کد خبر: ۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
هنرمندان به عنوان ستون های فرهنگی کشور با توجه به نفوذشان در بین مردم و تعهدی که نسبت به کشور و نظام دارند، می توانند افکار عمومی و فضای جامعه را برای حضور حداکثری در انتخابات فراهم سازند.
زبان هنر متفاوت از سایر زبان هاست و به لحاظ ارسال پیام به مخاطب قابل مقایسه با زبان های دیگر نیست، لذا هنرمندان و فعالان فرهنگی با احساس مسئولیتی که نسبت به آینده کشور دارند، در این شرایط حساس تلاش خود را برای حضور آحاد مختلف مردم به کار می بندند. 
جمعی از هنرمندان سرشناس کشور در گفت و گو با ایرنا مرکز البرز، با اشاره به نگاه ویژه هنرمندان به موضوع انتخابات و مشارکت سیاسی، بر مشارکت در عرصه انتخابات تاکید کردند. 
حسین پاکدل، نویسنده، بازیگر و کارگردان ایرانی به خبرنگار ایرنا گفت: هنر در ذات مُبلّغِ دموکراسی است، اگر از نُت های موسیقی، صوت و سکوت به موقع و در اندازه را بگیرند، هیچ قطعه آوای شکیلی شکل نمی گیرد و اگر در انبوه رنگ ها حد و اندازه را به هم بریزند، هیچ نقش جمیلی بر پرده پرداخته نمی شود. 
این نمایش نامه نویس، مجری، تهیه کننده و مدیر دهه های 60 و 70 پخش شبکه اول سیما، افزود: در هنر نمایش هم اگر هر کس به موقع و در اندازه سخن نگوید و به موقع شنوا و با حضور نباشد، درام و دمکراسی بر صحنه می میرد. 
وی اظهار داشت: اجتماع زنده هم همین است، اگر معتقدیم جامعه نیازمند آزادی افکار و به رسمیت شناختن حقوق همگان است، اعلام حضور کنیم تا هر فکر و اندیشه به اندازه وزنش عرض اندام کند. 
پاکدل گفت: اگر دغدغه هایی داریم، اگر از تک صدایی نگران و ناراحت ایم، اگر عده ای میدان می یابند که منافع کلان ملی را به مخاطره بیندازند، خوش فکرها را به میدان بفرستیم. 
وی بیان داشت: اگر می بینیم در مسیر تدبیرها و امیدها سنگ می بارند تا سرمایه های ملی را در هیاهو به سرنوشتی دچار کنند که دیدیم، اگر به بهانه قانون، اقداماتی غیرمعمول می شود، راهی جز این نداریم که با اتکا به قانون و از طریق صندوق آرا اعلام نظر کنیم. 
این مجری سال های دور صدا و سیما، گفت: شک نکنید تأثیر دارد، بسیار هم تأثیر دارد، نمی شود بی تفاوت باشیم و بی حضور ، بعد متوقع و معترض، عده ای در حرف و عمل، سخت می کوشند تا نمایندگانی از جنس و شکل خود با حداقل آرا بر کرسی ها بنشانند تا مشروعیت بخرند. 
نویسنده و کارگردان فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی، افزود: با اعلام حضور پای صندوق های رأی تا آنجا که می شود سرنوشت خود را به دست درایت، عقل، ایمان و زیبایی بدهیم تا جمود و تنگ نظری به عُزلت رانده شود. 
وی تاکید کرد: با رأی خود ثابت کنیم خواستار ارتباط همراه با احترام متقابل با جهان هستیم، با رأی ما مدیران و مسئولان دلسوز و فهیم که کم هم نیستند، با تلاشی مضاعف و سری بلند، به کار و تلاش خود ادامه می دهند. 
پاکدل اظهار داشت: پس با هر عقیده و گرایش، اگر طالب شنیدن سمفونی با شکوه زیست با عزت انسانی هستیم و تماشای نقش های چشم نواز و درام های وزین پرعبرت را خواهانیم، راهی جز حضور پای صندوق رأی نداریم و بی تفاوتی، معنایی جز فرار از مسئولیت و سپردن اختیار به غیر ندارد. 
وی با تاکید بر اینکه من رای می دهم، از تمام دوستان هنرمند خود خواست که مخاطبان و علاقه مندان خود را تشویق کنند رأی بدهند. 
این هنرمند عرصه تلویزیون گفت: ما سلول به سلول عاشق سرزمین مان هستیم، ما هنرمندیم، مُبلغّانِ دمکراسی، ما اهل حس و منطق و عقل هستیم، آرزو سازیم، دنیا را و جامعه خود ایران عزیز را به سامان و زیبا می پسندیم، پس با رأی دان به مصلحانِ عقل اندیش، مسیر آینده را روشن و تاریکی های راه را جارو کنیم، بیایید، بیایید پای صندوق های رأی همدیگر را ببینیم! 
داوود فتحعلی بیگی، پیشکسوت عرصه تئاتر و بازیگر سینما و تلویزیون نیز در خصوص اهمیت حضور در انتخابات، گفت: شرکت در انتخابات ضروری است زیرا به تعیین سرنوشت ما مربوط می شود و چه ما شرکت کنیم و چه شرکت نکنیم عده ای انتخاب خواهند شد، پس بهتر است از حق و حقوق قانونی، سیاسی و اجتماعی که به ما واگذار شده و حق طبیعی خودمان هست، استفاده کنیم. 
وی افزود: اینکه نخواهیم شرکت کنیم، لطمه بزرگی می زنیم و دشمنان آب و خاک و کسانی که مخالف استقلال مملکت هستند، سرو وصدا می کنند که این حکومت پایگاه اجتماعی ندارد. از طرف دیگر ما با انتخاب خودمان می توانیم کسانی را به مجلس بفرستیم که بتوانند در راستای اهداف ملی و منافع ملی و رفع شدن مشکلات مردم قدم بردارند. 
وی اظهار داشت: در نظام های نوین حکومتی که از یک قرن پیش آرام آرام شروع شده و در کشور ما به شکلی از دوره مشروطیت آغاز شده اکنون این شرایط فراهم است، چرا نباید انتخاب کنیم، مطمئنا در بین افرادی که تائید صلاحیت شده اند کسانی هستند که قدم های بزرگی برای این مردم بردارند. 
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان البرز افزود: مردم به هنرمندان علاقمند هستند، اگر شرایطی فراهم شود که بتوانند هنرمندان مردم را از طریق رسانه های جمعی دعوت به مشارکت کنند، می تواند موثر واقع شود. 
این پیشکسوت سینما و تئاتر در خصوص نقش هنرمندان در حضور حداکثری مردم در انتخابات، بیان داشت: هر هنرمندی نمی تواند به سراغ یک نامزد انتخاباتی رفته و برای او تبلیغ کند که مورد پسند نیست ولی تبلیغ و تشویق عمومی بسیار موثر است. 
وی همچنین در خصوص انتخاب افراد اصلح و مورد اعتماد مردم، گفت: وجود افرادی که خوش نام بوده و یا سابقه قبلی حضور در مجلس را دارند نیز بسیار در انتخاب و رای مردم موثر است، زیرا اقدامات شایسته آنان در دوره های قبلی اگر مورد رضایت مردم باشد بسیار موثر در آرا است. 
ناصر باکیده دیگر هنرمند و فعال عرصه سینما نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: با گذشت چندسال از پیروزی انقلاب، حضور و نقش مردم یکی از اساسی ترین و پایه ای ترین مواردی بوده که خط مشی سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور را در مراحل مختلف تعیین کرده است. 
وی افزود: با پشت سرگذاشتن مراحل مختلف و بحران هایی که شاید به شکلی در دوران ابتدای انقلاب وجود داشت و حملاتی که علیه جمهوری اسلامی می شد که نمونه آن دفاع مقدس و جنگ تحمیلی بود، رفته رفته فضای سیاسی کشور ما به سمت و سوئی رفت که مردم و طیف های مختلف نقش خودشان و مسئولیت خودشان در مقاطع تاریخی را نشان دادند. 
باکیده که در عرصه های مختلف تولید فیلم همچون منشی صحنه، طراح صحنه، دکور، طراح دکور و دستیار دکور فعالیت کرده، اظهار داشت: قطعا هنرمندان با توجه به این پروسه زمانی که در جریان انقلاب اسلامی شکل گرفت، به لحاظ ارائه کارهای خودشان و نقش خودشان در جامعه پخته تر و مطرح شدند. 
وی گفت: در این گونه مقاطع همچون انتخابات مجلس شورای اسلامی یا انتخابات مجلس خبرگان، هنرمندان ما حضور وسیعتری را گذشته از نگرش ها و طیف های مختلف و جناح بندی های سیاسی و انتخاباتی که وجود دارد، خواهند داشت. 
باکیده افزود: احساس می شود که نقش هنرمندان به عنوان بخشی از جامعه ما که برای مردم شناخته شده اند می تواند حائز اهمیت باشد که این نقش با نگرشی که به شکل بی طرفی به سمت تشویق و ترغیب مردم برای حضور در این جریان باشد می تواند شکل بگیرد. 
وی در خصوص نقش هنرمندان برای تشویق مردم به حضور حداکثری در انتخابات تصریح کرد: امروز مدعی هستیم که انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است و در بستر این فرهنگ چند طیف همچون روحانیت، علما، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، اهالی فرهنگ و هنرمندان و معلمین فعالیت می کنند که این مجموعه نقش تعیین کننده ای در ترغیب مردم برای حضور در انتخابات و جریان سازی های فرهنگی دارند. 
این هنرمند اضافه کرد: من معتقد هستم امروزه هنرمندان هم برای حضور در عرصه انتخابات مشتاق شده اند و برخی نامزدهم می شوند که نشان دهنده این است که هنرمندان هم دغدغه دارند برای اینکه بتوانند کرسی هایی در مجلس شورای اسلامی به دست آورند و برای بهبود و رونق فرهنگی توام با رونق اقتصادی جریان فرهنگی کشور تلاش کنند. 
وی گفت: هنرمندان به لحاظ چهره های تاثیرگذار و دوست داشتنی که در بین مردم دارند، می توانند مردم را برای حضور بیشتر تشویق کنند و هم اینکه خودشان نقشی در احراز کرسی ها و پست ها داشته باشند. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: