست با سرمایه‌گذاری محرم را تبدیل به یک نقطه ضعف برای جامعه ایرانی کند. در یک جنگ گسترده رسانه‌ای وارد این کارزار شدند، ولی مردم ایران با عشق و علاقه خود به اهل بیت (ع) نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه جنگ رسانه‌ای می‌تواند گسترش پیدا کند و نباید فقط به افراد با عنوان مشخص خبرنگاری اکتفا کرد. به تعداد عناصر فعال در جبهه انقلاب باید کنشگر رسانه‌ای داشته باشیم که ورود بسیج به این عرصه این نوید را می‌دهد. بسیج یک انسجام بالای اجتماعی را به وجود می‌آورد که این انسجام امروز باید در حوزه رسانه‌ها خودش را نشان دهد.

وی افزود: امیدوارم قدم‌های خوبی که برداشته شده به نتیجه برسد و یک جامعه رسانه‌ای بسیجی انقلابی پرشور داشته باشیم که حوزه کاری‌اش مرزهای جغرافیایی نمی‌شناسد. جامعه‌ای که همه جبهه مقاومت و آزادگان را شامل شود و در این فضای رسانه ان‌شاءالله توفیقاتی زیادی کسب کنیم.

آئین گرامیداشت روز خبرنگار با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، رئیس سازمان بسیج و جمعی از فعالان رسانه در محل لانه سابق جاسوسی برگزار شد.

در این آئین از خانواده‌های شهدای رسانه از جمله خانواده شهید صارمی خبرنگار ایرنا که در حمله طالبان به کنسولگری ایران در مزارشریف به شهادت رسید تقدیر شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: