کد خبر: ۹۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
حجتی در صحن علنی مجلس؛
وزیر جهاد کشاورزی، گفت: صید ماهی در آب های ساحلی حدود ۷۰۰ هزار تن است.

به گزارش قلم نیوز- "محمود حجتی" در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال جمعی از نمایندگان مبنی بر علت ایجاد اختلال در فعالیت و زندگی صیادان ایرانی در آب های دریای عمان به واسطه قرارداد رسمی بلندمدت سازمان شیلات با کشتی های چینی برای صید در عمق ۲۰۰ متری دریای عمان، اظهار داشت: دریای عمان ظرفیت بسیار زیادی برای صید ماهی دارد  عمدتاً از آن ماهی ها برای پودر ماهی که خاصیت پروتئینی بسیار زیادی دارد، استفاده می شود.

وی ادامه داد: از پودر ماهی برای آب خیزداری استفاده می شود و حدود ۷۳ درصد میزان پروتئین آن است که باید به آن توجه ویژه شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما برای پودر ماهی نیاز به واردات داریم و اگر در داخل به اندازه کافی تولیدات صورت نگیرد، ناچار به واردکردن هستیم، اظهار داشت: البته این ماهی مورد نظر برای تهیه پودر ماهی نورگریز است و در عمق ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری زیر سطح آب به حیاتش ادامه می دهد.

حجتی بیان کرد: ذخایر این ماهی در دریای عمان میلیون تنی است و حداقل ظرفیتی که توصیه شده که ما بتوانیم از این ماهی به راحتی صید کنیم، ۳۰۰ هزار تن است.

وی با اشاره به اینکه میزان صید ما در آب های ساحلی حدود ۷۰۰ هزار تن است، گفت: به دلیل مشکلاتی که در صید این ماهی وجود دارد، تکنیک ها و ابزارهای خاصی لازم است که متاسفانه این ابزارها به قدر کافی وجود نداشت اما از سال ۸۷ بهبود یافته به گونه ای که میزان صید این ماهی از ۳۶۰۰ هزار تن در سال ۸۷ به حدود ۱۷ هزار تن رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی، تاکید کرد: باید روش هایی در نظر گرفته شود که نوع صید این ماهی در تعارض با منافع صیادان بومی و محلی ما نباشد و اگر این دستورالعمل ها و نظارت ها به خوبی رعایت و کنترل شود، قطعاً مشکلی ایجاد نخواهد شد.

حجتی گفت: بنده یک گروه بازرسی را به این بخش فرستادم و آنها هم بررسی های خود را انجام دادند و گزارش هایی آوردند که حاکی از آن بود که متاسفانه برخی از بهره برداران صید یک سری از چارچوب ها را رعایت نکردند و همچنین با دادستان هرمزگان هماهنگی هایی صورت گرفته تا واحد ویژه ای جهت برخورد با تخلفات احتمالی در صید ماهی در آن بخش ایجاد شود.

حجتی گفت: این صیدها بر اساس مطالعاتی که طی سالیان متمادی انجام شده است، صورت گرفته و سازمان شیلات هم مطالعاتی در این باره داشته و نمونه گیری هایی را کرده است.

وی افزود: وضعیت صیدماهی از دریای عمان کاملا برآورد شده و بر اساس این ظرفیت ها و توصیه هایی که شده صید ماهی در آن بخش صورت می گیرد و ما نباید این ظرفیت خدادادی را نادیده بگیریم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه فانوس ماهی بر اساس ظرفیت ها صید می‌شود و فراتر از دستورالعمل ها نیست و جهت تهیه پودر ماهی از آن بهره برداری می‌شود، اظهارداشت: چرا که پودر ماهی در بازار جهانی بسیار گران قیمت است و فانوس ماهی و یک ماهی باکیفیت و با ارزش بسیار بالا است که از پودر ماهی تولید شده از آن در صنعت آبزی پروری استفاده می‌شود و اگر ما خودمان پودر ماهی را تولید نکنیم باید از خارج بیاوریم.

حجتی در واکنش به بخشی از اظهارات نماینده سوال شونده مبنی بر ماهی های نایاب در دریای عمان، گفت: قطعا صید ماهی های نایاب تخلف است و اخیر ۸ مورد تخلف به دادگاه معرفی شده اند و تمهیداتی به عمل آمده که چنین اتفاقی رخ ندهد.

وی افزود: ما رسیدگی به تخلفات در صید ماهی را به همان منطقه واگذار کرده ایم و آنان ملزم به برخورد جدی با متخلفان هستند.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به بخشی از سئوالات نماینده سئوال شونده مبنی بر اینکه صیادان بومی هم باید امکان صید این ماهی را داشته باشند،گفت: هر کسی از صیادان محلی که بتواند این کار  را انجام دهد، ما حمایت می کنیم چرا که در ارتباط با این نوع صید، سفره باز است و این آمادگی وجود دارد که مجوز این صید را در اختیار صیادان محلی قرار دهیم و اگر افرادی مایل به این کار هستند، آمادگی داریم که این ظرفیت را در اختیارشان قرار دهیم و مخالف نیستیم.

سپس "فاطمه ذوالقدر" از طرف نمایندگان سوال شونده، گفت: متاسفانه صیادان چینی کف دریای ما را جارو می کنند و از سوخت یارانه ای کشتی ها هم استفاده می کنند.

وی افزود: این در حالی است که متاسفانه  شیلات این منطقه به مردم خودمان کمک نمی کند و صید بی رویه از دریای عمان منجر به اثرات تخریبی بر محیط زیست شده است و صیادان چینی هم از دادن مالیات فرار می کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس، گفت: تخلفات بسیار زیادی در این بخش صورت می گیرد و چرا سواحل ما باید خالی از ماهی باشد و تاکنون تخلفات متعددی رخ داده که آمارها نشان می دهد ۱۰۷ تخلف در این بخش انجام شده که این تعداد از تخلف در یک سال کم نیست.

وی تصریح کرد: این صیادان چینی به نزدیک ساحل می آیند و ماهی ها را صید می کنند و جهت فروش به عمان می روند و با قیمت بسیار بالایی ماهی های ما را به فروش می رسانند این در حالی است که صیادان بومی ما این امکان را ندارند.

ذوالقدر اظهار داشت: کل بازرسان شیلات در این بخش فقط ۵ نفر هستند و قطعا این تعداد نمی توانند با تخلفات متعدد در این بخش مقابله کنند.

در ادامه جلسه، این نماینده کلیپی از نحوه صید ماهی در دریای عمان در صحن علنی بخش کرد که نشان دهنده صید ماهی های دریای عمان از سوی صیادان چینی بود و این مسئله منجر به نارضایتی هایی برای صیادان بومی ما شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: