کد خبر: ۴۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۲۰ تير ۱۴۰۲
قالیباف در اجلاس کمیته برنامه و ‌بودجه APA:
رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه احترام به ادیان و ارزش های دینی یک وظیفه همگانی است، گفت: اقدام شنیع اخیر درخصوص هتک حرمت قرآن کریم توسط جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی محکوم می شود؛ از کشور سوئد و دیگر کشورهای غربی مدعی دموکراسی انتظار دارد تا با تصویب قوانینی نسبت به حفظ حرمت مقدسات دینی اقدام کنند تا در آینده دیگر شاهد اینگونه اقدامات وهن آمیز نباشیم.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف در اجلاس کمیته دائمی بودجه و برنامه ریزی و دومین نشست کارگروه اسناد پایه مجمع مجالس آسیایی (APA) ابراز امیدواری کرد که دستاورد این نشست برداشتن گام‌هایی مؤثر در راستای تقویت همکاری و همدلی میان پارلمان‌های عضو مجمع مجالس آسیایی باشد.

وی ادامه داد: امروزه قاره کهن آسیا با برخورداری از مولفه‌ها و مشخصه‌های نقـش آفـرین تاریخی، تمدنی، فرهنگی و اقتصادی در کانون تحولات ژئوپولتیک جهانی قرار گرفته و از موقعیت محوری در صحنه بین المللی برخوردار شده اسـت. حضور تمدنهای کهن، جابه‌جایی تدریجی و مستمر مرکز ثقل قدرت جهانی از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام و پیش بینی تبدیل قاره آسیا به کانون قدرت اقتصادی نظام بین‌الملل، باعث شده تا توصیف سده بیست و یکم در قالب تعبیر «سده آسیایی» در ادبیات سیاست بین‌الملل این دوران رواج گسترده‌ای یابد. بر این اساس، کشورهای آسیایی می‌توانند مکمل یکدیگر شده و آسیایی‌ها را از هویتی متمایز در قالب «وحدت در کثرت» در سده جاری برخوردار سازند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: آنچه که امروز در قالب چرخشِ قدرت در نظام بین الملل شاهد هستیم، می‌تواند زمینه ساز فراخوان آسیایی برای بازنگری و تجدید ساختار نهادهای بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد به ویژه در ساختارهای اقتـصاد، تجـارت و نظام مالی بین‌المللی و نهادهـای مربوطه شود. از این رو، بازگشت آسیا به مرکز سیاست جهانی و قدرت یابی اقتـصادی و سیاسـی این قاره یکی از مهمترین چالشهای نظام بین الملل غرب محور در سـده بیـست و یکـم بـه شمار می آید که در صورت تحقق، به فصلی نوین از تاریخ قدرت نمایی جهانی قاره آسیا منتهی خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس، راه دستیابی به این هدف عالی و مدیریت این چـرخش تـاریخی نهادینـه سـازی همکاری‌های چند جانبه در بستر همگرایی منطقه‌ای است. این همگرایی، یک امکان و به تعبیر شایسته تر یک اولویت اساسی برای آسیایی‌ها در دوران "سده آسیایی" است که باید بر هویت‌یابی مشترک اسـتوار شده و سـازوکارها و نهادهـای قاره ای در این مسیر تاسیس شوند. این سازوکارها باید قـادر بـه حـل مسائل منطقه‌ای بوده و افزایش انسجام و هماهنگی منطقه‌ای را موجب شود. یکی از این سازوکارها، «مجمع مجالس آسیایی» به عنوان یک نهاد با تجربه و با سابقه آسیایی است که امیدوارم این نشست گام مهمی در امر افزایش کارآمدی این نهاد در آسـیب‌شناسـی و شناسـایی نقاط قوت و ضعف منطقه گرایی آسیا به منظور توسعه همکاری های بین قاره‌ای و ارتقاء جایگاه جهانی آسیا باشد.

قالیباف یکی از وجوه تنوع و تکثر در قاره تاریخی آسیا را گرایش به ادیان عنوان و اظهار کرد: همگرایی میان ادیان و مذاهب مختلف جهان، از جمله‌ی عوامل مهم برای بقای بشریت و تقویت فرهنگ صلح، امنیت، تساهل و تسامح است. تعامل میان ادیان و مذاهب مختلف در جهت تقویت همگرایی و همکاری متقابل میان ملت‌های جهان، نقش اساسی ایفا می‌کند.

وی افزود: طبق آنچه در کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی همچون اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده، هر نوع اهانت و هتک حرمت مذهبی و هر رفتار غیرقانونی علیه افراد و گروهها به دلیل مذهب، غیرمجاز و ممنوع است اما در مواردی مشاهده می شود، مدعیان حقوق بشر به بهانه آزادی بیان حتی در محکوم کردن اینگونه اقدامات که بر خلاف نص صریح قوانین بین المللی است، از خود سلب مسئولیت می‌کنند. در شرایطی که محترم شمردن عقاید و مقدسات و هر آنچه که جزء ارزشهای تمامی جوامع انسانی است، از حقوق اولیه افراد به شمار می‌رود.

رییس مجلس شورای اسلامی  با تاکید بر اینکه در جهان امروز احترام به ادیان و ارزش های دینی یک وظیفه همگانی است، گفت: اقدام شنیع اخیر، درخصوص هتک حرمت قرآن کریم که در کشور سوئد صورت گرفت با احترام به ارزش‌های دینی، در تضاد کامل قرار دارد. این اقدام به طور قوی توسط جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی محکوم می گردد. اجازه اهانت به کتب آسمانی، مقدسات دینی و قرآن کریم با هر توجیهی از سوی دولت سوئد پذیرفتنی نیست.

وی افزود: دموکراسی و آزادی خواندن اینگونه اقدامات نیز منجر به جریحه‌دار شدن احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان در سراسر جهان خواهد شد. در این راستا جمهوری اسلامی ایران از کشور سوئد و دیگر کشورهای غربی مدعیِ دموکراسی انتظار دارد تا با تصویب قوانینی نسبت به حفظ حرمت مقدسات دینی اقدام کند تا در آینده دیگر شاهد اینگونه اقدامات وهن آمیز که منجر به ایجاد اختلاف میان پیروان ادیان مختلف می شود ، نباشیم.

 تشدید اقدامات جنایتکارانه صهیونیست‌ها درکرانه باختری و نوار غزه از مصادیق بارز جنایت سازمان‌یافته است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره جنایات رژیم صهوینستی در جنین گفت: تشدید اقدامات جنایتکارانه صهیونیست‌ها درکرانه باختری و نوار غزه طی ماه های اخیر و قتل عام کودکان، زنان و سالخوردگان مظلوم فلسطینی و نیز تخریب اموال و منازل فلسطینیان از مصادیق بارز جنایت سازمان‌یافته و تروریسم است.

وی افزود: در یورش و تجاوز اخیر صهیونیست‌ها به اردوگاه ۱۳ هزار نفری جنین، نظامیان صهیونیستی زیرساخت‌های حیاتی شهر از جمله مراکز درمانی، آمبولانس‌ها و تاسیسات انتقال آب آشامیدنی و فاضلاب را هدف قرار دادند و در طی این تجاوز ظالمانه ده ها مبارز فلسطینی شهید و صدها نفر مجروح شدند که در میان شهدا ۴ نوجوان زیر ۱۸ سال قرار داشت؛ این اقدامات ظالمانه که طی ۲۰ سال گذشته بزرگترین یورش اشغالگران به کرانه باختری محسوب می شود، در حالی صورت می گیرد که تنها جرم مردم مقاوم جنین، مقابله با تجاوزات این رژیم نامشروع و کودک کش بوده که با محاصره غیرانسانی اردوگاه و با شلیک گاز اشک آور و تهدید به بمباران منازل، ۴ هزار فلسطینی را مجبور به ترک منازل خود کردند.

تنها راه مقابله با اشغالگران پایداری و مقاومت است

قالیباف اضافه کرد: کابینه تندرو و افراطی نتانیاهو که ماه ها است درگیر اعتراضات و نا امنی های داخلی است چاره ای ندارد تا برای فرار از ناامنی‌های گسترده، در مقابل قدرت روبه ‌رشد مقاومت و نشان دادن توانمندی‌های واهی خود، دست به چنین اقدامات و جنایاتی بزند؛ اما محافل غربی و آمریکایی همواره همانند دهه های گذشته در مقابل جنایات رژیم موقت صهیونیستی موضع حمایتی و یا منفعلانه داشته اند.  البته این بار نیز همانند گذشته ملت مظلوم اما مقتدر فلسطین تجاوزات گذشته با ایستادگی و پایداری در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی اشغالگران را وادار به عقب نشینی کامل از شهر جنین و اردوگاه کرده و پیروزی دیگری را رقم زدند. بار دیگر اثبات کردند که تنها راه مقابله با اشغالگران و احقاق حق و آزادی سرزمین های تحت اشغال فلسطین با پایداری و مقاومت، میسر می شود.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از تمامی کشورهای اسلامی و همچنین نهادها و کشورهای حامی آرمان فلسطین و گروه های حقوق بشری و آحاد جوامع و ملل حق طلب، آزاده و ظلم‌ستیز می خواهد تا با قرارگیری در کنار ملت مظلوم، ستمدیده و مقتدر فلسطین در دفاع از حقوق آنها اقدام، و رژیم صهیونیستی را در قبال ارتکاب این جنایات و اقدامات ناقض قوانین و مقررات بین‌المللی پاسخگو نمایند.

جمهوری اسلامی ایران از برگزاری یک همه‌پرسی فراگیر با حضور همه مردم فلسطین حمایت می کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: صلح پایدار تنها با راه حلی مبتنی بر رفع تجاوز صهیونیسم از سرزمین های اسلامی، تضمین و تحکیم حقوق مسلم مردم فلسطین از جمله حق بازگشت کلیه فلسطینی‌های رانده شده از وطن به سرزمین مادری خود و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف میسر خواهد بود. در این مسیر جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تاکید بر مقاومت مردمی فلسطین از راه حل دموکراتیک مبتنی بر برگزاری یک همه‌پرسی فراگیر با حضور همه مردم فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی در اولین زمان ممکن جهت تعیین سرنوشت آنان حمایت می کند.

قالیباف در پایان تاکید کرد: ما برای همکاری و تعامل فعال و هدفمند با همتایان خویش در مجالس دیگر منطقه در رهیافت ارزشمند تقویت همگرائی و دستیابی به اهداف مشترک خویش در سطح آسیا آمادگی کامل داریم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: