کد خبر: ۴۴۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
رییس جمهور لهستان:

ناتو باید به روسیه پاسخی جسورانه بدهد

رییس جمهور لهستان از تصمیم خود جهت ارایه پیشنهاد به ناتو برای افزایش بودجه دفاعی کشورهای عضو به منظور تقویت این ائتلاف نظامی خبر داد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از رویترز، آندژی دودا، رییس جمهور لهستان می‌گوید که قصد دارد تا به اعضای ناتو پیشنهاد دهد تا بودجه دفاعی تخصیصی از محل تولید ناخالص داخلی را به ۳ درصد افزایش دهند.

دودا در آستانه سفر به واشنگتن به همراه دونالد تاسک، نخست وزیر لهستان این اظهارات را مطرح کرده است. به اعتقاد وی، ائتلاف با آمریکا، سنگ‌بنای امنیت لهستان است.

دودا در بازگشت از واشنگتن، در مقر ناتو در بروسکل حضور پیدا خواهد کرد و در این بازدید، پیشنهاد افزایش بودجه دفاعی را مطرح خواهد کرد.

وی درباره این مساله گفت: در آینده نزدیک این پیشنهاد را مطرح خواهم کرد و آن را با تمام اعضای ناتو در میان می‌گذارم تا به اجماع درباره افزایش بودجه دفاعی از ۲ به ۳ درصد تولید ناخالص داخلی تصمیم‌گیری شود.

دودا همچنین با تاکید بر لزوم تلاش راهبردی در راستای بهبود قابلیت‌های نظامی ناتو تصریح کرد: هیچ‌کس جرات حمله به ناتو و کشورهای قدرتمند را ندارد و هیچ‌کس هم به کشورهایی که می‌دانند چطور از خودشان دفاع کنند، حمله نخواهد کرد.

وی درباره تعهد لهستان به تامین امنیت و تقویت بخش دفاعی تاکید کرد: باید به تجاوز روسیه پاسخی روشن و جسورانه داد و افزایش قوای نظامی پیمان آتلانتیک شمالی، آن پاسخ روشن خواهد بود. ناتو در آینده نزدیک باید تصمیم جسورانه الحاق اوکراین را اتخاذ کند.
نظرات بینندگان