کد خبر: ۴۴۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱

بانیان هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی قصد انتقام‌جویی ازایران را دارند

سخنگوی وزارت امور خارجه به انتشار گزارش هیأت به اصطلاح حقیقت‌یاب بین‌المللی واکنش نشان داد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه گزارش منتشر شده از سوی سازوکار موسوم به هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی را به شدت محکوم و تکرار ادعاهای بی‌اساس در این گزارش را که مبتنی بر اطلاعات نادرست و مغرضانه است، فاقد وجاهت قانونی و از اساس مردود دانست.

کنعانی با اشاره به تلاش برخی کشورهای غربی به استمرار پروژه ایران هراسی و بدنام سازی ایران، اظهار داشت: هیأت به اصطلاح حقیقت‌یاب که با نمایش مضحک حقوق بشری برخی کشورهای غربی به ویژه آلمان و با پول اهدایی آنها در آذرماه ۱۴۰۱ و پس از شکست پروژه بی‌ثبات سازی داخلی ایران ایجاد شد، با انتشار گزارشی شامل مجموعه‌ای سازمان یافته از تحریف واقعیات و دروغ پردازی‌ها، نه تنها حقیقت یابی نکرده، بلکه حقایق را به شکل هدفمندی وارونه نیز جلوه داده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران این گزارش را که با طراحی رژیم صهیونیستی، آمریکا و برخی از کشورهای غربی تدوین شده است، مصداق بارز سوءاستفاده از مفاهیم و ارزش‌های متعالی حقوق بشری برای پیشبرد اغراض کوته بینانه سیاسی دانسته و آن را فاقد هرگونه وجاهت و اثر قانونی می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت: هیأت به اصطلاح حقیقت یاب بین‌المللی با ارائه گزارش اخیر نشان داده است که بر اساس دستورکار بانیان آلمانی، انگلیسی، آمریکایی و صهیونیستی و با گرفتن دستمزد از آنها عمل می‌کند و سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل را بازیچه اهداف شوم و غیرقانونی رژیم‌های فوق قرار داده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: کشورهای بانی تشکیل هیأت موسوم به حقیقت‌یاب از امنیت و ثبات حاکم بر جمهوری اسلامی ایران و ناکام ماندن دخالت‌های آنان در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ عصبانی هستند و از طریق انتشار این گزارش قصد انتقام‌جویی از ملت ایران را دارند.

کنعانی تصریح کرد: به این کشورها توصیه می‌شود به جای دخالت‌های نابه جا در ایران، به موارد نقض حقوق بشر در کشورهای خود بپردازند و به ویژه اگر ذره‌ای صداقت و دلسوزی نسبت به حقوق بشر و حقوق زنان دارند، به نقض حقوق هزاران زن و کودک و کشتار بیش از ۳۰ هزار شهروند فلسطینی طی ۵ ماه -که بیش از ۷۰ درصد آنان زنان و کودکان هستند- توجه کرده و از تداوم نسل‌کُشی و جنایت علیه بشریت در غزه حمایت نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه آنچه طی حدود دو سال اخیر در گزارش شفاهی و کتبی هیأت به اصطلاح حقیقت یاب به شورای حقوق بشر ارائه شده، عملاً اتهام زنی یکطرفه از سوی بانیان ایجاد این هیأت علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است، اظهار داشت: کشورهایی که خود ناقض حقوق دیگر ملت‌ها هستند و در تمام جنایات رژیم صهیونیستی در قتل عام غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان شریک هستند، نمی‌توانند در مقام مدعی و یا قاضی وضعیت حقوق بشر در یک کشور بنشینند، بلکه می‌بایست پاسخگوی جنایات خود در نقض فاحش حقوق بشر باشند.

کنعانی گفت: بدیهی است جمهوری اسلامی ایران متعهدانه، برای تعالی و پیشرفت روزافزون زنان و دختران سرزمین خود تلاش خواهد کرد و آینده ایران اسلامی را زنان و دختران آنکه مایه افتخار و سربلندی کشور هستند، خواهند ساخت و در این مسیر، هوشیارانه توطئه‌های مداخله جویانه را خنثی خواهند نمود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تشکیل کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ (منتخب رئیس جمهور)، اظهار داشت: کمیته مذکور گزارش نهایی خود را طی چند روز اخیر به رئیس جمهور ایران ارسال نموده است. این گزارش در راستای اجرای مأموریت‌ها و وظایف محوله از سوی رئیس جمهور به کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ تنظیم شده و ضمن بررسی عوامل مختلف مؤثر بر شکل‌گیری ناآرامی‌های سال گذشته و همچنین اقدامات لازم در جهت مسؤولیت پذیری نظام جمهوری اسلامی ایران در پیگیری حقوق شهروندان و نیروهای مجری قانون، حاوی برخی توصیه‌ها و پیشنهادها نیز می‌باشد.

           


نظرات بینندگان