کد خبر: ۲۷۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۹
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر این‌که تا زمان در دسترس بودن واکسن کرونا باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم، گفت: اگر فازهای مطالعاتی واکسن در ایران به خوبی پیش برود، احتمالا اواخر بهار ۱۴۰۰ در دسترس قرار خواهد داشت اما تا آن زمان باید آماده باشیم و برای ۴ تا ۵ ماه همچنان پروتکل‌ها را رعایت کنیم.
قلم‌نیوز:علیرضا رئیسی گفت: حدود ۳ هفته‌ی قبل ۴ استان اردبیل، گیلان، گلستان و مازندارن در وضعیت قرمز بودند. خوشبختانه از این هفته همه استان‌ها از وضعیت قرمز خارج شدند و گیلان هم هیچ شهر قرمزی ندارد و روند بیماری در این استان هم نزولی است. از ۱۶ شهرستان استان گیلان، ۶ شهرستان زرد و ۱۰ شهرستان نارنجی هستند.

وی افزود: بر اساس معیارهای ارزیابی فعلا در سطح کشور شهر قرمزی نداریم. ۲۰۵ شهر نارنجی و ۲۴۳ شهر زرد است، رویکرد جدید ما رصد روزانه شهرهاست و به محض این‌که آمار افزایش یابد، تذکر و هشدار خواهیم داد تا مراقبت‌ها افزایش یاید.

مجوزی برای تعطیلی آموزش مجازی مدارس صادر نکردیم

وی درباره تعطیلی آموزش مجازی مدارس استان تهران، گفت: تعطیلی آموزش مجازی به هیچ وجه جزو مصوبات ستاد کرونا نیست و هیچ مجوزی برای تعطیلی آموزش مجازی از سوی ستاد ملی داده نشده است. آموزش مجازی ارتباطی با بیماری کرونا ندارد.

آزمون استخدامی در موعد مقرر برگزار می‌شود

رییسی ادامه داد: آزمون استخدامی دوبار عقب افتاده بود و امروز(شنبه، ۲۹ آذر) در ستاد مصوب شد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تاریخ مقرر برگزار شود، صدهزار نفر متقاضی این آزمون هستند. این آزمون در بیش از ۲۷۰۰ حوزه با رعایت پروتکل‌ها و نظارت وزارت بهداشت و سازمان سنجش انجام خواهد شد. در مورد آزمون مدارس هم باید این پیشنهاد به کمیته امنیت اجتماعی ستاد بیاید و برگزاری هر آزمونی نیاز به مجوز دارد.

وی درباره بازگشایی مدارس برای پایه‌های اول و دوم دبستان، گفت: این موضوع مورد بحث قرار گرفت و قرار شد تا دو هفته آینده جوانب آن بررسی و بهترین تصمیم اتخاذ شود.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: مطالعه همه‌گیری کرونا در یک‌سال اخیر درس آموخته‌های زیادی برای ما داشته است. هر وقت فرصت ایجاد شود ویروس تاخت و تاز خواهد داشت و سرد شدن هوا و بازگشایی رستوران‌ها علت افزایش آمار در اروپا بود که با افزایش قدرت سرایت ویروس این موضوع طبیعی است. در آمریکا ۳ روز است آمار تلفات بالای ۳۰۰۰ نفر است، آلمان رکورد ۸۹۰ فوتی در روز را ثبت کرده که عدد بسیار بالایی است.

احتمال افزایشی شدن روند بیماری از نیمه بهمن با عدم رعایت پروتکل‌ها

وی افزود: از شب یلدا به بعد ما تازه وارد زمستان می‌شویم و اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و مهمانی‌ها ادامه داشته باشد، ممکن است دچار مشکل و موج بعدی بیماری شویم. اگر شب یلدا مهمانی‌ها برقرار شود در دو هفته دیگر شاهد خیز بیماری خواهیم بود. رفتار بیماری به این صورت است که اگر عدم رعایت پروتکل‌ها صورت گیرد، دو هفته‌ بعد شاهد افزایش تعداد بیماران سرپایی خواهیم بود و دو هفته بعد آمار بستری افزایش می‌یابد و مجددا پس از دو هفته میران مرگ‌ومیر افزایش می‌یابد و با کنار هم قرار دادن این موضوعات در نیمه بهمن ممکن است آمار افزایشی شود. در کشور ما ۵۱ درصد علت ابتلا به کرونا دورهمی خانوادگی است و بعد از آن سهم ابتلاء در حمل‌ونقل عمومی بالاست که نگران‌کننده است.

رییسی ادامه داد: اگر فازهای مطالعاتی واکسن در ایران به خوبی پیش برود، احتمالا اواخر بهار در دسترس قرار خواهد داشت اما تا آن زمان باید آماده باشیم و برای ۴ تا ۵ ماه همچنان پروتکل‌ها را رعایت کنیم. تا زمان تولید واکسن ایرانی کرونا، به دنبال تهیه واکسن از منبع موردتایید هستیم تا گروه‌های آسیب‌پذیر واکسینه شوند.

وی در رابطه با طرح شهید "حاج قاسم سلیمانی"، گفت: از اول مهر تعداد تست‌ها را افزایش دادیم که گام موثری بود، همچنین از ۵ آبان در ۴۳ شهرستان محدودیت ایجاد کردیم و سپس در اول آذر در ۱۶۰ شهر قرمز، محدودیت ایجاد کردیم. فعلا ارزیابی واقعی طرح زود است اما بیشترین هدف ما از اجرای طرح این است که وضع کاهشی و رو به نزول بیماری را ادامه دهیم چون اجرای این طرح به شکلی طراحی شده است که جلوی پیک بعدی را با این شیوه خواهد گرفت. در استان گیلان حدود ۳۰۰ هزار نفر غربالگری شدند و حدود ۱۶۰۰ نفر علامت‌دار پیدا شدند. برای ۵۶۳ فرد مستمند هم امکانات قرنطینه فراهم شد تا روند رو به نزول بیماری ادامه داشته باشد و بیماری را به سایرین انتقال ندهند.

وی درباره ادامه محدودیت‌های کرونا، گفت: محدودیت ۸ شب تا ۴ صبح برای ۲۹ و ۳۰ آذر است و پس از آن زمان محدودیت برای شهرهای قرمز یا نارنجی به روال ۹ شب تا ۴ صبح برمی گردد. این محدودیت‌ها هوشمند است و بر اساس ارزیابی‌ها اجرای این محدودیت‌ها را بسیار موفق دیدند. تردد شبانه درون‌شهری نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۸۰ درصد کاهش یافته است.

وی که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد، در ارتباط با اظهارنظرهای کاخ سفید، گفت: این اظهارات هیچ‌گاه جنبه انسان‌دوستانه ندارد و بحث‌های سیاسی را مطرح می‌کنند. در بحث واکسن آنفلوآنزا قرار بود ۵ میلیون دوز واکسن از ترکیه وارد کشورمان شود اما آمریکایی‌ها جلوی آن را گرفتند. حتی در بین شرکت‌های خصوصی رعب و وحشت ایجاد کردند که برای معامله با ایران ترس داشته باشند. به شکل ساده حتی یک خیریه از آمریکا نمی‌تواند یک بسته قرص برای ما بفرستد. در ارتباط با بحث واکسن شاید از طریق شرکت‌های خصوصی بتوان وجه را انتقال داد که ریسک آن بالاست و از نظر بانک مرکزی و قانونی، ترس‌هایی برای آن وجود دارد.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: