کد خبر: ۴۱۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
محمد اسلامی:
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: امیدواریم برنامه‌ مصوب شده برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق که قاطعانه مورد تاکید مقام معظم رهبری واقع شد را پیش ببریم و تولید برق از سبد انرژی هسته‌ای را به این سقف برسانیم.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، محمد اسلامی در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره تولید برق هسته‌ای در کشور گفت: مردم حق دارند که در این‌باره مطالبه داشته باشند. در سال‌های گذشته فقط یک نیروگاه که تولید برق هسته‌ای کند، برنامه‌ریزی و فعال شده است که ۱۰۲۰ مگاوات برق تولید می کند و تا الان هم ۵۹ میلیون کیلووات ساعت برق به شبکه تزریق کرده است.

وی ادامه داد: البته واحدهای دوم و سوم را هم فعال کردیم و به سمت ۲۰ هزار مگاوات در حال حرکت هستیم.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: هدف گذاری ما برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق در سبد برق کشور است اما با فراز و نشیب‌هایی که در سر راه صنعت هسته ای کشور بوده این مساله به تاخیر افتاده است. امیدواریم برنامه‌ مصوب شده در این رابطه که اخیرا قاطعانه مورد تاکید مقام معظم رهبری واقع شد را پیش ببریم و تولید برق از سبد انرژی هسته‌ای را به سقف ۲۰ هزار مگاوات برسانیم.

اسلامی تاکید کرد که از دستاوردهای تکمیلی و مهم سازمان انرژی اتمی تولید کیک زرد از فسفات بوده است.

اسلامی گفت: نقشه راه بومی‌سازی نیروگاه‌های اتمی از اقدامات مهمی بود که در راستای سند جامع ۲۰ ساله در سال گذشته انجام شد و زنجیره تامین فرایندهای ساخت نیروگاهی که باید فعال باشند را شناسایی کردیم. امروز یک نقشه راه کاربردی و اجرایی در دستور کار داریم و عملیات اجرایی نیروگاه کارون که در زنجیره نیروگاه‌هایی است که قبل از انقلاب پیش‌بینی شده بود آغاز شده و ساخت اجزا و قطعاتش در کشور در حال انجام و امضا قرارداد است.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های لازم چرخه سوخت هسته‌ای امروز ایجاد شده است و فرایند صحه‌گذاری سوخت با کشورهای همکار در دست پیگیری است تا این فرایند هم انجام شود و بتوانیم کل فرایند در زنجیره سوخت را در طراحی، فرآوری، ساخت، مجتمع سازی و بهره‌برداری در درون کشور جای دهیم و ان‌شاءالله در دوره برنامه پنج ساله هفتم تمام نقاط تکمیلی که باید داشته باشیم را ایجاد کنیم.

اسلامی اظهار کرد: مهم‌ترین دستاورد تکمیلی ما این بود که از فسفات کیک زرد تولید کردیم. همکاران ما تولید توریم را ماه گذشته به نتیجه رساندند. اگر بتوانیم موادی از جمله توریم و سدیم مذاب را تولید کنیم، می‌توانیم به سمت طراحی راکتورهای با مقیاس کوچک پیش رویم و بحث سوخت را در آنها حل می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: در پنج منطقه ساحلی کشور مناطق احداث نیروگاه اتمی شناسایی شده و زمین‌ها را در بخشی در اختیار گرفتیم و عملیات مطالعاتی و تحصیل زمین هم در دست اقدام است و شرکت‌هایی مربوطه جذب شدند.

وی درباره مذاکرات ایران و آژانس درباره مسایل پادمانی گفت: ایران و آژانس مذاکره ندارند، بلکه تعامل پیوسته و پایدار دارند.

اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد درآمدهای ایران که گفته شده به امارات منتقل شده و اینکه این موضوع ارتباطی به توافق ایران و غرب درباره غنی‌سازی پیدا می‌کند؟ گفت: اینها در حوزه کاری ما نیست، در حوزه کاری وزارت خارجه است.

معاون رییس‌جمهور ادامه داد: غنی سازی را مطابق قانون اقدام راهبردی کار می کنیم و روابط ما با آژانس طبق توافقی که با آقای گروسی داریم بر مبنای پادمان و ان پی تی است و آنچه توافق کردیم را در حال اجرا و انجام داریم.

وی گفت: پاسخ درباره دو مکان باقی مانده را مدون و مفصل ارسال کردیم و اگر مورد پذیرش واقع نشود و ابهامی باشد و تردید باشد، همیشه گفتیم روشنگری می‌کنیم و مدارک را مرور می‌کنیم. الان هم در این فاز هستیم که شواهد و مدارک بیشتری را در اختیار آژانس قرار دادیم و می‌دهیم تا آژانس از این مرحله عبور کند و این مورد ادعایی و اتهامی که بیست سال است موجب شکل‌گیری پرونده هسته ای شده است را مختومه کنیم.

اسلامی در پاسخ به اینکه آقای گروسی سفر جدیدی به تهران نخواهند داشت؟ اظهار کرد: در برنامه است خود ایشان یا معاونشان حسب مواردی که اقتضا کند به ایران بیایند و این برنامه را تنظیم می‌کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: