کد خبر: ۹۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۲ - ۱۸ تير ۱۳۹۷
فعالان اقتصادی: ناکارآمدی اقتصادی ربطی به دولت ندارد
برخی فعالان اقتصادی بخش خصوصی، ناکارآمدی ها در بخش اقتصادی را مرتبط با دولت ندانسته و با تاکید بر ضرورت تدوین سیاست های جامع اقتصادی، معتقدند بخش های خصوصی و دولتی با اجماع در سطوح مختلف تصمیم گیری، می توانند مشکلات را برطرف کرده و با شرایط تحریمی مقابله کنند.
بعد از خروج آمریکا از برجام و تاکید بر تحریم دوباره ایران در دو بازه زمانی 90 و 180 روزه، برخی از شرکت های خارجی فعال در کشورمان اعلام کردند که همکاری خود را به تدریج پایان خواهند داد تا از پیامدهای تحریم آمریکا در امان بمانند. 
پیامد این مسایل، مشکلاتی است که در بخش های مختلف اقتصادی کشور از جمله افزایش قیمتها را به همراه داشته است. برای برون رفت از وضعیت ایجاد شده و تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور، دولت از بخش خصوصی خواست وارد عرصه شود تا با اتکا به توانمندی آنها، در حل مشکلات اقتصادی کشور همچون گذشته سهیم باشند.
در این رابطه، شماری از فعالان اقتصادی و تجاری تاکید دارند در شرایط کنونی که آمریکا با تحریم ها به دنبال فشارهای اقتصادی بر کشور است، برای عبور از این وضعیت تحریم های احتمالی پیش رو، ضرورت همدلی و اجماع بخش خصوصی و دولت بیش از پیش احساس می شود.
رئیسان اتاق های بازرگانی مشترک ایران با کره جنوبی، روسیه و ارمنستان در گفت و گو با ایرنا به بیان دیدگاه های خود در ارتباط با چگونگی تعامل و همکاری با دولت برای عبور از تحریم ها و تدوین سیاست های جامع اقتصادی پرداختند.

** اقتصاد آزاد، راه حل برون رفت از وضعیت کنونی
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و کره جنوبی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه در شرایط تحریم اقتصاد دولتی موفق نخواهد بود، گفت: کشور نیازمند اقتصاد آزاد است که اگر چنین می بود، شاهد وجود چند نرخی شدن ارز در بازار نبودیم.
«حسین تنهایی» تاکید دارد: دولت باید به بخش خصوصی اجازه دهد در تصمیم گیری ها ایفای نقش کند و شرکت های بزرگ اقتصادی و بخش خصوصی میدان داری کنند.
وی با بیان اینکه دولت باید ارتباط خود با این بخش خصوصی را قویتر کند، افزود: اگر چنین اجازه و اختیاری به بخش خصوصی داده شود، تجار و سرمایه گذاران به این نتیجه می رسند که باید کالاهای مورد نیاز کشور را تامین کنند زیرا با وجود اختصاص حجم بالای ارز رسمی، به میزان مورد نیاز کالا وارد کشور نشده و روند کار نیز رقابتی نبوده است.

* *سیاست های جامع اقتصادی تدوین شود 
تنهایی در ادامه بر ضرورت تدوین سیاست های جامع اقتصادی تاکید کرد و افزود: ناکارآمدی اقتصادی به یک یا دو دولت برنمی گردد؛ در واقع سیاست های جامع اقتصادی چیزی است که در کلیت نظام باید تدوین و برای اجرایی شدن به دولت ها اجبار شود.
وی به مساله خصوصی سازی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در عمل، شرکت های خصوصی باید امکاناتی را به دست می گرفتند و به آنها اختیاراتی داده می شد تا در سایه همدلی با دولت و در چارچوب قانون برای تحرک و پویایی اقتصادی تلاش می کردند.
رئیس اتاق ایران و کره جنوبی به مطالب مطرح شده از سوی برخی کارشناسان اقتصادی مبنی بر ضرورت تقویت کابینه دولت گفت: تا زمانی که سیاست های جامع تدوین نشود حتی اگر نفرات هم در کابینه جابجا شوند، تغییر زیادی ایجاد نمی شود. 
وی با تاکید بر اینکه سیاست اقتصادی نظام باید تغییر کند، افزود: دولت ها باید سیستم اقتصادی را ترمیم کنند.
تنهایی گفت: قوانین جدیدی باید تصویب شود که اختیارات ناخودآگاه از دولت ها گرفته شده و فقط نقش نظارتی داشته باشند؛ تحقق این هدف در گرو در کنار هم بودن بخش های خصوصی و دولتی است.
وی همچنین بر تدوین سیاست ها در عرصه بین الملل برای ترغیب شرکت های اروپایی برای کار با ایران در تقابل با سیاست های آمریکا تاکید کرد و گفت: برخی از کشورهای همسایه از جمله روسیه، چین و ترکیه در برقراری ارتباط با ایران، با آمریکا رودربایستی ندارند. 
این فعال اقتصادی، بر پرهیز از واردات کالاهای غیر ضروری به کشور از جمله گوشی های تلفه همراه و خودرو تاکید کرد و اظهار داشت: تعامل با کشورها نباید فقط به واردات کالا منحصر شود.

** بخش خصوصی دشمن مملکت نیست
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان نیز درباره راه های عبور از فضای تحریم گفت: آمریکا با خروج از برجام که قراردادی امضا شده بین همه اعضا بود نشان داد نسبت به تعهدات پایبند نیست و براساس منافع خود اقدام می کند؛ در چنین شرایطی ایران باید به دنبال یافتن زبانی مشترک برای تداوم همکاری های خود با دیگر طرف های برجام باشد.
«لئون آهارونیان» به روابط ایران و ارمنستان در این ارتباط اشاره کرد و افزود: گرچه ارمنستان کشوری کوچک و وابسته به روسیه است اما ارمنی ها ایرانی ها را دوست دارند و علاقمند به فعالیت شرکت های ایرانی در کشورشان هستند.
وی با یادآوری تاسیس اتاق ایران و ارمنستان از 20 سال پیش و برگزاری 17 نمایشگاه و عرضه کالاهای ایرانی در آن کشور گفت: ارمنی ها همیشه از این فعالیت ها استقبال کرده اند؛ باید دوستی خود با این کشور را حفظ کنیم و این خواسته آنهاست.
آهارونیان همچنین با تاکید بر اینکه بخش خصوصی دشمن مملکت نیست، اظهار داشت: بخش خصوصی هماهنگونه که پیش از این نشان داده، همچنان راهی برای عبور از تحریم ها پیدا می کند.

**بخش خصوصی و دولتی از سیاست متحدی در اقتصاد تبعیت کنند
رئیس اتاق ایران و روسیه نیز بر ضرورت تدوین سیاست های جامع اقتصادی و تبعیت بخش های دولتی و خصوصی از این سیاست ها تاکید کرد و افزود: تا زمانی که سیاست واحدی در بین بخش خصوصی و دولتی وجود نداشته باشد، نمی توان بر مشکلات غبله کرد.
به گفته اسدالله عسگراولادی، تا زمانی که اختلاف وجود دارد، تصمیم های یکجانبه راه به جایی نمی برد و باید از نظرات بخش خصوصی استفاده کرد. 
وی از دولت خواست از مشورت بخش خصوصی در ارتباط با سیاست های اقتصادی استفاده کند و گفت: باید به دنبال اصلاح داخلی باشیم؛ یک حرف زده شود و یک واحد مدیریت کند. 
عسگراولادی افزود: دولتی ها تصمیم می گیرند و هر تغییری را انجام می دهند؛ این رویکرد نتیجه بخش نخواهد بود. 
به اعتقاد وی، بدون اصلاحات ساختاری و فکری، مدیریت اقتصاد کشور سخت خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: