کد خبر: ۹۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۶ دی ۱۳۹۶
عیدی و پاداش پایان سال، یکی از دغدغه‌های شیرینی است که بیشتر کارمندان و کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران این روزها دارند و هرچه به آخر سال نزدیک تر می‌شویم، اشتیاق برای شنیدن مبلغ عیدی و زمان دریافت آن بیشتر می‌شود.عیدی و پاداش پایان سال، یکی از دغدغه‌های شیرینی است که بیشتر کارمندان و کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران این روزها دارند و هرچه به آخر سال نزدیک تر می‌شویم، اشتیاق برای شنیدن مبلغ عیدی و زمان دریافت آن بیشتر می‌شود.
عیدی کارکنان دولت همه ساله بر اساس مصوبه دولت تعیین می‌شود؛ مبلغ قطعی آن باید به تصویب هیات وزیران برسد و نحوه پرداخت آن به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ابلاغ شود. به گفته سخنگوی سازمان برنامه و بودجه با توجه به رشد ۱۰ درصدی حقوق‌ها در سال ۱۳۹۷، عیدی کارمندان دولت ۹۳۰ هزار تومان پیش‌بینی می‌شود.

سال گذشته هیات دولت، پاداش پایان سال کارکنان را ۷۷۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده بود. این رقم در سال ۱۳۹۵ حدود ۶۸۸ هزار تومان بود.

آنچه مسلم است هرگونه تصمیم‌گیری درباره رقم عیدی کارکنان دولت در مورد بازنشستگان کشوری نیز اعمال خواهد شد؛ به این معنا که در صورت تصویب عیدی ۹۳۰ هزار تومانی برای کارکنان دولت، همه بازنشستگان کشوری نیز این میزان عیدی را دریافت خواهند کرد.

مبلغ عیدی و پاداش پایان سال مستمری‌بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی نیز همه ساله توسط هیات وزیران مشخص و معمولا در بهمن ماه اعلام می‌شود که به محض ابلاغ، سازمان تامین اجتماعی آن را به حساب مستمری بگیران واریز می‌کند.

اما سال گذشته پرداخت عیدی و پاداش بازنشستگان و مستمری بگیران در نیمه دوم اسفند ماه بر اساس حروف الفبا (اولین حرف نام خانوادگی) و روزهای پرداخت حقوق صورت گرفت.

علیرغم آنکه سازمان تامین اجتماعی در سالهای اخیر با محدودیت منابع مواجه بوده، اما تلاش کرده با تامین اعتبار مناسب، عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی را در سریع‌ترین زمان ممکن به حسابهای آنها واریز کند.

سال گذشته بازنشستگان تامین اجتماعی همچون بازنشستگان کشوری ۷۷۰ هزار و ۵۰۰ تومان عیدی گرفتند.

مبنای پرداخت عیدی و پاداش پایان سال کارگران مشمول قانون کار نیز هر سال بر مبنای قانون مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد که بر اساس آن کارفرمایان موظفند دست کم دو ماه حداقل حقوق و حداکثر سه ماه پایه حقوق و دستمزد را به عنوان عیدی و پاداش پایان سال به کارگران خود پرداخت کنند.

بر اساس قانون کار، میزان عیدی و پاداش پایان سال کارگران، معادل دو ماه حداقل حقوق مصوب وزارت کار و سه ماه حداکثر حقوق است و کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کارکرد ایام خدمت، معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند و مبلغ پرداختی از این بابت به هریک از کارگران نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

سال گذشته حداقل حقوق کارگران ۸۱۲ هزار تومان بود و کارفرمایان با احتساب دو ماه ‌پایه حقوق، حداقل یک میلیون و ۶۲۴ هزار تومان و با احتساب سه ماه پایه حقوق، حداکثر دو میلیون و ۴۳۶ هزار تومان عیدی به کارگران خود پرداخت کردند.

رقم دستمزد امسال کارگران ۹۳۰ هزار تومان است که بر مبنای آن حداقل یک میلیون و ۸۶۰ هزار تومان و حداکثر دو میلیون و ۷۹۰ هزار تومان عیدی باید به کارگران پرداخت شود.

به گزارش ایسنا، مقامات کارگری همواره پرداخت به موقع عیدی و پاداش پایان سال توسط کارفرمایان را خواستار شده و تاکید دارند که به جهت کاهش قدرت خرید و عدم تامین نیازهای معیشتی کارگران، عیدی و پاداش تا قبل از پایان سال پرداخت و به بعد از ایام عید موکول نشود.
به زعم آنها هیچگونه تفاوتی میان کارگر قراردادی و کارگر رسمی در بحث پرداخت عیدی وجود ندارد و طبق سنوات و کارکرد ایام خدمت باید عیدی خود را دریافت کنند.
هرچند که برخی کارفرمایان به دلیل نبود نقدینگی یا بضاعت کم از پرداخت به موقع عیدی باز می‌مانند اما برخی دیگر نیز به تناسب تمکن مالی خود و با درک شرایط دشوار زندگی خانوارهای کارگری، عیدی و پاداش پایان سال کارگران خود را می پردازند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: