کد خبر: ۴۱۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
کنعانی در نشست خبری:
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما به آمریکا اعتماد نداریم، گفت: برجام محصول اعتماد به آمریکا نبود.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، ناصر کنعانی در نشست خبری، اظهار داشت: شاهد برگزاری پرشکوه ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) بودیم. یک بار دیگر این ایام را به همه مسلمان و محبان استان مقدس سید الشهدا تسلیت عرض می‌کنیم.

وی ادامه داد: در ایران و بسیاری از کشورهای منطقه و جهان مردم با حضور حماسی خود یک بار دیگر ایران و جهان را به حسینیه بزرگ تبدیل کردند که نشان‌دهنده غیرت دینی مسلمانان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ملت ایران یک بار دیگر این حقیقت را متجلی کردند که ما ملت امام حسین هستیم و به تعبیر امام خمینی (ره) این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

کنعانی در مورد فایل صوتی رابرت مالی، اظهار داشت: اینکه آقای مالی در این فایل صوتی چه گفته، مسؤولیت دولت آمریکاست که باید روشنگری کنند. مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها را مبتنی بر منافع ملی دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برجام محصول اعتماد ما به آمریکا نبود، افزود: آماده پیگیری روند گفتگوها و مذاکرات هستیم. نگاه ایران به آمریکا نگاه واضح و روشنی است و هیچگاه مبتنی بر اعتماد با آمریکا گفتگو نمی‌کنیم.

وی افزود: در ادامه روند دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها و بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها از جمله آمریکا به برجام طبیعتاً ایران نه مبتنی بر اعتماد به آمریکا بلکه مبتنی بر منافع ملی خود و مفاد برجام گفتگو می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: ایران در برجام تنها طرفی بود که متعهدانه عمل کرد و نشان داد به توافق پایبند است.

کنعانی در مورد حقابه ایران از هیرمند، گفت: پیگیری‌ها در این رابطه با جدیت ادامه دارد. موضوع حقابه هیرمند را به عنوان حق انکار ناپذیر ملت ایران با جدیت در دستور کار داریم. گفتگوها در سطوح مختلف انجام شده و اخیراً نیز گفتگوهای جدی با مقامات سرپرست دولت افغانستان داشتیم و انتظار داریم آنها مسئولانه عمل کنند. این موضوع را به عنوان یک اقدام اعتماد ساز می‌دانیم که می‌تواند زمینه همکاری‌های دو کشور را فراهم کند.

واکنش به طرح عادی سازی

کنعانی با اشاره به اظهارات بایدن در خصوص عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی و نظر ایران در خصوص اجرایی شدن این موضوع و تأثیر آن بر روابط ایران و عربستان گفت: تقویت و تثبیت جایگاه رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه اولویت اول و بسیار مهم دولت‌های آمریکا در طول سالیان متمادی اعم از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بوده است. اینکه دولت‌های آمریکا همواره تعهد بی قید و شرط خود را در حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی نشان داده‌اند، روشن است.

وی ادامه داد: دولت آمریکا در سال‌های اخیر تلاش زیادی انجام داد و با وعده و وعید موفق شد در روابط این رژیم با تعدادی از دولت‌های عربی و اسلامی در منطقه عادی سازی سیاسی ایجاد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در عمل شاهد بودیم آنچه رخ داد بازتر شدن دست رژیم اشغالگر در استمرار جنایات خود علیه ملت فلسطین و نادیده گرفتن حقوق اولیه فلسطینی‌ها و افزایش جرم و جنایت روزمره علیه این ملت بود.

وی گفت: در طول ۶ ماه نخست سال جاری به صورت نمونه شاهد کشتار حدود ۲۰۰ نفر از مردم بیگناه فلسطین و شهروندان و نیروهای وابسته به نیروهای مردمی مقاومت فلسطین بودیم. همچنین شاهد اسارت و بازداشت بیش از سه هزار فلسطینی، تخریب گسترده منازل بودیم.

وی گفت: تجارب گذشته پیش روی ملت‌ها و دولت‌های اسلامی است. سازش با رژیم صهیونیستی هیچ خدمتی به آرمان فلسطین نمی‌کند و هر گامی برای عادی سازی به باز شدن دست این رژیم در جنایت علیه ملت فلسطین منجر خواهد شد.

کنعانی ادامه داد: هر گامی که در مسیر شناسایی رژیم صهیونیستی از سوی دولت‌های اسلامی برداشته شود نه به نفع ملت و آرمان فلسطین و نه صلح و ثبات و آرامش و امنیت در منطقه می‌دانیم. این رژیم راهبرد امنیتی خود را در بی ثباتی دنبال کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق با امیرعبداللهیان، گفت: ایران هم راستا با دولت عراق از نقش سازمان ملل در کمک به صلح و ثبات و امنیت در عراق استقبال می‌کند و همواره گفت‌وگوها و مشورت‌ها بین ایران و سازمان ملل در سال‌های متمادی برقرار بوده است.

وی ادامه داد: این سفر در استمرار سفرهای گذشته نمایندگان ویژه دبیرکل در امور عراق بوده و موضوعات مختلفی را در چارچوب سیاست ایران برای کمک به دولت همسایه و برادر عراق برای تثبیت شرایط سیاسی در این کشور و تقویت دولت مردمی و کمک به توسعه اقتصادی عراق مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

کنعانی عنوان کرد: روند مبارزه با تروریسم در عراق و سطح منطقه و نحوه استفاده از ظرفیت‌های مشترک دوجانبه ایران و عراق و استفاده از ظرفیت‌های سازمان ملل برای کمک به تحکیم صلح و ثبات و امنیت و آرامش در منطقه و تکمیل روند مبارزه با تروریسم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق با امیرعبداللهیان، گفت: ایران هم راستا با دولت عراق از نقش سازمان ملل در کمک به صلح و ثبات و امنیت در عراق استقبال می‌کند و همواره گفت‌وگوها و مشورت‌ها بین ایران و سازمان ملل در سال‌های متمادی برقرار بوده است.

کنعانی در مورد سفر وزیر امورخارجه به پاکستان، گفت: برنامه ریزی این سفر در حال انجام است و بنا بر دعوت وزیر خارجه پاکستان از همتای ایرانی خود انجام خواهد شد. موضوعات مختلفی را با طرف پاکستانی برای گفتگو و تبادل نظر از جمله موضوعات سیاسی، اقتصادی و تجاری داریم. هیأت بلندپایه اقتصادی قرار است در این سفر وزیر امورخارجه را همراهی کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد دستگیری گسترده شبکه تروریستی و صهیونیستی توسط وزارت اطلاعات، افزود: این موضوع یکبار دیگر نشان داد که دشمنان ملت ایران در ضربه به کشورمان از هیچ‌گونه اقدامات ضد انسانی فروگذار نیستند. ارتباط برخی از اعضای این شبکه با خارج از مرزهای ایران روشن است. دستگاه دیپلماسی مبتنی بر وظایف ذاتی خود، موضوعاتی از این دست را با مشورت و همکاری با دستگاه‌های امنیتی وزارت اطلاعات همواره مطرح کرده است. یک بار دیگر این موضوع نشان می‌دهد که مسئله تروریسم و ایجاد جرأت تنفسی برای آنها، بخشی ریشه در کشورهای اروپایی دارد. بارها مسؤولیت این کشورها را در ارتباط با ضرورت برخورد با جریان‌های تروریستی به آنها منتقل کرده ایم.

وی گفت: مبارزه با تروریسم مسئولیت بین المللی کشورهاست و اجازه ایجاد فضای تنفسی به این گروه‌های تروریستی در کشور خود را ندهند.

پیگیری مطالبات از کره از طریق حقوقی و مذاکراتی

کنعانی در مورد شکایت ایران از کره جنوبی گفت: در جریان اقدامات و پیگیری‌های ایران برای استیفای حقوق ملت ایران و آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در کره هستیم. همانطور که بارها اعلام کردیم دولت ایران و به تبع آن دستگاه دیپلماسی در استیفای کامل حقوق ملت ایران مصمم است و از همه روش‌های سیاسی و حقوقی استفاده می‌کند.

وی افزود: روند مطالبات ایران از کره، پیشرفت مورد انتظار ایران را نداشته است؛ لذا اقدام حقوقی گام تکمیلی برای وادار کردن طرف مقابل است. با توجه به روند موجود مذاکراتی از روند حقوقی هم استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اقدام ایران یک پیام روشن به طرف کره مبنی بر اینکه ایران در احقاق حقوق خود بسیار جدی است و به اقدامات خود با جدیت ادامه می‌دهد و اجازه تضییع حقوق ملت ایران را نخواهد داد. انتظار داریم دولت کره با اقدام مدبرانه برای آزادسازی دارایی‌های ایران اقدام کند و سهم و نقش خود را در بهبود مناسبات دو کشور و بازگرداندن روند تجاری و اقتصادی خود اقدام لازم را انجام دهد.

کنعانی در مورد اجلاس بریکس افزود: از آقای رئیسی برای شرکت در این اجلاس دعوت رسمی شده و در زمان خودش توضیح لازم داده خواهد شد. ایران به عنوان یک کشور مهم، علاقمندی خود را برای عضویت در بریکس اعلام کرده است. اعضای بریکس هم برای ایران اهمیت و جایگاه خاصی قائل هستند. در جلسه قبلی رئیس جمهور به صورت مجازی شرکت کردند و در جلسه وزرای خارجه آقای امیرعبداللهیان در کیپ تاون حضور یافتند. بریکس ظرفیت اقتصادی ویژه ای دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سخنرانی سید حسن نصرالله مبنی بر اهانت به قرآن کریم، گفت: موضوع اهانت به مقدسات امر غیرقابل قبولی است. درخواست سیدحسن نصرالله یک درخواست مسئولانه برای جهان اسلام بود. واکنش‌ها به دولت‌های اروپایی بویژه دولت‌هایی که زمینه این اهانت را فراهم کردند، جدی بود. ایران به موضوع هتک حرمت مسئولانه ورود کرد و اقدامات جدی را دراین‌باره انجام داد.

وی گفت: نشست سازمان همکاری‌های اسلامی امروز عصر برگزار خواهد شد لذا امیدواریم در سایه جدیتی که وجود دارد نتیجه و خروجی این جلسه اثربخش و امیدبخش باشد و به شکل‌گیری یک سازوکار توسط کشورهای اسلامی منتهی شود.

سفر هیأت سیاسی و اقتصادی سوریه به تهران

کنعانی درباره سفر هیأت سیاسی و اقتصادی سوریه به تهران گفت: بخش قابل توجهی از هدف‌گذاری این سفر در چارچوب انجام گفت‌وگوها به منظور تسریع و شتاب بخشیدن به روند اجرای توافقات مختلف دو کشور که در جریان سفر قبلی رئیس جمهور به دمشق بین دو کشور توافق شده بود، انجام شده است. در این چارچوب مذاکرات انجام خواهد شد. در سفر رئیس جمهور به دمشق ۱۵ سند در حوزه‌های مختلف عموماً حوزه‌های اقتصادی و تجاری بین مقامات دو کشور امضا شده بود.

وی ادامه داد: در سفر جاری هیأت عالیرتبه سوریه به تهران مذاکرات سطح عالی در خصوص تسریع و نحوه اجرای این اسناد مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در چارچوب سفر وزیر خارجه سوریه به تهران موضوعات مختلفی از جمله روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و استمرار روند مبارزه با تروریسم و موضوعات مرتبط با روند تحکیم ثبات و تکمیل روند سیاسی در سوریه پرداخته خواهد شد. روند تنش زدایی در مناسبات سوریه و ترکیه و زمینه سازی برای نشست آتی چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در چارچوب روند آستانه و مذاکرات رفع تنش و عادی سازی روابط بین سوریه و ترکیه در مذاکرات مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

کنعانی تصریح کرد: موضوعات تجاری، کنسولی و اقتصادی داریم که در گفت‌وگوهای دوجانبه مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ایران در ادامه روند حمایتی خود از سوریه برای مقابله با تجاوزگری رژیم صهیونیستی این موضوع را با طرف سوری مورد گفتگو قرار خواهد داد. حضور غیرقانونی نظامیان آمریکایی در سوریه موضوع مهمی است. در گفت‌وگوها در این خصوص مشورت خواهد شد و موضوع نحوه کمک به بازگشت آوارگان سوری به این کشور و نحوه تسهیل ارسال کمک‌های انسان دوستانه بین‌المللی برای مردم سوریه از جمله مباحث مورد گفتگو قرار می‌گیرد.

کنعانی در مورد مذاکرات مرزی با عراق گفت: در طول مرزی ایران با عراق توافقات حقوقی لازم را انجام دادیم و کمیته‌های مشترک مرزی دو کشور همکاری‌ها و گفتگوهای دوره‌ای خود را انجام داده اند. در این زمینه دچار مشکل خاص سیاسی نیستیم. روند فنی و حقوقی یک روند تعریف شده مشخص بین دو کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد کودتای نیجر، افزود: با دقت تحولات مربوط به این کشور را دنبال می‌کنیم و تاکید ما احترام به حاکمیت قانون در کشور دوست آفریقایی خودمان هستیم. امیدواریم روند تحولات در این کشور به سمت آرامش پیش رود.

خواهان بهره‌برداری مشترک از میدان آرش هستیم

کنعانی درباره میدان نفتی و گازی آرش گفت: وزیر نفت ایران دیروز درباره این موضوع اعلام موضع کرد. تأکید می‌کنیم که ایران همواره از حل و فصل دوستانه مسائل مرزی و دریایی با همسایگان خودش حمایت می‌کند و به آن پایبند است. اینکه در ارتباط با نحوه بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز با همسایگان نیز همیشه راه مذاکره و تفاهم را در پیش گرفتیم و به آن پایبند بودیم.

وی ادامه داد: در مورد استفاده از میدان نفتی و گازی آرش هم همانطور که رسماً اعلام کردیم خواهان استفاده مشترک در بهره‌برداری از این میدان هستیم و در این خصوص آمادگی خود را برای گفتگو با طرف کویتی اعلام کردیم اما اگر احیاناً تمایلی برای استفاده مشترک از این میدان نفتی وجود نداشته باشد، طبیعی است ایران براساس حقوق و منافع خود، اکتشاف و بهره‌برداری از این منابع را در برنامه خودش قرار داده و هیچ‌گونه تضییع حقوق ملت ایران را برنخواهد تابید. دولت خود را مکلف می‌داند از حقوق و منافع ملت دفاع و حفاظت کند.

وی گفت: در ارتباط با همسایگان بر ضرورت حسن همسایگی و حل و فصل اختلافات از مسیر گفتگو تأکید می‌کنیم و امیدواریم در این مسیر با مذاکرات توأم با حسن نیت، کار را دنبال کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: در مذاکرات وزرای خارجه ایران و کویت در حاشیه نشست باکو این توافق نظر بین دو طرف وجود داشت و طرف کویتی پیشنهاد کرد این موضوع را خارج از فضای رسانه‌ای و اعلامی در چارچوب گفت‌وگوهای تخصصی دو کشور پیش ببریم.

وی گفت: ما به عنوان ایران معتقدیم طرح موضوعاتی از این دست که باید در چارچوب گفتگوهای فنی و تخصصی و حقوقی مورد تبادل نظر قرار بگیرد و طرح آن در رسانه‌ها کمک کننده نیست. برای همکاری و گفتگو با برادران کویتی در این زمینه آمادگی لازم را داریم.

واکنش آمریکا به ارسال پهپاد به بولیوی

کنعانی درباره ارسال پهپاد به بولیوی و اعلام موضع آرژانتین و آمریکا، تصریح کرد: نکاتی مطرح شد وزیر دفاع بولیوی هم موضوعاتی را مطرح کردند. نوع همکاری ایران با بولیوی با توجه به درخواست این کشور برای مقابله با قاچاق مواد مخدر انجام شد. این اقدام خطری برای سایر کشورهای منطقه نداشته و ندارد. واکنش‌ها مبتنی بر واقعیت نیست، نوعی فرافکنی است و در چارچوب سیاست ایران هراسانه، چنین مواضعی اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: ایران در همکاری با کشورهای آمریکای لاتین، مبتنی بر منافع مشترک عمل می‌کند. نباید کشوری رنجور و عصبانی شود. دلیل عصبانیت دو کشور را متوجه نشدیم که آیا در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر مشکلی دارند یا خیر.

استقبال از میزبانی عربستان برای حل بحران اوکراین

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به میزبانی عربستان برای حل بحران اوکراین، اظهار کرد: از هر اقدام و ابتکار برای کمک به راهکار سیاسی برای پایان بخشیدن به بحران اوکراین باشد، استقبال می‌کنیم و تنها راهکار را راهکار سیاسی تلقی می‌کنیم.

کنعانی در مورد آزادی یک تبعه آذربایجانی، گفت: در این مورد از قوه قضائیه سوال کنید. با جمهوری آذربایجان گفتگو و تبادل نظر داریم و آزادسازی و تبادل زندانیان بخشی از همکاری‌های فیمابین دو کشور است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: