کد خبر: ۲۶۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۰۸ آذر ۱۳۹۹
جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز شنبه هشتم آذر ۹۹
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز شنبه هشتم آذرماه با رشد ۲۳ هزار و ۵۴۸ واحدی به رقمی یک میلیون و ۳۹۰ هزار و ۷۹۷ واحد رسید و در نزدیکی مرز کانال ۱.۴ میلیونی قرار گرفت.
قلم‌نیوز:بورس امروز کار خود را با نوسانی عجیب آغاز کرد. طوری که روند صعودی بازار بعد از پنج دقیقه شسکته شد و شاهد عقب‌نشینی شاخص کل بودیم، اما بعد از ۱۵ دقیقه شرایط به حالت عادی برگشت و تا پایان ۳۰ دقیقه ابتدایی بازار، شاخص کل رشد ۱۳ هزار و ۴۰۰ واحدی را پشت سر گذاشت. در‌ای لحظه شاخص کل ۹۸ صدم و شاخص هم‌وزن ۹۱ صدم افزایش داشته که نشان می‌دهد بورس روند صعودی امروز خود را مدیون شرکت‌های کوچک و متوسط است. هرچند در بین نماد‌های شاخص‌ساز، امروز فارس، فولاد، فملی، تاپیکو، شپنا و شتران بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

افزایش قیمت سهام در سه چهارم نمادها

در ساعات ابتدایی معاملات امروز از مجموع ۳۲۸ نماد بورسی معامله شده، ۶۹ نماد روند نزولی دارند و ۲۴۹ نماد با رنگ سبز به تابلو بورس آمده‌اند. از طرف دیگر در بین ۲۴۴ نماد فرابورسی، ۱۶۲ نماد صعودی هستند و ۸۲ نماد با کاهش قیمت سهام روبرو شده‌اند. موردی که نشان می‌دهد امروز سه چهارم نماد‌ها برای سهامدارانشان خوش‌خبر هستند.  
 
جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز شنبه هشتم آذر ۹۹
نقشه بازار در ابتدای معاملات روز شنبه هشتم آذرماه
 
بررسی نقشه بازار نشان می‌دهد دست کم در ابتدای معاملات، شرکت‌های کوچک و متوسط وضعیت خیلی بهتری نسبت به نماد‌های شاخص‌ساز دارند. از نمونه آن‌ها می‌توان به گروه زراعت اشاره کرد که اغلب آن‌ها با دامنه نوسان ۱۰ درصد معامله می‌شوند و با شگفتی تمام، امروز شاهد تشکیل صف خرید در این نماد‌ها هستیم. زدشت، تلیسه، زبینا، زشگزا و زقیام نماد شاخص‌ساز به حساب نمی‌آیند، اما نماد‌های شگفتی‌ساز بازار امروز با جهش ۱۰ درصدی قیمت هستند. امروز خودرویی‌ها با رنگ قرمز به تابلو آمده‌اند و شاهد کاهش قیمت سهام خودرو، خساپا، خگستر و خپارس هستیم. البته شرکت‌های کوچک این گروه سبزرنگ هستند. بانک‌ها در یک روند آرام صعودی حرکت می‌کنند و شاهد افزایش دو تا تا سه درصدی قیمت سهام وتجارت، دی و وبصادر هستیم. فلزات اساسی منتظر تعیین تکلیف قیمت‌گذاری فولاد در روز یکشنبه هستند و فعلا سبزرنگ باقی مانده‌اند. هولدینگ‌ها با کاهش فشار فروش در شستا با رنگ سبز تیره روی تابلو قرار گرفته‌اند. در گروه پالایشگاه‌ها، شپنا و شتران صعودی و شبندر و شبریز نزولی هستند. دیگر گروه‌های صنعت از جمله انبوه‌سازی‌ها، محصولات شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها، حمل و نقل، غذایی‌ها، قندی‌ها، عرضه برق و گاز، بیمه، دارویی‌ها و لاستیکی‌ها عموما سبزرنگ هستند.
 
 
سنگین‌ترین صف‌های خرید و فروش امروز

خبری از نماد‌های شاخص‌ساز در فهرست سنگین‌ترین صف‌های خرید نیست و این موضوع نشان می‌دهد امروز هم مثل هفته گذشته شاهد پیشتازی شرکت‌های کوچک و متوسط هستیم. در صدر آن‌ها نماد وتوکا قرار دارد که عنوان سنگین‌ترین صف خرید را در بازار از آن خود کرده است. ارزش صف خرید وتوکا در ساعات اولیه معاملت به حدود ۱۳۲ میلیارد تومان می‌رسد. در بازار فرابورس، نماد کگهر رتبه برتر را از آن خود کرده و ارزش صف خرید در این نماد هم ۱۳۲ میلیارد توامن است. بنو با صف ۷۰ میلیارد تومانی در مقام سوم قرار گرفته و پشت سر آن‌ها صف خرید ۶۴ میلیاردی سیمرغ و صف خرید ۵۳ میلیاردی رافزا مشاهده می‌شود. از جمله دیگر نماد‌های دارای صف خرید می‌توان به ولپارس، شغدیر، غگیلا، زدشت، زفکا، زکوثر، بکام، لپارس و قهکمت اشاره کرد.  

در آن سوی بازار امروز فروشنده‌های وملی، صف سنگینی به ارزش ۱۸۸ میلیارد تومان تشکیل داده‌اند تا همچنان عنوان سنگین‌ترین صف فروش در اختیار هولدینگ ملی قرار داشته باشد. خکمک با صف فروش ۶۶ میلیارد تومانی در مقام دوم ایستاده و رتبه سوم به کفپارس با صف فروش ۵۱ میلیارد تومانی رسیده است. امروز نماد‌های فنوال، پدرخش، خنصیر در بورس و نماد‌های ثغرب، بکهنوج، فولای و بزاگرس در فرابورس صف فروش سنگینی دارند.
 
ناظر بازار جلوی رشد ۳۰ درصدی بموتو را گرفت

نماد شرکت موتوژن امروز بالاخره بازگشایی شد. هفته گذشته بود که بموتو با افشای اطلاعات با اهمیت مبنی بر افزایش قیمت محصولات موتوری این شرکت، متوقف شده بود. روز چهارشنبه در جریان بازگشایی نماد بموتو شاهد افزایش قیمت شدید سهام بودیم که باعث شد این بازگشایی به تایید ناظر بازار نرسد. صبح امروز بموتو در دومین بازگشایی باز هم ۳۰ درصد گران‌تر کشف قیمت شد و باز هم ناظر بازار این بازگشایی را تایید نکرد و نهایتا بموتو با محدودیت دامنه نوسان پنج درصدی به بورس برگشت. این نماد تا پایان ساعات معاملات صف خرید داشت و با توجه به تعداد ناچیز فروشنده‌ها، معاملات چندانی انجام نشد و قیمت پایانی سهام بموتو تنها نیم درصد افزایش پیدا کرد.
 
ریزش صف خرید گروه زراعت با اطلاعیه کاهش دامنه

امروز نماد‌های گروه زراعت از جمله زشگزا، زبینا، تلیسه، زدشت و زقیام از شگفتی‌های بازار بودند. دامنه نوسان این نماد‌ها دو هفته پیش با آغاز بازارگردانی از پنج درصد به ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد و همین مورد باعث افزایش تقاضا برای خرید شد. جالب اینجاست که این نماد‌ها در دو هفته اخیر بیشترین نوسان را شاهد بودند و از قرار معلوم بازارگردان آن‌ها چندان علاقه‌ای به کنترل نوسانات ندارد. امروز هم این نماد‌ها اغلب با صف خرید در سقف قیمت روبرو شدند و افزایش ۱۰ درصدی را تجربه کردند. تا اینکه ۱۰ دقیقه مانده به پایان بازار ناظر در اطلاعیه اعلام کرد از روز دوشنبه محدودیت دامنه نوسان این نماد‌ها به پنج درصد بازخواهد گشت. اتفاقی که باعث شد در عرض چند دقیقه صف خرید زشگزا و زبینا فرو بریزد.
 
شاخص بورس در یک قدمی کانال ۱.۴ میلیون واحدی

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز شنبه هشتم آذرماه با رشد ۲۳ هزار و ۵۴۸ واحدی به رقمی یک میلیون و ۳۹۰ هزار و ۷۹۷ واحد رسید و در نزدیکی مرز کانال ۱.۴ میلیونی قرار گرفت. امروز شاخص کل ۱.۷۲ درصد و شاخص هم‌وزن ۱.۶۲ درصد رشد کردند که نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک و متوسط امروز شرایط بسیار خوبی را تجربه کرده و در رشد شاخص کل همراه بوده‌اند. عمده افزایش شاخص کل امروز بر دوش نماد‌های فارس، فولاد، فملی، شپنا، تاپیکو و شتران بود و خودرو بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشت.

منبع: فرارو
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: