کد خبر: ۵۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه:
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: روز چهارشنبه طی مراسمی سومین جایزه حقوق بشر اسلامی اهدا می شود.

 محمدجواد لاریجانی در نشست خبری خود با اهالی رسانه با اشاره به مراسمی که به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی چهارشنبه هفته جاری برای ارایه جایزه برگزار می‌شود، اظهار کرد: در مراسم روز چهارشنبه سومین جایزه حقوق بشر اسلامی اهدا می‌شود.  فرمانده ناجا،‌ رئیس سازمان زندان‌ها، رئیس دیوان عالی قضائی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و تمام نهادهایی که در راستای رفتار نهاد حکومت باشند در این مراسم شرکت دارند. هدف از تأسیس ستاد حقوق بشر نظارت و تعمیق چارچوب‌هایی اسلام در حقوق شهروندان خودمان و دفاع از حقوق ملت در جامعه بین‌المللی و تعمیق تفکر اسلامی در جهان است.

گزیده سخنرانی محمدجواد لاریجانی در مراسم بزرگداشت حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی به شرح زیر است:

 * باید چهره حقیقی حقوق بشر به دنیا عرضه شود و این در قالب حقوق بشر اسلامی ممکن است؛ چرا که اسلام دینی جامع و زنده است.  اسلام یک دین جهان‌شمول و جامع است. همه رنگ‌ها و نژادها در اسلام جای دارند و این دین متعلق به همه است. بزرگ داشتی که برای حقوق بشر اسلامی تعیین می‌کنیم برای نشان دادن جایگاه والای حقوق بشر در اسلام و در نظام جمهوری اسلامی است.

 *موضع غرب در برابر حقوق بشر منافقانه است و در ارزیابی سایر کشورها هم رفتاری دوگانه دارند و امروز شاهدیم که در قالب حقوق بشر شهروندان خود و دیگر  کشورها را در زندانهای مخوف نگاه می‌دارند.

 *رفتار غربی‌ها در رابطه با مجازات اعدام در جرائم مواد مخدر بی‌اساس است؛ می‌گویند اعدام بد است، مانند موضوع هم‌جنس‌گرایی که تا 25 سال پیش جرم بود و لی اکنون می‌گویند خوب است و ما معتقدیم برای جرایم سنگین و جدی  باید مجازات اعدام وجود داشته باشد.ما در امر قصاص هم معتقدیم حیاتی برای بشر در آن وجود دارد و به نوعی التیام اجتماعی است. نزدیک به 50درصد از موارد قصاص منجر به رضایت می‌شود که یک فرآیند اجتماعی سالم است و قصاص حق مردم و شهروندان است نه حق حکومت.

 *ستاد طرفدار کسانی است که محکوم هستند و آن‌هایی که محکومیت دارند زیر ذره‌بین ستاد حقوق بشر هستند و ستاد محل تردد گروه‌های زیادی است و در، آن برای افراد و گروه‌های مختلف باز است. کسانی که در فتنه 88 بودند و  عمل کودتا و شورش علیه نظام را انجام دادند تحت پیگردهای قانونی قرار گرفتند و آن‌چه که  ستاد وظیفه خود می‌داند این است که باید مر قانون رعایت شود. در مورد سران فتنه نیز  محدودیت خاصی در نظر گرفته شد و بر اساس قانون بعضی را با سلب حقوق اجتماعی تنبیه کردند؛ لذا باید مر قانون در مورد محکومین و متهمان انجام شود و قوه قضاییه مسول اجرا و صدور حکم است.

 *احمدشهید را ما  نصب نکرده بودیم که بخواهیم وی را عزل کنیم. ولی از دوران خدمت نامشروع وی یکسال دیگر باقی مانده است. نصب گزارشگر ویژه برای ایران یک عمل غیر موجه و غیر قانونی است. احمد شهید مرکبش خشک نشده بود که از یک کانال تلویزیون به کانال دیگر می‌رفت و علیه جمهوری اسلامی ایران موضع می‌گرفت. وی وارد حوزه فتوا هم شده بود.

 *پرونده ما در حقوق بشر افتخار آمیز است و این پرونده تهاجم‌نامه غرب علیه ماست. ما هم از هیچ تهاجمی هراس نداریم و در مقابل آن محکم می‌ایستیم.

*سیاست قاطع قوه قضاییه این است که با فساد در دستگاه قضایی برخورد کند ولی نباید این موضوع مستملک این شود که قضات ما که با سلامت در حل و فصل دعاوی کشور تلاش می‌کنند فاسد هستند. این رسانه‌های غربی هستند که می‌خواهند دستگاه قضایی را  این‌گونه جلوه دهند و  محاکم ما را از اعتبار بیندازند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: