کد خبر: ۴۲۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
امیرعبداللهیان:
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی کنفرانس خبری در توکیو اظهار کرد: ناتو و تحریکات ناتو یکی از ریشه‌های اصلی جنگ اوکراین است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در جریان سفر به ژاپن در نشست خبری با رسانه‌های این کشور در پاسخ به سوالی در ارتباط با  بحران اوکراین و نگاه ایران به این موضوع گفت: ما همواره بر این موضع ثابت و اصولی خود در مورد بحران اوکراین تاکید کرده‌ایم که جنگ راه حل این بحران نیست. ما از ابتدای جنگ در اوکراین تلاش‌هایی را در عالی‌ترین سطح برای توقف جنگ و انجام گفت‌وگو برای حل این بحران در دستور کار قرار دادیم و در این ارتباط اقدامات فعالانه‌ای را به عمل آوردیم.

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما ناتو و تحریکات ناتو را از ریشه‌های اصلی جنگ اوکراین می‌دانیم.

وی افزود: ما به تلاش‌های خود برای توقف جنگ و تمرکز طرفین بر راه حل سیاسی جهت پایان یافتن این بحران ادامه  می‌دهیم.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: گفت‌وگو و مذاکراتی که با تلاش و میانجی‌گری اتحادیه اروپا و آقای بورل انجام شد، ناظر به بازگشت تمامی طرفین به تمام تعهداتشان در برجام است.

وی در ارتباط با موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نیز گفت: تبادل زندانیان یک موضوع انسانی است و ما در این خصوص گفتگوهای غیر مستقیمی را  از سال گذشته با طرف آمریکایی داشته‌ایم.

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسشی تاکید کرد: در استراتژی رئیس جمهور کشورم در عرصه سیاست خارجی نگاه به آسیا از اولویت‌های اساسی ایران است و در همین چهارچوب توسعه مناسبات با کشور دوست ژاپن مورد توجه جدی ما است.

وی با بیان اینکه ارتباطات بین دو ملت و همچنین ۹ دهه ارتباط دیپلماتیک دو کشور پشتوانه قوی برای گسترش مناسبات و همکاری‌های دو کشور است، تصریح کرد:  در جریان سفر به ژاپن با وزیر خارجه، نخست وزیر ژاپن و همچنین وزیر بهداشت و رفاه اجتماعی این کشور رایزنی خواهم کرد.

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط ادامه داد: در جریان این رایزنی‌ها موضوعات متنوعی از جمله مناسبات دوجانبه و برخی از چالش‌های منطقه‌ای و بین المللی را توجه قرار می‌دهیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد نقش ژاپن در تحولات خاورمیانه و منطقه غرب آسیا اظهار کرد: ما همواره ارزیابی مثبتی نسبت به مردم، تمدن و تاریخ ژاپن داریم.

وی ادامه داد: با توجه به تحولات مثبتی که در غرب آسیا در جریان است، ژاپن می‌تواند نقش سازنده‌ای را در منطقه ایفا کند.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: ایران طولانی‌ترین سواحل را در خلیج فارس و دریای عمان دارد. امروز  کشورهای منطقه از آمادگی و اراده لازم برای تامین امنیت منطقه و امنیت انرژی در این حوزه جغرافیایی برخوردارند و طبعاً انتظار داریم که امنیت جمعی در منطقه با توان و ظرفیت خود کشورهای منطقه تامین شود و این انتظار وجود دارد که ژاپن نیز از این سیاست حمایت کند.

امیر عبداللهیان افزود: تهران و توکیو می‌توانند در این چهارچوب همکاری‌های نیرومندی با یکدیگر داشته باشند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با رسانه‌های ژاپنی در پاسخ به سوالی در ارتباط با همکاری‌های ایران و روسیه نیز تصریح کرد: ما در ایران در حوزه استقلال سیاسی، شعار و الگوی «نه شرقی و نه غربی» را پیگیری می‌کنیم اما در چارچوب منافع ایران با کشورهای غربی و شرقی تعاملات و همکاری داشته و خواهیم داشت.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه "همانطور که اشاره کردم گسترش همکاری با همسایگان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در اولویت قرار دارد"، اظهار  کرد: در این چهارچوب روسیه یکی از همسایگان شمالی ایران است و ما در چهارچوب حقوق بین‌الملل در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، گردشگری  و سایر حوزه‌ها همکاری‌های متنوعی با روسیه داریم و طبعاً  موضوع همسایگی نیز، ظرفیت بیشتری را برای پیگیری این سیاست ایجاد کرده است.

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران پاسخ به سوالی در ارتباط با ادعاهای اوکراین و غربی‌ها مبنی بر ارسال پهپاد از سوی ایران به روسیه جهت استفاده مسکو از این پهپادها در جنگ اوکراین تصریح کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران از توان دفاعی قوی و تکنولوژی بالایی برخوردار هستیم و ما از این توان دفاعی برای تامین حداکثری امنیت کشور و امنیت منطقه‌مان استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه "ما در حوزه‌های مختلف دارای روابط با روسیه هستیم"، گفت: در طول سال‌های گذشته یکی از ابعاد همکاری‌های ما، همکاری‌های دفاعی بوده است، اما ما هیچگاه برای به کارگیری پهپاد ایرانی و یا سلاح ایرانی در جنگ اوکراین امکاناتی را در اختیار مسکو قرار نداده‌ایم.

وی با بیان اینکه "طبعاً شما می‌دانید که روسیه خود یکی از تولید کنندگان و صادر کنندگان سلاح در جهان است"، گفت: من امروز گزارشی را در  یکی از رسانه‌های ژاپنی مطالعه می‌کردم که تاکید می‌کرد که بخش عمده‌ای از سلاح‌های استفاده شده در اوکراین، سلاح‌های آمریکایی و غربی است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما هیچگونه پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده‌ایم.

امیر عبداللهیان در این ارتباط افزود: سال گذشته شخصا از وزیر خارجه اوکراین خواستم که اگر در ارتباط با ادعاهای خود اسنادی در اختیار دارند آن را به مقامات نظامی کشورم ارائه دهند.

وی افزود: در همان مقطع با وزیر امور خارجه اوکراین توافق کردیم که هیات نظامی ایران به ورشو لهستان سفر کند و در آنجا با مقامات نظامی اوکراین در این ارتباط دیدار کند، هیات نظامی ما وارد ورشو شد اما طرف اوکراینی در محل ملاقات حاضر نشد. در همان زمان به وزیر خارجه اوکراین زنگ زدم و در تماس تلفنی به او گفتم که مطمئن شدم که هیچ سندی در ارتباط با ادعاهایی که مطرح می‌کنید در اختیار شما نیست و اتهاماتی که به  ایران در این زمینه می‌زنید کاملاً غلط و نادرست است.

وزیر خارجه ادامه داد: مجدداً با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم که نیروهای نظامی ایران و اوکراین در کشور عمان با یکدیگر دیدار کنند. در این دیدار نیز هیچ سند قابل قبولی از طرف اوکراینی در مورد ادعاهای مطرح شده ارائه نشد. مجددا قرار شد که طرف اوکراینی بار دیگر اسناد خود را بررسی کند و در نشست دیگری با طرف ایرانی موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

وی ادامه داد: ما در این مدت بارها پیگیری کردیم که این نشست برگزار شود اما طرف اوکراینی در دور جدیدی از این گفتگوها تاکنون حاضر نشده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما مخالف تسلیح هر یک از طرف‌های جنگ اوکراین هستیم و معتقدیم تداوم ارسال گسترده سلاح‌های آمریکایی و غربی عامل ناامنی و بی‌ثباتی ‌بیشتر است.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه جنگ در اوکراین راه حل نیست، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه در کنار جنگ در اوکراین، افغانستان وسایر کشورها قرار نگرفته و نخواهد بود، آمریکا و غربی‌ها باید اتهامات بی‌اساسی را که علیه ایران مطرح می‌کنند، متوقف کنند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: فکر می‌کنم موضع مشترک ایران و ژاپن در مورد این بحران، توقف جنگ و تمرکز بر صلح است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: