کد خبر: ۲۷۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۳۰ آذر ۱۳۹۹
سخنگوی گمرک گفت: بیش از ۹هزار خودرو که از سال ۹۷ در گمرکات کشور وجود داشت، ترخیص شده است.
قلم‌نیوز:روح‌الله لطیفی ابراز کرد: از حدود 12 هزار و 700 خودرویی که از سال 97 در گمرکات کشور وجود داشته بیش از 9 هزار خودرو ترخیص شده‌اند.
وی با اعلام این مطلب که یک‌هزار و 100 خودرو نیز فاقد ثبت سفارش هستند، اظهار داشت: علاوه بر این ثبت سفارش 400 خودرو هم باطل شده است.
سخنگوی گمرک ادامه داد: حدود 700 خودرو در گمرکات باقی مانده است که قبل از ثبت سفارش وارد کشور شده بودند تا همزمان با ورود به گمرک ثبت سفارش دریافت کنند.

وی با تأکید بر اینکه بیش از دوهزار خودرو نیز دارای پرونده قضایی هستند، گفت: خودروهای مزبور به‌شرط برائت ترخیص خواهد شد.
لطیفی افزود: گمرک در گذشته کنترل‌کننده کالا برای اخذ عوارض و حقوق دولتی برای کشورها بود اما بعد از مدتی قوانین تسهیلگری نیز ضمن موارد کنترلی کنار گمرکات دنیا مطرح و در بسیاری از کشورها قوانین مدنظر مصوب شد.

وی همچنین گفت: اعضای سازمان جهانی گمرک نیز به‌دنبال دستیابی به دو موضوع کنترل دقیق ضمن سرعت‌بخشی به عبور کالا از مرزها برای تجارت بین کشورها بوده‌اند.

سخنگوی گمرک یادآور شد: ایران از قدیمی‌ترین اعضای سازمان جهانی گمرک است و سازمان گمرک از قدیمی‌ترین سازمانهای کشور است.

وی خاطرنشان کرد: به‌نظر بسیاری از کارشناسان اگر هر روز کالایی در گمرک بیشتر متوقف شود یک درصد بر بهای تمام‌شده کالا افزوده خواهد شد در حالی که در تجارت جهانی کاهش قیمت کالا نقش بسزایی برای حضور در بازار رقابتی دنیا دارد.

لطیفی اظهار داشت: براین‌اساس ضمن رعایت قوانین با هوشمندسازی و الکترونیکی کردن رویه‌های گمرکی بر عبور کالا از مرزهای کشور می‌توان سرعت بیشتری بخشید.

وی همچنین گفت: در بحث محاسبه هوشمند ریسک کالا سه لاین سبز، زرد و قرمز وجود دارد و در لاین سبز کالا بدون توقف است.

سخنگوی گمرک با تأکید بر اینکه بیش از 30 دستگاه در ایران درگیر تجارت خارجی هستند، ادامه داد: اگر کالایی خارج و یا وارد کشور شود دستگاه‌های متعددی با قوانین متفاوت، درگیر هستند.

وی افزود: در زمان حاضر برخی از اختیارهای دستگاه‌ها مانند استاندارد واحد کالاها تفویض شده و مقرر شده است از یک آزمایشگاه امین استفاده شود و آنالیزهای تأییدشده را چند دستگاه تأیید کنند.

لطیفی ضمن اشاره به اینکه گمرک رصد کالا تا مصرف‌کننده در بسیاری از کشورها را عهده‌دار است، اضافه کرد: در داخل ایران بعد از ورود کالا به کشور ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که مشتمل بر چند دستگاه است، عهده‌دار رصد کالاست.

وی همچنین گفت: بیش از دوهزار قانون مرتبط با مسائل مختلف وجود دارد و حدود 10هزار مقررات مانند آیین‌نامه وجود دارد که اکثر آنها می‌تواند نباشد.

سخنگوی گمرک ادامه داد: اگر قانون دارای صراحت و شفافیت بیشتری باشد و استثناها را کاهش دهد تجارت کشور با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تجارت کشور باید استاندارد لازم را داشته باشد تا با تسهیل رویه‌ها، شفافیت قوانین و محدودیت قوانین همراه باشد، افزود: کشور در شرایط خوبی در حوزه جنگ اقتصادی به‌دلیل اعمال تحریم‌ها به‌سر نمی‌برد اما باید روان‌سازی‌ها و همدلی‌ها بیشتر شود و استثناها کنار گذاشته شود.


منبع: تسنیم
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: