کد خبر: ۲۸۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۲۳ دی ۱۳۹۹
چرا می‌گویید دولت ارزها را پنهان کرده است
سخنگوی دولت گفت: همکاران اقتصادی ما در دولت، انتقاداتی به مصوبات کمیسیون تلفیق دارند و نیاز بود گفتگوی‌های بیشتری صورت بگیرد.
قلم‌نیوز:علی ربیعی در ابتدای نشست خبری این هفته خود با رسانه ها اظهار کرد: عصر دیروز جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا برگزار شد. در ابتدای جلسه پیرامون لایحه بودجه تقدیمی از سوی دولت و مباحثات اولیه کمیسیون تلفیق پیرامون لایحه و برخی تغییرات مطرح شده بحث و بررسی صورت گرفت.

ربیعی خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت نزدیک شدن دیدگاه ها و اجتناب از اختلافات احتمالی، اعضای  جلسه متفق بودند که راه حل هماهنگی و مفاهمه می باشد، لذا تصمیم گرفته شد جلسات مشترکی بین اعضای اقتصادی دولت و تعدادی از نمایندگان کمیسیون تلفیق در خصوص منابع و سپس مصارف تشکیل شود. طرفین استدلال های یکدیگر را شنیده تا زمینه نزدیکی دیدگاه ها فراهم شود. در ادامه یکی از محورهای ابلاغی مقام معظم رهبری در جلسه ستاد مبنی بر توجه به جهش تولید، در خصوص حمایت از تولید و پیشگیری از توقف واحدهای صنعتی مصوب شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود اقتصادی تا پایان سال ۱۴۰۰، به منظور جلوگیری از بروز اختلال در روند تولید و اشتغال و با هدف امکان پذیر نمودن وصول مطالبات مالیاتی از بنگاه های تولیدی غیردولتی، مدت زمان تقسیط مندرج در ماده (۱۶۷) قانون مالیات های مستقیم، صرفا برای بنگاههایی که برنامه احیای تولید و ساماندهی مالی آنها به تایید ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید رسیده است، به حداکثر شصت ماه افزایش می یابد.

سخنگوی دولت افزود: به ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید اجازه داده می شود تا به منظور جلوگیری از تعطیلی بنگاههای تولیدی که طرح احیای تولید و ساماندهی مالی آنها به تایید آن ستاد رسیده است، نسبت به تعویق یک ساله و فقط برای یک بار اجرائیه هایی که به درخواست سازمان های امور مالیاتی کشور، تامین اجتماعی، شرکت های آب، برق، گاز، شبکه بانکی و شهرداری ها علیه بنگاههای مذکور صادر گردیده، در صورت تعیین تکلیف، استمهال و تقسیط بدهی ها توسط ستاد مذکور اقدام نماید. دستگاههای مزبور و بانک ها می توانند در صورت تصویب ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید نسبت به تعویق اجراییه های مربوط اقدام کنند.

ربیعی افزود: اعتبار زمانی مصوبه جلسه چهل و چهارم مورخ ۱۴دی ماه ۹۸ شورای عالی هماهنگی اقتصادی در خصوص چک های تضمینی به مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه تمدید می گردد. چنانچه لایحه مورد رسیدگی در مجلس شورای اسلامی در همین خصوص، طی شش ماهه مذکور مصوب و ابلاغ گردد، قانون جدید ملاک عمل خواهد بود."

سخنگوی دولت بیان کرد: هچنین هیات وزیران با توجه به فعالیت شبانه روزی کارکنان آزمایشگاههای تشخیص طب در بیمارستان ها و مراکز درمانی شبانه روزی دولتی و غیردولتی که به منظور جلوگیری از تضییع حقوق آنها، آیین نامه اجرایی قانون ارتقاء بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت اصلاح و شاغلان آزمایشگاه های تشخیص طبی به زمره شاغلان بالینی اضافه نمود.

وی اعلام کرد: تقلیل ساعت کاری از جمله مواردی که به موجب قانون ارتقاء بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت شامل این افراد می شود.

ربیعی در ادامه گفت: اصلاح آیین نامه حمایت از شرکت های نوپا از دیگر مصوبات جلسه هیات دولت بود که به موجب این اصلاحیه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است از طریق سازمانها و شرکت های تابعه خود، در صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین که با ماموریت توسعه شرکت های مورد حمایت و با سرمایه حداقل یک هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات مصوب مربوط بودجه سالانه با مشارکت بخش غیردولتی تشکیل می شود  مشارکت نماید.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: اتفاق مهم دیگری که در روزهای گذشته رخ داد، حمله به ساختمان کنگره آمریکا بود. این البته با همه ابعاد عظیمش یک مسئله داخلی آمریکاست که ما علاقه ای به ورود به آن نداریم اما آنچه برای ما مهم است، هشدارهایی است که ما از تقریباً ابتدای دولت ترامپ درباره پیامدهای قانون شکنی و یکجانبه‌گرایی رژیم ترامپ می‌دادیم و بارها تکرار کردیم که سیاست قلدری محدود به ملت ایران نخواهد ماند.

وی با تاکید بر اینکه هزینه سکوت و گاهی همراهی منتقدان ترامپ در داخل آمریکا با سیاست های ضد ایرانی او، سرانجام گریبان آمریکایی‌ها را در کشورشان نیز گرفت، اظهار کرد: در چهار سال گذشته، این شر بزرگ، فشارهای زیادی بر ملت ایران وارد کرده و  زندگی عادی  مردم را تحت تاثیر قرار داد و تعادل معیشتی  را در جامعه به هم زد. ترامپ، سخن از فروپاشی جامعه ایران می‌گفت و با صدای بلند اظهار می‌داشت که آنچنان عرصه را بر زندگی ایرانیان تنگ خواهد کرد که جامعه را به شورش وادارد و از سقوط سه ماهه و یک ساله ایران سخن می‌گفت.

عده ای در داخل ظلم ترامپ بر مردم را نادیده انگاری می‌کردند

ربیعی یادآور شد: متاسفانه، در چهار سال گذشته عده ای هم در داخل کشور خودمان هم نخواستند و هنوز هم نمی خواهند در مورد این شرارت بی سابقه و نقش مخرب آن به درستی حرف بزنند و ناخودآگاه ظلم  ترامپ بر مردم ایران را نادیده انگاری می‌کردند تا جایی که با درصدبندی‌های عجیب و غریب، عامدانه سهم کمی برای این یاغی‌گری بین المللی اختصاص می دهند.

سخنگوی دولت افزود: این در حالی است که دولت برای ایجاد شرایط مقاومت، دور کردن شر جنگ‌طلبی ترامپ و نیز حفظ معیشت و سلامت مردم، مسیر سخت و دشواری را پیمود به نحوی که در دوران کرونا حتی برای خرید واکسن و دارو با مشکلات زیادی از سوی دولت و خزانه‌داری آمریکا مواجه بودیم.

 وی یادآور شد: شکست واقعی سیاست قلدری، نه در انتخابات آمریکا بلکه آن روزی اتفاق افتاد که رژیم ترامپ به طور بی‌سابقه‌ای در شرارت هایش علیه ایران، در سازمان ملل تنها ماند و سه بار شکست فضاحت بار را تجربه کرد و در دادگاههای بین‌المللی نیز به طور ناباورانه‌ای در برابر دولت ایران محکوم شد.

ربیعی تاکید کرد: اما در این ۴ سال، این مدیریت اقتصادی و سیاسی دولت بود که باعث شکست تحریم های ظالمانه ترامپ علیه مردم ایران شد. مردم رنج کشیده و صبور ایران عزیزمان این تحریم های ظالمانه ترامپ و شرارتهایی که علیه ایران انجام داد را هرگز فراموش نخواهند کرد و امیدواریم نتیجه مقاومت مردم در به عقب رانده شدن تحریم‌های ظالمانه به زودی محقق شود.

تبدیل وضعیت برخی شهرها به زرد نباید برای ما فریبندگی ایجاد کند

سخنگوی دولت با اشاره به ورود کرونای جهش‌یافته به ایران اظهار کرد: متاسفانه بالاخره ردپای کرونای انگلیسی در ایران دیده شد و به مردم توصیه می کنیم تبدیل وضعیت برخی شهرها به زرد نباید برای ما فریبندگی ایجاد کند و نباید دچار نوعی خوش خیالی یا آسودگی خیال شویم زیرا با توجه به تنوع منطقه ای و زیستی و  قومی در ایران که زمینه جهش مختلفی را دارد غفلت از رعایت پروتکل ها خسارات زیادی به دنبال خواهد داشت.

تولید واکسن داخلی در سه مسیر و همچنین تولید مشترک در حال پیشرفت است

وی تصریح کرد: تولید واکسن داخلی در سه مسیر و همچنین تولید مشترک در حال پیشرفت است و هر هفته گزارش آن به ستاد ملی ارائه می شود

ربیعی گفت: بنابر استراتژی اطمینان سازی به جامعه با ایجاد شفافیت در واگذاری و تزریق،  سامانه هوشمند برای توزیع واکسن طراحی شده که وضعیت تمام افراد آسیب پذیر و اولویت بندی ها به تفکیک شهرهای مختلف به طور شفافی در آن قابل رویت خواهد بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در این راستا سند ملی برنامه واکسیناسیون براساس شواهد علمی و اخلاقی در چهار فاز تدوین و در آن اولویت دریافت واکسن با جزییات تعیین شده است، ادامه داد: بنابر تصمیم ستاد ملی کرونا خارج از این اولویت بندی به هیچ فردی واکسن تزریق نخواهد شد. هم چنین دولت سیاست افزایش تست را با شدت و جدیت دنبال می کند.

برخی مسئولان استانداردهای دوگانه را در رعایت پروتکل های بهداشتی کنار بگذارند

وی با انتقاد از برخی رفتارهای مسئولان در رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، تاکید کرد: امیدواریم که برخی مسئولان استانداردهای دوگانه را در رعایت پروتکل های بهداشتی کنار بگذارند و مسئولانه رفتار کنند. متاسفانه عدم مراعات هشدارهای بهداشتی در جریان برخی سفرهای مسئولان و برخی مراسم تشییع و خاکسپاری از نظر مسئولان کنترل نگران کننده است. انتظار می رود همگان به مراعات پروتکل های بهداشتی پایبند باشند. مصونیت و پیروزی بر ویروس کرونا سخت نیست اما به شرطی که توصیه های ساده و روشن بهداشتی توسط همگان رعایت شوند.

ربیعی با یادآوری سالروز تشکیل شورای انقلاب گفت: روز گذشته سالگرد تشکیل شورای انقلاب بود. تشکیل این شورا اقدامی بی سابقه در تاریخ انقلاب ها است. نگاهی اجمالی به شورای انقلاب و مباحث دموکراتیک شورا به خوبی تفاوت انقلاب اسلامی و انقلاب های کلاسیک دنیای آن روز را که بر عنصر نظامی و مسلحانه تاکید عمده داشت نشان می دهد.

سخنگوی دولت ادامه داد: مباحث مطرح شده در این شورا نشان از ترکیب جمهوریت و اسلامیت است و ایده‌های مطرح شده در دل آن شورا هسته اولیه مردم‌سالاری دینی را در کشور عملیاتی کرد. ترکیب شورای انقلاب نشان می دهد که برخلاف انقلاب های آن عصر این انقلاب یک انقلاب مسلحانه و نظامی بنیاد نبود، بلکه از همان ابتدا مردم بنیاد بوده است و بر محور یک انقلاب بزرگ اجتماعی و به تعبیر امام "همه با هم" استوار شده است.

نیاز داریم خارج از هیاهوها برای سال آینده بودجه ای مناسب تنظیم شود

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ادعاها و تغییرات گسترده در بودجه سال آینده، گفت: ما قصد ورود به مجادلات نداریم و نیتمان ایجاد همدلی در کشور هست و نیاز داریم خارج از هیاهوها برای سال آینده بودجه ای مناسب تنظیم شود.

ربیعی افزود: لایحه بودجه ماحصل مطالعات و بررسی تفصیلی و همه جانبه کارشناسان خبره دولت در خصوص الزامات و اقتضائات اقتصادی کشور بوده و این بودجه بر اساس قواعد و شرایط کشور تهیه و تنظیم شده است. کلی گویی در خصوص بودجه از سوی برخی افراد و بیان اینکه بیشترین عواید بودجه نصیب دلالان و سود جویان خواهد شد درست نیست.

سخنگوی دولت تصریح کرد: مصادیق این حرف ها کلی گویی باید مشخص شود تا بتوان به آن پاسخ داد. سخنانی نظیر لایحه با رویکرد سیاسی برای فروپاشی نظام، اساسا فاقد بنیه علمی و اقتصادی است و بیشتر نوعی رفتار سیاسی و اتهامی بر علیه دولت تلقی می شود. ما که نمی خواهیم منازعه سیاسی داشته باشیم. دقیق بگویند کجای لایحه بودجه باعث فروپاشی نظام می شود و تصمیم جایگزین شما چیست تا در مورد آن صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه این صحبت ها دردی از مردم کرونا زده و تحت فشار تحریم دوا نمی کند، تاکید کرد: چه تصمیم در مورد درآمدها گرفته شد که عواید بودجه سهم دلالان نشود. همه درآمدهای پیشنهادی که افزایش داده شده است. اتفاقا برخی ها تصمیم های اولیه که تاکنون اعلام شده را به همین سیاق عامل فروپاشی و رانت می دانند. این حرفهای بی محاسبه، تحمیلی و سیاسی چه دردی از دردهای مردم درمان می کند؟

ربیعی گفت: ارزیابی های دقیقی کارشناسی از روند تصمیم سازی های گذشته نشان می‌دهد که جدای از عوامل بیرونی و تحریم های اقتصادی، مهمترین عاملی که باعث بروز نوسانات عدیده در فضای اقتصادی کشور و معیشت مردم می شود، برخی تصمیم سازی های اقتصادی و راهبردی غیر کارشناسی و خلق الساعه است، تصمیماتی که در واقع باعث تشدید نوسانات بازار و افزایش تکانه های تورمی می شوند. در واقع ریشه اصلی مشکلات را باید در ریل گذاری های اشتباه اقتصادی و معیشتی جستجو کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه معتقدم در این برهه حساس هر تصمیمی که باعث بروز نوسان و بی ثباتی در اقتصاد شود، بر خلاف منافع ملی و منافع عمومی مردم است و باید از اتخاذ آن پرهیز کرد، اظهار کرد: دولت بودجه سال آینده را شفاف و در معرض دید کارشناسان و صاحب نظران و زیر نور افکار عمومی قرار داده است. افزایش سهم نفت در منابع عمومی آن هم از محل افزایش قیمت ارز  قطعا ارزش پول ملی را کاهش می دهد و این اقدام و افزایش قیمت ارز تعرفه ها اگر در مجلس تصویب شود باعث تورم خواهد شد.

وی افزود: طی روزهای اخیر خبر تصمیم مجلس برای افزایش نرخ تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۰ به حول و حوش عدد۱۷۵۰۰ تومان منتشر شده چون بیانات متفاوت در این زمینه شندیده می شود باید منتظر بمانیم و از تصمیم نهایی مطلع بشویم. به هر حال به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی این تصمیم هم انتظار تورمی را افزایش می دهد ، علیه ارزش پول ملی و دادن علامت نامناسب به ثبات بازار است. امروز بدون درک شرایط و زندگی مردم در مورد تامین کالاهای اساسی فضاسازی می شود.

ربیعی یادآور شد: زندگی مردم در بحران ها باید حمایت شود، موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی با همه اشکالات خود مربوط به شرایطی بود که مردم زندگی سختی داشتند. مثل توزیع کوپن در دوران جنگ تحمیلی.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه واقعیت این است که وقتی اقتصاد در تعادل نباشد و تحت فشار حداکثری و در جنگ اقتصادی قرار داشته باشد هر دولتی نیاز به استفاده از طرحهای حمایت معیشتی دارد، گفت: بنابراین دولت صراحتا اعلام کرده هر کسی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی سواستفاده کرده، حتما به دستگاه قضایی معرفی شوند. ما در حال گذر از شرایط نامتعادل هستیم و باید تا عادی شدن شرایط اقتصادی از مردم حمایت کنیم.

در این شرایط رکود، زدن از سفره مردم و ارائه بودجه انقباضی واقع بینانه نیست

وی ادامه داد: در این شرایط رکود، زدن از سفره مردم و ارائه بودجه انقباضی واقع بینانه نیست. ما وظیفه داریم سفره مردم و کسانی که از طریق طرح های عمرانی با بودجه دولت امرارمعاش می کنند را حفظ کنیم، بنای ما این بود که به اندازه ارز کالای اساسی به یک شکل به قدرت خرید مردم اضافه کنیم.

ربیعی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۰ تلاش شده است که قدرت خرید مردم را ۲۵ درصد افزایش دهیم، یادآور شد: پرداخت فوق العاده ویژه و همسان سازی بازنشستگی فرهنگیان از جمله اقداماتی است که انجام شده است. این اقدام در چنین شرایط اقتصادی که سفره مردم نسبت به گذشته خالی شده است الزامی است.

اجرای وظیفه یک کشور نباید موضوع مذاکره و بده بستان باشد

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره امکان مذاکره با آمریکا بعد روی کار آمدن بایدن گفت: آن چه امریکا باید انجام دهد توقف قانون شکنی و نقض تعهدات بین المللی آن  کشور بر اساس قطعنامه شورای امنیت  است. این کار نیازی به مذاکره ندارد چون اجرای وظیفه یک کشور نباید موضوع مذاکره و بده بستان باشد. ایران هم بارها اعلام کرده که اگر امریکا تعهدات خود را انجام دهد و تحریمها را رفع کند ایران هم به اجرای کامل تعهدات خود برمی گردد.

وی ادامه داد: این هم نیازی به مذاکره ندارد. اما برخی کشورهای غربی می خواهند مواردی که قبلا مذاکره شده و در برجام آمده است را دوباره مذاکره کنند که چنین چیزی غیر ممکن است و ایران و چین و روسیه صراحتا مخالفت خود را با آن اعلام کرده اند.


ربیعی در پاسخ به این ادعا که دولت منابع ارزی را ذخیره کرده است تا با روی کارآمدن بایدن قیمت دلار کاهش زیادی پیدا کند گفت: ظاهرا گوینده از آثار و تبعات گفتار خود مطلع نیست. این موضوع، اگر اندکی هم صحت داشته باشد یک خیانت بزرگ محسوب می شود و بیان این موضوع بدون تحقیق جفای بزرگ به ملت و دولت است. این سخن، کذب محض است و تکرار افترائاتی است که معمولا از رسانه های ضد ایرانی شنیده می شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: خود ایشان در صحبت های خود می گوید نمی دانم درست است یا نه. چرا چیزی را که مطمئن نیستند در حد نایب رییس مجلس اعلام می شود. از وزارت نفت و حتی بانک مرکزی پرسیدیم هیچ اطلاعی از این ارزها وجود ندارد.  بهتر است یک مورد را اعلام نمایند که این پول کجاست؟  اساسا با عدد و رقم اگر سرکار داشته باشند می دانند این حجم از ارز که بتواند نرخ را تا ۱۱ هزار تومان برساند. به چه میزان است؟

وی با تاکید بر اینکه همگان از شرایط سخت اداره کشور و تلاش برای دور زدن تحریم و کاهش آثار تحریم با موانع زیادی که تحریم و FATF توامان بر گردش مالی کشور داشته اند آگاه هستند، یادآور شد: اتفاقا دولت دوازدهم دوره ای قابل قبول در دور زدن تحریم همراه با حفظ سلامت اقتصادی و غیر فساد آمیز بودن دارد. در این دوره افراد خاصی که بعدا محاکمه شدند و پولهایی که پیدا شد مانند برخی افراد که نمی خواهم اسمشان بیاورم رشد نکردند و اساسا این نوع اظهارات به خاطر این است که آثار تحریم و شیوه های هوشمندانه مقابله دولت با تحریم ضمن تعهد به شفافیت و پرهیز از فسادآفرینی تحریم را نخواستند ببینید.


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: