کد خبر: ۲۷۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۴ دی ۱۳۹۹
سازمان جهانی بهداشت واکسن کرونای شرکت‌های فایزر و بیونتک برای مصرف اضطراری تایید کرد و راه را برای استفاده کشورهای با درآمد کم و متوسط را برای استفاده از این واکسن برای ایمن‌سازی جمعیت‌هایشان گشود.
قلم‌نیوز: واکسن فایزر/بیونتک در ابتدا در ۸ دسامبر (۱۸ آذر) در انگلیس برای مصرف اضطراری تایید شد و سپس کشورهای آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا نیز آن را تایید کردند. همه این کشور برنامه‌های واکسیناسیون همگانی با این واکسن را آغاز کرده‌اند.

تایید سازمان جهانی بهداشت به این معناست که کشورهایی که خودشان سازمان ناظر دارویی ندارند یا فاقد ابزارها برای ارزیابی اثربخشی و بی‌خطر بودن واکسن‌ها هستند، می‌توانند فرآیندهای تایید خودشان را سرعت بخشند و برنامه‌های واکسیناسیون همگانی‌شان را شروع کنند.

نگرانی‌هایی درباره توزیع نایکسان واکسن‌های کرونا به وجود آمده است، چرا که کشورهای  ثروتمندتر قراردادهای بزرگ خرید دوزهای واکسن موجود یا واکسن‌های در انتظار تایید را امضا کرده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که سازمان‌هایی مانند یونیسف و سازمان‌های منطقه‌ای بهداشتی اکنون می‌توانند این واکسن را برای توزیع در کشورهای نیازمند خریداری کنند.

سازمان جهانی بهداشت و کارشناسان مستقل که داده‌های مربوط به بی‌خطر بودن، اثربخشی و کیفی واکسن فایزر/بیونتک را برای آنالیز خطر در برابر سود بازبنی کردند.

در این بیانیه آمده است: «این بازبینی نشان داد که این واکسن معیارهای ضروری بی‌خطر بودن و اثربخشی را که این سازمان تعیین کرده است، دارد.»

گروهی از کارشناسان ایمن‌سازی سازمان جهانی بهداشت در ۵ ژانویه دیدار خواهند کرد تا سیاست‌ها و توصیه‌ها برای استفاده از این واکسن در جمعیت را تعیین کنند.

با اینکه واکسن فایزر/بیونتک نخستین واکسنی که تایید سازمان جهانی بهداشت را به دست آورده است، امیدواری‌های وجود دارد که واکسن‌های دیگر ارزان‌تر و با توزیع آسانتر به زودی بوسیله این سازمان تایید شوند.

یکی از این گزینه‌ها واکسن آکسفورد/آسترازنکا است که سازمان ناظر دارویی انگلیس روز چهارشنبه اآن را تایید کرد و این کشور واکسیناسیون با آن را از روز ۴ ژانویه (۱۵ دی) آغاز خواهد کرد.

آسترازنکا قول داده است که صدها میلیون دوز از واکسنش را بر اساسی غیرانتفاعی در اختیار کشورهای با درآمد پایین و متوسط قرار دهد.

منبع: سی‌ان‌ان
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: