کد خبر: ۹۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
هر گونه سلول غیرطبیعی نیز با عبور از طحال، در تله آن می افتد و از سیستم خون خارج می شود. در یک انسان بالغ، هر روز حدود 20 میلی لیتر گلبول قرمز فرسوده توسط طحال از رده خارجی می شود.
طحال مهدی قائدی، بازیکن جوان تیم فوتبال استقلال تخلیه شد؛ این خبر بدی بود، هم از آن رو که یک انسان دچار مشکل سلامتی شده و هم برای فوتیال ایران که یکی از امیدهای آینده اش را اینک و بعد از آن تصادف رعب انگیز، بی هوش بر روی تخت بیمارستان می بیند.

طحال چیست،کجاست و چه می کند؟/ سرنوشت مهدی قائدی چه خواهد شد؟

حال سؤالی که پیش می آید این است که آیا بدون طحال نیز می توان زندگی کرد و اساساً طحال چیست؟ کجاست و کارش چیست؟

طحال، پشت معده و زیر دنده های سمت چپ قرار دارد، تقریباً به اندازه مشت انسان است.  در هر دقیقه، تقریباً ۳۰۰ میلی‌لیتر خون با عبور از طحال تصفیه می شود. بدین گونه که طحال گلبول های قرمز خیلی مسن، آسیب دیده، تغییر شکل یافته و پلاکت های غیرطبیعی را از جریان خون خارج می کند. همچنین سلول های خونی آسیب دیده مثل آهن و هموگلوبین در این عضو بازیافت می شوند. هر گونه سلول غیرطبیعی نیز با عبور از طحال، در تله آن می افتد و از سیستم خون خارج می شود.
در یک انسان بالغ، هر روز حدود 20 میلی لیتر گلبول قرمز فرسوده توسط طحال از رده خارجی می شود.

در طحال، لنفوسیت های B وجود دارند که در برابر میکروب ها اقدام به ترشح مواد ضدمیکروبی می کنند و بنابراین، طحال نقش مهمی در جلوگیری از برخی بیماری ها و عفونت ها دارد.

به علاوه ، در مواقع ضروری که سلول های مغز استخوان انسان نمی توانند تولید خون داشته باشند، طحال وارد عمل می شود و خون سازی می کند.

وظیفه دیگر طحال، تأمین خون برای بافت هایی است که به دلایلی مانند جراحت و بیماری نیازمند خون رسانی ویژه اند.

طحال چیست،کجاست و چه می کند؟/ سرنوشت مهدی قائدی چه خواهد شد؟

از آنجا که طحال زیر دنده های پایینی قرار دارد، ممکن است در تصادفات با خرد شدن دنده ها، آسیب ببیند و دچار خونریزی شود. 
در چنین مواردی، اگر شدت جراحت زیاد باشد، ممکن است پزشک معالج برای ممانعت از خونریزی داخلی در شکم، چاره ای جز برداشتن طحال نداشته باشد.

البته در یک حالت دیگر هم ممکن است طحال را بردارند و آن، زمانی است که طحال، بیش فعال باشد و بیش از حد مورد نیاز، سلول ها و گلبول ها را از خود بزداید.

بدون طحال هم می توان زندگی کرد چرا که در غیاب آن، سیستم لنفاوی کبد بخشی از مسؤولیت طحال را بر عهده می گیرد. ولی با توجه به این که طحال، تصفیه خون و تقویت سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارد، کسانی که طحال شان برداشته می شود، باید واکسن ها و داروهای خاصی را دریافت کنند. آنها باید در برابر هر گونه عفونت و بیماری حساسیت ویژه تری داشته باشند و تحت نظر پزشک معالج قرار گیرند. بنابراین ، مهدی قائدی نیز بدون طحال به زندگی باز خواهد گشت و ادامه فوتبال او ، منوط به نظر تخصصی پزشکی خواهد بود.

برای مهدی قائدی و همه بیماران آرزوی سلامتی داریم.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: