کد خبر: ۴۴۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
وابستگی ۷۰ درصدی سبد سوخت به گاز طبیعی،ذخیره منابع سیلابی در سد کهیر و بررسی توسعه یکپارچه میدان‌های مشترک بین ایران و عراق از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.
به گزارش روا 24 و به نقل از خبرگزاری مهر، صرفه‌جویی ۸ میلیارد دلاری تولید انرژی برق‌آبی، اجرای طرح سهمیه بنزین به افراد در کیش یک اشتباه استراتژیک بود، وابستگی ۷۰ درصدی سبد سوخت به گاز طبیعی و صدور گواهی صرفه‌جویی برای ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز در سال از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

استقبال بخش خصوصی از ساخت ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر

علیرضا پرنده مطلق معاون فنی و مهندسی ساتبا خاطرنشان کرد: در حالی بازگشایی پاکت‌های مناقصه سرمایه‌گذاری برای ساخت ۱۷۶۳ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر برگزار شد که برای حدود ۲۲۲۶ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر پیشنهاد سرمایه گذاری در ساتبا دریافت شد.

وی، استقبال از سرمایه گذاری در توسعه انرژی‌های تجدید پذیر را بی‌نظیر توصیف و بیان کرد: استقبال به حدی بوده است که ساتبا نتوانست برخی سرمایه گذاران را به عنوان برنده انتخاب کند، بنابراین به شرکت‌های مذکور پیشنهاد شده است که از روش‌های دیگر و مدل‌های دیگر سرمایه گذاری همچون بورس انرژی، تهاتر صنعت و رمز ارز جهت سرمایه گذاری اقدام کنند.

وی عنوان کرد: در حالی که سقف خرید برق هر کیلووات ساعت ۶.۹ سنت دلار، از سوی ساتبا مطابق با مصوبه تعیین شده است، متقاضیان سرمایه‌گذاری در تعدادی از ساخت گاه‌ها، ۵.۹ سنت دلار پیشنهاد قیمت ارائه کردند که نشان از کاهش ۱۴ درصد قیمت پیشنهادی در مقابل سقف قیمتی مجاز و رقابت و اشتیاق سرمایه‌گذاران برای برنده شدن در مناقصه داشته است.

پرنده مطلق با اشاره به نتایج مناقصه سرمایه‌گذاری برای ساخت ۱۷۶۳ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر عنوان کرد: ۴۲ شرکت بخش خصوصی برای مشارکت در سرمایه گذاری ساخت ۱۷۶۳ نیروگاه تجدید پذیر در ۷۰ ساخت گاه کشور و ۱۵ استان در مناقصه سرمایه گذاری برای تکمیل ساخت ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید برنده شدند.

تأکید تهران و کاراکاس بر توسعه همکاری‌های دوجانبه در صنعت نفت

جواد اوجی و پدرو تله‌چیا، وزیر نفت ونزوئلا در حاشیه نشست فوق‌العاده وزارتی ویژه برگزاری هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در الجزایر با هم دیدار و بر تعمیق همکاری‌های دوجانبه در صنعت نفت تأکید کردند.

در این دیدار، دو طرف درباره روابط دوجانبه گفت‌وگو و بر پیگیری قراردادهای امضاشده تأکید کردند، همچنین موانع موجود در اجرای قراردادهای دو کشور بررسی و پیشرفت قراردادها رضایت‌بخش اعلام شد

وزیر نفت ونزوئلا از عملکرد شرکت‌های ایرانی در توسعه بندر خوزه، پیشرفت بازسازی پالایشگاه فرا سرزمینی «ال‌پالیتو»، تعمیرات اساسی، بازسازی و مشارکت در تولید محصولات پتروشیمی ونزوئلا ازسوی ایران، همچنین تجهیز ایستگاه‌های تقویت فشار گاز ونزوئلا از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ابراز رضایت کرد.

در این دیدار همچنین مذاکراتی برای امضای قراردادهای تازه و توسعه زمینه‌های همکاری ایران و ونزوئلا در صنایع نفت و گاز انجام و طی آن بر بازسازی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های دیگر این کشور آمریکای لاتین ازسوی شرکت‌های ایرانی تأکید شد.

بررسی توسعه یکپارچه میدان‌های مشترک بین ایران و عراق

جواد اوجی و حیان عبدالغنی عبدالزهرا در حاشیه نشست فوق‌العاده وزارتی ویژه برگزاری هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در الجزایر درباره روابط نفتی دو کشور گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

در این دیدار همچنین موضوع تجارت گاز، شیوه‌های پرداخت آن، تجارت فرآورده‌های نفتی و تکمیل زیرساخت‌های دو کشور برای توسعه تجارت فرآورده بررسی شد.

توسعه یکپارچه میدان‌های مشترک نیز از محورهای مذاکرات دوجانبه وزیران نفت دو کشور بود و در پایان مقرر شد یک یا دو میدان مشترک که حجم ذخیره کمتری دارند، برای آغاز انتخاب شوند و به‌تدریج توسعه یکپارچه میدان‌های بزرگ‌تر و مشترک اصلی دو کشور در دستور کار قرار گیرد.

ذخیره منابع سیلابی در سد کهیر

سید اعتضاد مقیمی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو درباره جاری شدن سیلاب در برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی، پیش از باران و وقوع سیلاب اطلاع‌رسانی‌های مستمر در این منطقه صورت گرفت.

وی به رهاسازی آب سدهای این استان پیش از بارش باران اشاره کرد و یادآور شد: با وجود رهاسازی مخازن سدهای استان، شاهد سرریز شدن برخی از سدها به دلیل حجم بالای بارندگی بودیم که البته با همه تفاسیر این امر از شدت سیلاب کاسته است.

مقیمی با بیان اینکه حجم بارندگی روزهای اخیر این استان بین ۳۰۰ میلی‌متر تا ۵۶۰ میلی‌متر به ثبت رسیده است، به تأثیر قابل توجه سدها به عنوان یکی از بهترین ابزار و امکانات برای مهار سیلاب و نیز ذخیره منابع آبی تاکید کرد و گفت: سدها در کنترل سیلاب بسیار مؤثر هستند. برای نمونه در بالادست سد زیردان شاهد دبی سیلاب با ۲۵۰۰ مترمکعب در ثانیه بودیم که با هدایت به سمت مخازن این سد و در نهایت سرریز شدن، این سیلاب با دبی ۴۰۰ مترمکعب در ثانیه آزادسازی شد.

صرفه‌جویی ۸ میلیارد دلاری تولید انرژی برق‌آبی

وحید ایزدی معاون بهره‌برداری شرکت آب و نیرو افزود: نیروگاه‌های برق‌آبی که با استفاده از انرژی ناشی از پتانسیل آب ذخیره شده در پشت سدها، انرژی پاک و تجدیدپذیر تولید می‌کنند، سهم ۱۵ درصدی از ظرفیت کل برق کشور را در اختیار دارند.

وی افزود: در این میان نیروگاه‌های برق‌آبی احداث شده توسط شرکت آب و نیرو از ابتدای بهره‌برداری تاکنون با تولید انرژی ۲۰۵ میلیون مگاوات ساعت، ضمن کمک به حفظ پایداری شبکه برق کشور، به دلیل عدم مصرف سوخت‌های فسیلی در تولید انرژی و همچنین عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از گرم شدن زمین، بالغ بر ۸ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در چرخه اقتصادی کشور به همراه داشته است.

سهم ویژه نفت و گاز در رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲

محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در نشست مدیران ارشد این شرکت با اشاره به تحقق این رشد اقتصادی، گفت: شرکت ملی نفت ایران به معنای واقعی کلمه اثبات کرده است که پیشران توسعه اقتصادی کشور است.

وی ضمن تاکید بر فرآیند افزایش تولید و ضرورت توسعه میدان‌های نفت و گاز اظهار کرد: نگهداشت، رکن اصلی فعالیت‌های ماست؛ اما برای افزایش تولید و غلبه بر کاهش‌های طبیعی، باید سریع تصمیم گیری و اقدامات لازم انجام شود. شرکت ملی نفت ایران از توانمندی‌های زیادی برخوردار است و به همان نسبت نیز انتظارات بالایی از عملکرد این شرکت مدنظر است؛ برهمین مبنا باید تلاش کرد تا با آمادگی کامل برای انجام مأموریت‌های خود در سال ۱۴۰۳ حاضر شویم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه برای دستیابی به اهداف بلندمدت در صنایع نفت و گاز، باید عملکرد اجرایی بخش‌های مختلف در شرکت ملی نفت مورد بررسی و آسیب‌شناسی دقیق قرار گیرد، تصریح کرد: هدف از برگزاری جلسات با مدیران ارشد این شرکت نیز، افزایش میزان بهره‌وری متناسب با نیازها و ضوابط سازمانی است.

۹۸ درصد نیروگاه‌ها در اوج بار آمادگی کامل دارند

ناصر اسکندری معاون راهبری برق حرارتی گفت: صنعت برق همواره با تجهیزات هایتک سر و کار داشته و در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های ارزنده‌ای دارد به همین دلیل ماهیت خدمات ما کوچک‌ترین اختلالی آن بیش از ۸۰ میلیون آن را حس می‌کنند.

وی ادامه داد: مردم ناظر ما هستند و از افتخارات به شمار می‌آید به همین دلیل مسؤولان برای ارائه خدمات بهتر می‌کوشند.

اسکندری اضافه کرد: در دو سال گذشته عملکرد خوبی داشته‌ایم به طوری که نیروگاه‌های کشور بیش از ۹۸ درصد آمادگی کامل داشتند. به عنوان مثال نیروگاهی با بیش از ۶۵ سال قدمت با حداکثر توان در دوران اوج بار در مدار قرار داشت.

وابستگی ۷۰ درصدی سبد سوخت به گاز طبیعی

مجید چگنی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در دومین سال تأسیس خانه گاز قرار داریم گفت: گاز طبیعی نقش مهم و اساسی دارد و بیش از ۷۰ درصد سبد انرژی را به خود اختصاص داده است.

به گفته این مقام مسئول امسال با تلاش همکاران میزان گاز تحویل به صنایع افزایش داشته و بیش از ۱۴ درصد بوده و صنایع عمده ۷.۲ بوده سیمان ۹.۶ و فولاد ۹.۱ بوده است که موجب شده این سوخت پاک باشد و آلودگی هوای کمتری باشد.

به گفته چگنی علی رغم تولید گازی که وجود دارد مصرف انرژی بی رویه است در روزهای اخیر ۸۵۰ میلیون متر مکعب به شبکه توزیع تزریق شد.

وی ادامه داد: جایگاه مناسبی برای تولید گاز در جهان داریم که به همان میزان مصرف هم داریم اما بهترین راه بهینه سازی است.

صدور گواهی صرفه‌جویی برای ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز در سال

ساجد کاشفی سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه موضوع بهینه‌سازی موضوع فرابخشی است و بخش‌های مختلف کشور در آن دخیل هستند، اظهار کرد: شرکت ملی گاز ایران اقدام‌هایی در این زمینه مانند بهینه‌سازی موتورخانه‌ها انجام داده و این اقدام‌ها را توسعه داده است که یکی از مهمترین آنها پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی است.

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: ابتدا طرح‌های بهینه‌سازی به بازار ارائه شده و با تصویب و صحت‌سنجی، مکلف هستیم معادل گاز صرفه‌جویی شده، گواهی را صادر کنیم و سرانجام این گواهی‌ها در بورس انرژی تسویه می‌شود.

کاشفی گفت: حجم گازی که برای صدور گواهی صرفه‌جویی مورد توجه قرار گرفته، ۱۰ میلیارد مترمکعب در سال است.

اجرای طرح سهمیه بنزین به افراد در کیش یک اشتباه استراتژیک بود

محمد جواد نوفرستی کارشناس انرژی با اشاره به اینکه تخصیص سهمیه بنزین به افراد سال‌های سال است که مطرح شده، گفت: طرح یارانه بنزین به اشخاص ۱۰ سال است برای اجرای عدالت در جامعه ارائه مطرح شد و تا زمانی که با مشکل جدی مواجه نشویم و به ناترازی جدی نرسیم به این موضوعات توجه نمی‌کنیم، چند سال گذشته هم بنزین شهروندی و … مطرح شد که باور من این است دیر یا زود به این سمت خواهیم رفت.

وی با اشاره به طرح شهروندی ادامه داد: زمانی که این سهمیه تحت عنوان بنزین شهروندی مطرح شد در آن لایحه مطرح شد که به ازای هر نفر ۲۰ لیتر بنزین تخصیص داده شود که مبنای این ۲۰ لیتر سهمیه اشتباه بود.

نوفرستی خاطر نشان کرد: اجرای آزمایشی این طرح اقدامی مثبت بود اما محل اجرای آن جای سوال دارد ولی به هرحال شرایط ایجاب می‌کند تا دیر یا زود به این سمت برویم که ان را درست اجرا کنیم.

نوفرستی با اشاره به اینکه اجرای طرح پایلوت اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی در جایی اجرا شد که الگو و نمونه درستی از جامعه نیست، خاطر نشان کرد: اجرای این طرح در جزیره کیش و قشم یک اشتباه استراتژیک بود که اتفاق افتاد، می‌توانست در استانی کوچک به اجرا در می‌آمد جایی که رفت و برگشت بنزین مشخص است.

بارش‌های اخیر کم‌بارشی پاییز را جبران نکرد

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب با اشاره به بارش‌های خوب روزهای اخیر اظهار داشت: هر چند طی هفته گذشته شاهد نزولات جوی به صورت برف و باران در اغلب نقاط کشور بودیم، اما کم بارشی‌های پاییز موجب شده تا این بارش‌ها سهم مورد نیاز سدهای کشور را به طور کامل تأمین نکند.

وی خاطرنشان کرد: بارش‌های نباید این تصور را ایجاد کند که نیاز آبی کشور برطرف شده و همچنان به مدیریت مصرف در سراسر کشور نیازمندیم.

سخنگوی صنعت آب کشور با تشریح وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۳ اسفندماه گفت: ورودی سدهای کشور در حال حاضر ۱۱.۸۹ میلیارد مترمکعب است که نسبت به سال آبی گذشته با کاهش ۱۲ درصدی روبرو است. این در حالیست که میزان ورودی به سدهای کشور در سال گذشته ۱۳.۴۵ میلیارد مترمکعب بوده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: