کد خبر: ۴۱۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
رهبر انقلاب در دیدار مسئولان صنعت هسته‌ای کشور:
رهبر انقلاب اسلامی با تاکید براینکه هر کس «ایران قوی» را می‌خواهد به صنعت هسته‌ای اهمیت بدهد، بیان داشتند: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، جمعی از دانشمندان، متخصصان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای کشور صبح امروز (یکشنبه) با حضور در حسینیه امام خمینی با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

محور بیانات رهبر انقلاب اسلامی بدین در جمع دانشمندان هسته‌ای کشورمان به شرح زیر است:

- دشمنان بیست سال است برای ما چالش هسته‌ای درست کرده‌اند چون می‌دانند که حرکت در صنعت هسته‌ای در حکم کلید برای پیشرفتهای علمی کشور است.

- بهانه‌ی سلاح هسته‌ای دروغ است و خودشان هم می‌دانند.

- ما روی مبنای اسلامی‌مان نمی‌خواهیم طرف سلاح برویم و الا اگر این نبود جلویش را نمی‌توانستند بگیرند؛ همچنانی که جلوی پیشرفتهای هسته‌ای ما را تا الان نتوانستند بگیرند.

- صنعت هسته‌ای هم از لحاظ پیشرفت و توانایی‌های کشور در عرصه‌های فنی، اقتصادی، سلامت، غیره که آبرو میبخشد به کشور و زندگی را برای مردم بهتر می‌کند، هم از این جهت دارای اهمیت است، هم از جهت وزن سیاسی جهانی و بین‌المللی برای کشور.
جهت سوم از لحاظ روحیه‌ی اعتماد به نفس ملی است.

- این کار شما درست نقطه‌ی مقابل حرکت دشمن است. یعنی روح امید را، روح اعتماد به نفس را در ملت تزریق می‌کند.

- حقیقت دیگر، نامطمئن بودن طرف‌های ما و مخالفین ما در وعده‌هایشان است. تا حالا در این سالهای متمادی-حالا آنهایی که از شماها سابقه‌ی بیشتری در این هسته‌ای دارید، توجه دارید که به چه چیزهایی من اشاره می‌کنم- وعده‌های زیادی در بخشهای مختلف، چه دولتهایی که طرف مذاکره‌ی ما بودند، چه خود آژانس، وعده‌هایی دادند و به آن وعده‌ها عمل نکردند، بارها، وعده‌های غیرقابل تحقق، بی‌اعتمادی؛ پس بنابراین یکی از دستاوردهای این چالش بیست‌ساله هم همین است که ما فهمیدیم که به وعده‌های اینها، به حرفهای اینها نمی‌شود اعتماد کرد. اینها دستاوردهای مهمی است، اینها را مهم بدانید. ما خیلی جاها ضربه خوردیم برای خاطر همین اعتمادهای بیجا. اینکه یک ملت، مسئولین یک کشور، بدانند، بفهمند، که کجا باید اعتماد کنند، کجا نباید اعتماد کنند، این خیلی مهم است؛ این را ما فهمیدیم، ما در این بیست سال، فهمیدیم که چه کسانی قابل اعتمادند، چه کسانی قابل اعتماد نیستند.

- صنعت هسته‌ای یکی از مؤلفه‌های اساسی و مهم قدرت کشور و اعتبار کشور و قوّت و قدرت کشور است. اگر شما ایران قوی می‌خواهید، هر کس ایران را دوست دارد، هر کس جمهوری اسلامی را دوست دارد، هر کس ملت را دوست دارد و قوّت این کشور را می‌طلبد بایستی به این بخش از تلاش و فعالیت علمی و تحقیقاتی و صنعتی و کاری که اینجا انجام می‌گیرد اهمیت بدهد و برایش اعتبار قائل بشود. علت تمرکز دشمنان روی انرژی هسته‌ای هم همین است.

- همکاری با آژانس اتمی در چارچوب مقررات پادمانی باید حفظ شود

- از قانون اقدام راهبردی مجلس نباید تخطی کرد.

-توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد.

- یک استضعاف این است که یک قدرتی یک ملتی را عقب نگه دارد. چیز بدی است چیز خطرناکی است. از این خطرناک‌تر نوع دوم استضعاف است. آن، این است که یک ملت خودش باور کند که ضعیف است. باور کند بی‌عرضه است.

- ما در دوره‌ی قبل از انقلاب هر دو جور استضعاف را داشتیم. هم ما را ضعیف نگه داشته بودند، یعنی [مانند] همین جوانی که در دوره‌ی انقلاب مثل رضایی‌نژاد، مثل شهریاری، مثل فخری‌زاده تولید شد؛ تربیت شد؛ این در قبل از انقلاب هم بود، اما به این رتبه نمی‌رسید، نمی‌گذاشتند. تحقیر می‌کردند ملت ایران را؛ مانع پیشرفت ملت می‌شدند.

- این روحیه‌ی امروز، این امید امروز، این شوقی که امروز به کار وجود دارد، این توانایی بروز یافته‌ی امروز را مقایسه کنید با آن وضعی که آن روز [قبل از انقلاب] وجود داشت. آن روز غربگراها ملت را تحقیر می‌کردند، امروز ملت غربگراها را تحقیر می‌کنند. امروز ملت ما کسانی که دارای آن فکر و آن توهمات هستند، آنها را دارد تحقیر می‌کند. با چه تحقیر می‌کند؟ با همین ساخت و سازهایی که شما اینجا به ما نشان دادید. این تحقیر غربگراهاست. این نشان دادن خطای بزرگ آنهاست که می‌خواستند بباورانند که ملت ایران توانایی ندارد.

- در حادثه‌ی رنسانس اساسی‌ترین خطی که وجود داشت، تقابل علم و دین بود. یعنی می‌خواستند بگویند اگر می‌خواهید از لحاظ علمی پیشرفت کنید دین و معنویت و اینها را بگذارید کنار. این مهمترین یا یکی از مهمترین خطوط اصلی حرکت غربی‌ها در رنسانس بود.

- چهارصد، پانصد سال می‌گذرد از این حادثه. امروز در کشور جمهوری اسلامی که کشور معنویت است، جمهوری اسلامی است. مهمترین کارهای علمی دارد انجام می‌گیرد در رقابت با کسانی که سالهای متمادی است در این رشته‌های علمی دارند کار می‌کنند. چه کسانی دارند این کار را پیش می‌برند؟ جوانان مؤمن. فخری‌زاده و شهریاری نماز شب خوان، اینها دارند پیش می‌برند کار را. یعنی علم و معنویت این‌جور به هم آمیخته شده.

- الان حدود هزار مگاوات ما از برق هسته‌ای داریم استفاده می‌کنیم و طراحی برای بیشترش هم هست اما هدف بیست هزار مگاوات است؛ از حدود هشتاد نود هزار مگاواتی که کشور در مثلاً آینده‌ی متوسط در میان مدت احتیاج دارد حتماً بیست هزار مگاواتش باید هسته‌ای باشد. هم صرفه‌ی مالی دارد هم صرفه‌ی زیستی دارد هم صرفه‌ی محیطی دارد؛ این را بطور جدّی و به صورت برنامه‌ریزی شده دنبال بکنید.

- روی نیروگاه‌های توان پایین، کم‌ظرفیت کار بشود.

- شنیدم در دنیا معمول این است که بیشتر روی نیروگاه‌های با ظرفیت پایین کار می‌کنند، صد مگاوات، دویست مگاوات حتی کمتر از صد مگاوات.

- ما برای بخشهای مختلف به این ظرفیت‌ها یعنی نیروگاه‌های کم توان و کم ظرفیت احتیاج داریم.

- زیر بار خواسته‌های زورگویانه و ادعاهای خلاف واقع نروید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: