کد خبر: ۴۱۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۰۵ تير ۱۴۰۲
به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در حال حاضر هیچ‌گونه افت فشار در مناطق تهران نداریم و هر کدام از مشترکان که با سامانه ۱۲۲ تماس بگیرند، موضوع بررسی می‌شود و به نظر می‌رسد اگر مشترکان افت فشار احساس می‌کنند، عموما از گرفتگی کنتور باشد چراکه هیچ‌گونه افت فشار برنامه ریزی‌ شده‌ای نداریم.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، محسن اردکانی امروز در نشستی خبری با بیان این‌که در حادثه‌ای که در هفته‌های گذشته در سد امیرکبیر اتفاق افتاد، با چالش‌های متعددی مواجه شدیم و بعد از هفت روز توانستیم با اقدامات انجام شده شرایط را مدیریت کنیم، تصریح کرد: زمانی که یک چهارم آب شهر از دسترس خارج می‌شود، باید برنامه ‌ریزی‌های اصولی و کارشناسی صورت گیرد که با اقدامات انجام شده توانستیم تاثیر ۲۵ درصدی را به چهار درصد کاهش دهیم و بعد از هفت روز شرایط را به ثبات برسانیم.

به گفته وی در حال حاضر شرایط کاملا عادی است تماس‌های دریافتی به سامانه ۱۲۲ به صورت نرمال درآمده و طبیعی است که مشکلات جزئی در سامانه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این‌که اکنون مشکل خاصی در شبکه وجود ندارد، اظهار کرد: آسیب‌هایی به شبکه وارد شده که به دلیل کم و زیاد کردن فشار بوده و اکنون در حال برآورد میزان خسارت هستیم اما باید گفت که خسارت معناداری وارد نشده اما به منظور پیشگیری و جبران این خسارت درخواست تخصیص داده‌ایم.

مشترکان پرمصرف برای هر مترمکعب ۴۰۰۰ تومان پرداخت می‌کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به سوال ایسنا درباره افزایش تعرفه آب مشترکان و تاثیر آن در قبوض آنها اظهار کرد: افزایش تعرفه در قالب بند «ک» تبصره قانون بودجه اعمال شده به گونه‌ای که مشترکان زیر الگو یعنی مشترکانی که تا ۱۴ مترمکعب مصرف آب دارند تا ۱۵ درصد مشمول افزایش تعرفه شده‌اند و مشترکانی که کمتر از ۱۴ مترمکعب مصرف دارند، کمتر از ۱۵ درصد افزایش تعرفه برای آنها اعمال شده است؛ حتی مشترکانی که تا پنج میلیون مترمکعب مصرف آب دارند هیچ‌گونه افزایش تعرفه‌ای برای آنها اعمال نشده است.

به گفته اردکانی کل حجم افزایش برای استان تهران هشت درصد بوده است در واقع قیمت آب در هر مترمکعب ۴۵۰ تومان است و برای مشترکانی که برای مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف می‌کنند ۴۰۰۰ تومان در هر مترمکعب محاسبه می‌شود.

به گفته وی هزینه تمام شده آب بالای ۸۰۰۰ مترمکعب است و به دنبال افزایش تعرفه برای مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف می‌کنند هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که برای چه تعداد مشترک بدمصرف در سال جاری محدودیت اعمال شده است، گفت: برای ۲۲ هزار خانوار به منظور مقابله با بدمصرفی محدودیت ایجاد کرده‌ایم.

کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این‌که میزان بارندگی‌ها در سال ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ در استان تهران ۴۰ درصد نسبت به میانگین بلندمدت ۵۰ ساله کاهش یافته گفت: میزان بارش‌ها نسبت به سال قبل چهار تا پنج درصد رشد داشته است اما حجم ذخائر سدها نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

اردکانی با بیان این‌که نسبت به سال گذشته سدهای استان تهران وضعیت مطلوبی ندارند چرا که ۴۰ میلیون مترمکعب ذخیره سدها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، گفت: هدررفت آب در شبکه‌های استان تهران اکنون ۲۱ درصد بوده ۱۱ درصد هدررفت فیزیکی و ۱۰ درصد هدررفت واقعی ثبت شده است که این میزان نسبت به متوسط کشوری عدد پایینی است.

وی با بیان این‌که ۷۲۰ حلقه چاه در شهر تهران وجود دارد که منابع زیرزمینی از آنها استخراج می‌شود تصریح کرد: ۵۵ درصد از منابع زیرزمینی را مورد استفاده قرار می‌دهیم و تنها از ۴۵ درصد منابع سدی استفاده می‌کنیم.

اردکانی با بیان این‌که در طرح قمربنی هاشم ۱۷۰ کیلومتر رینگ کشیده خواهد شد که اکنون ۱۲۰ کیلومتر آن اجرایی شده و از ۱۱۵ میلیون مترمکعب، ۶۰ هزار مترمکعب رینگ اجرایی شده است، اظهار کرد: ۵۰ هزار کیلومتر باقی مانده که ۲۵ کیلومتر آنها امسال و ۲۵ کیلومتر دیگر در سال آینده اجرایی می‌شود و با اجرای این طرح کیفیت آب از نظر گوارایی در تمام مناطق تهران یکسان خواهد شد.

دو میلیون و ۷۴۸ هزار مترمکعب مخزن در مدار بهره‌برداری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این‌که در حال حاضر دو میلیون و ۷۴۸ هزار مترمکعب مخزن در مدار بهره‌برداری قرار دارد، تصریح کرد: در سه ماهه اول سال ۹۵ هزار مترمکعب وارد مدار کردیم و تا ۳۱ مهرماه ۱۲۷ هزار مترمکعب دیگر وارد مدار می‌شود. ۸۵ هزار مترمکعب در سال ۱۴۰۳ وارد مدار خواهد شد.

به گفته اردکانی سرجمع مخازن تهران با اجرای این طرح تا سال ۱۴۰۳ به سه میلیون و ۱۹۱ هزار مترمکعب خواهد رسید که به معنای ۱۶ درصد افزایش است. این میزان به ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در صورت تخصیص آن می‌توانیم این میزان را به ذخائر شهر تهران اضافه و پایداری را افزایش دهیم.

ساخت ۱۰۱ مخزن اضطراری در تهران

وی با بیان این‌که ۳۷۴ مخزن اضطراری می‌بایست در شهر تهران اجرایی شود که اکنون در حال اجرا بوده ۱۰۱ مخزن ساخته شده است و ۱۱۰ مخزن نیز امسال ساخته می‌شود که این مخازن می‌تواند ۱۰۰ مترمکعب آب را در خود ذخیره کند.

تهران پنجمین استان خشک کشور

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به خشکسالی‌های سنوات اخیر گفت: استان تهران پنجمین استان خشک در سال ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ شناخته شده است به همین دلیل کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف به کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب خود نسبت به سال قبل شده است.

وی با بیان این‌که پنج وزارتخانه و دستگاه اجرایی این مصوبه را اجرایی نکرده است و مصرف آنها بیش از سال گذشته بوده است، اظهار کرد: برنامه ‌ریزی‌هایی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم با این سازمانها به طور جدی‌تری رفتار کنیم.

کاهش ۲۷ درصدی مصرف مشترکان بدمصرف

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به سه دهک مصرف آب در تهران تصریح کرد: الگوی مصرف آب به صورت ماهانه برای یک انشعاب ۱۴ مترمکعب است و خانواده‌هایی که این میزان مصرف می‌کنند جزو مشترکان خوش مصرف و مشترکانی که بین ۱۴ تا ۲۸ مترمکعب مصرف دارند، مشترکان پرمصرف و مشترکانی که بیش از دو برابر الگو آب مصرف می‌کنند مشترکان بد مصرف به حساب می‌آیند.

وی با بیان این‌که مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف می‌کنند، در سه ماهه اول سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۲، ۲۷ درصد میزان مصرف خود را کاهش داده‌اند، اظهار کرد: مشترکانی که بین صفر تا ۱۴ درصد مصرف داشتند، ۱۱ مترمکعب میزان مصرف خود را افزایش و مشترکانی که ۱۴ تا ۲۸ مترمکعب مصرف داشتند، هشت درصد میزان مصرف خود را کاهش داده‌اند و به طور کلی مصرف آب در سه ماهه اول سال نسبت به سال قبل چهار درصد کاهش یافته است.

لزوم نصب مخازن اضطراری در انشعابات حساس

اردکانی با اشاره به لزوم نصب مخازن اضطراری در انشعابات حساس گفت: ۳۴۹۱ انشعاب شناسایی و اخطارهای لازم به آنها داده شده است.

وی با اشاره به پیشرفت طرح فاضلاب در استان تهران اظهار کرد: ۱۴ هزار و ۱۲۹ کیلومتر انشعاب فاضلاب باید در تهران نصب شود که تاکنون ۹۴۱۳ کیلومتر یعنی ۶۷ درصد اجرایی شده که ۸۰۰۰ کیلومتر آن برای شهر تهران و ۷۲۰۰ کیلومتر آن برای استان تهران بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اظهار کرد: ظرفیت تولید برق از بیوگاز ۶۴ هزار مگاوات در سال و ظرفیت تولید حرارت ۱۶۰ تراژول در سال میزان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ۲۳۰ هزار تن در سال و تولید برق از انرژی خورشیدی نیز ۱۰۰۰ مگاوات در سال است.

تهران آمادگی بارگذاری جمعیت جدید ندارد

اردکانی با تاکید بر این‌که تهران آمادگی بارگذاری جمعیت جدید با توجه به منابع آبی ندارد، اظهار کرد: امسال نسبت به سال گذشته منابع آبی در دسترس به مراتب کمتر بوده و دمای هوا نیز افزایش بیشتری یافته است و هیچ راهی به جز همراهی مردم برای تامین منابع آبی وجود ندارد.

هیچ برنامه‌ای برای جیره‌بندی و قطع آب نداریم

وی با بیان این‌که اگر میزان همراهی مشترکان از چهار درصد به ۱۰ درصد افزایش یابد می‌توانیم بدون هیچ‌گونه مشکلی تامین آب را داشته باشیم، گفت: برنامه‌ای برای جیره‌بندی و قطع آب وجود ندارد.

علاج‌بخشی سد لار در دستور کار است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: ۱۶۲ میلیون مترمکعب از سد لار فرار آب صورت می‌گیرد و این میزان آب از دسترس خارج و به دریای خزر منتقل می‌شود. طرح جدیدی را در دستور کار داریم که اگر منابع آن تخصیص یابد ظرف دو سال می‌توانیم مانع این مساله شویم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: