کد خبر: ۴۱۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
هفته آینده گرم ترین روز های سال را سپری می کنیم که به تبع آن مصرف برق هم افزایشی می شود بنابر این باید پرسید وزارت نیرو برای این روزها چه تدابیری را در نظر گرفته است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر, پیش بینی‌های هوا شناسی حاکی از آن است که هفته آینده قرار است گرم‌ترین هفته سال را تجربه کنیم که به تبع آن مصرف برق افزایش پیدا می‌کند. شاید برای همین است که روز گذشته مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق نسبت به این مساله هشدار داد و گفت: بر اساس اعلام گزارش‌های مرکز ملی راهبری شبکه برق کشور، میزان تقاضای مصرف برق به نصاب جدید ۷۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات رسید.

به گفته رجبی مشهدی در مدت مشابه سال گذشته ۶۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات بوده است، که افزایش ۳۲۰۰ مگاواتی در تقاضای مصرف برق کشور عدد بسیار بزرگی است و معادل مصارف برق سه استان کرمانشاه، ایلام و کردستان است. تقاضای مصرف برق نسبت به سال گذشته رشد ۴.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

درخواست سخنگوی صنعت برق از مردم

آنطور که هواشناسی پیش بینی کرده قرار است استان‌های جنوبی با دمای بالای ۵۰ درجه گرم‌ترین روزهای خود را سپری کنند و پایتخت نشینان نیز دمای بالای ۴۰ درجه را تجربه خواهند کرد. دمای هوا در مراکز استان‌های شمالی کشور نیز به مرز ۴۰ درجه خواهد رسید. رجبی مشهدی هم با تاکید بر این موضوع در این راستا گفته بود: از مردم درخواست کرد با توجه به اینکه پیش‌بینی شده است دو هفته آتی، هفته‌های گرمی هستند و افزایش دما منجر به افزایش مصرف برق می‌شود، برای پایدار ماندن شبکه برق و این که امکان تأمین برق همه مشترکان فراهم شود، با کاهش مصرف برق خود به صنعت برق کمک کنند.

کدام استان‌ها بیشترین صرفه جویی در مصرف برق را داشتند؟

البته میزان مشارکت مردم برای پایداری شبکه برق قابل اغماض نیست چرا که آنطور که مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفته است. میزان مشارکت مردم در طرح مدیریت مصرف برق به طور متوسط از کل مشترکان خانگی حدود ۳۵ درصد در این طرح مشمول پاداش مدیریت مصرف شدند، هر کدام از مشترکان خانگی به طور متوسط ۲۱.۵ درصد مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش دادند و استان‌های آذربایجان شرقی، غرب استان مازندران و استان هرمزگان بیشترین کاهش مصرف را داشته‌اند.

در حالی که هنوز گرم‌ترین روزهای سال را سپری نکرده ایم برخی از کارشناسان آب و هوا از خطرات ناشی از گرما زدگی سخن به میان آورده اند به گفته محمدعلی وثوقی، کارشناس مسائل اقلیمی، بر اساس گزارش یکی از مراکز درمانی کشور، مراجعه به مراکز درمانی در اثر گرمازدگی طی هفته‌های گذشته در کشور ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده در حالیکه هنوز به اوج گرمای هوا نرسیده‌ایم. با توجه به این پیش بینی به نظر می‌رسد شاهد افزایش مصرف انرژی در دو هفته آتی باشیم.

حالا باید دید با افزایش دمای پیش رو و طبع آن افزایش مصرف برق آیا قطعی برق پیش رو خواهیم داشت و آنکه مردم برای پایداری شبکه برق همانند سال‌های گذشته به یاری وزارت نیرو آمده و مصرف خود را کاهش می‌دهند یا آنکه وزارت نیرو بدون پشتوانه مردم برای پایداری شبکه برق فکری کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: