کد خبر: ۴۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
در واکنش به واگذاری خانه‌های تاریخی شیراز به شهرداری؛
پس از آنکه شهردار شیراز اعلام کرد که در تفاهم‌نامه‌ای با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۲۸ خانه تاریخی این شهر به شهرداری واگذار شده است، مدیرکل میراث فرهنگی فارس، این واگذاری‌ها را قانونی دانست و گفت: کاربری‌هایی همچون رستوران و زائرسرا برای این خانه‌های تاریخی در نظر گرفته شده است.

مصیب امیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ۲۸ خانه تاریخی که از سوی سازمان میراث فرهنگی به شهرداری شیراز واگذار شده است، گفت: این به معنای آن نیست که پلاک را به شهرداری واگذار کنیم؛ بلکه برای بهره‌برداری واگذاری‌ها صورت گرفته است.

وی در پاسخ به اینکه مگر نباید خانه‌ها از طریق مزایده، توسط صندوق احیاء و بهره‌برداری و پس از تایید هیات وزیران واگذار شود؟ گفت: این مساله هیچ منافاتی با واگذاری از طرف صندوق ندارد، همچنین شهرداری یک شخص نیست و ما هم نمی‌خواهیم؛ درآمدی از این موضوع کسب کنیم که به فراخوان بگذاریم. برای این خانه‌ها یک سال کار کار‌شناسی انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی شیراز ادامه داد: شهرداری قرار است؛ این خانه‌ها را مرمت و بهره‌برداری کند و اگر این مساله منع قانونی داشت ما نمی‌توانستیم این خانه‌ها را واگذار کنیم.

امیری افزود: تمام این خانه‌ها در بافت تاریخی شیراز هستند و ۱۱ پلاک از آنها نیز در فهرست آثار ملی قرار دارد که برای همه آن‌ها طرح توجیه اقتصادی نوشته شده است و شهرداری نیز به عنوان یک دستگاه عمومی که منافع عموم رادر نظر می‌گیرد؛ در این بنا‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی توضیح داد: زائرسرا، رستوران سنتی، مرکز علوم قرآنی و کتابخانه، فروشگاه صنایع دستی و هتل سنتی کاربری‌هایی است که برای این خانه‌ها در نظر گرفته شده است و این اتفاق باعث می‌شود؛ مجاوران و ساکنان این منطقه، بافت را ترک نکنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: