کد خبر: ۴۴۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱

تحول جدی فرهنگ‌پایه در منطقه خلیج فارس ایجاد می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تحول جدی فرهنگ‌پایه با هدف اصلی حفظ سنت‌های فرهنگی و تبلیغ و ترویج آن در منطقه خلیج فارس ایجاد می‌شود.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هشتصد و شانزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: در شورای مهندسی‌فرهنگی مصوب شد که مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور برای تأثیرگذاری بیشتر در اجرای مصوبات توسط استاندار ابلاغ شود.

وی درباره توصیه‌های سفرهای نوروزی افزود: عموم مردم به مناسک دینی از جمله روزه در ماه مبارک رمضان پایبندی کامل دارند ولی ما هم باید اقتضائات را برای مسافران در ماه رمضان فراهم کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همکاران در استان‌ها باید برنامه‌های ویژه فرهنگی و هنری برای اوقات فراغت افرادی که ملاحظات روزه دارند و یا قصد سفر ندارند را آماده کنند. از اول فروردین سال آینده نمایشگاه قرآن تهران و همزمان با آن در استان‌های مختلف برگزار می‌شود. یکی از سیاست‌های جدی دولت توجه به اقتصاد دریا، با اولویت حفظ تعادل فرهنگی و ارتقای سنت‌های اصیل و دیرپا در جزایر و مناطق جنوب کشور است. متأسفانه اقدامات قبلی، به دلیل عدم توجه به اقتضائات فرهنگی و اجتماعی، همراه با برخی تجارب تلخ شده است.

اسماعیلی گفت: جزایر بی نظیر و زیبای نظیر قشم به اندازه‌ای تنوع لباس، غذا و نوا و آوا دارد که باید مرکز اصلی فرهنگی در منطقه شمال و جنوب خلیج فارس باشد، ولی نگاه نادرست، تلاش می‌کند این مناطق را به محلی برای نمایش سبک زندگی و فرهنگی تبدیل کند. نباید فهم‌مان از توجه به دریا به گسترش فرهنگ غربی تقلیل پیدا کند چرا که این نشان‌دهنده عدم‌وجود نگاه فرهنگی که لازمه توسعه متوازن به‌شمار می‌آید، است. ما سیاستی مبنی بر تأسیس اقلیم‌های فرهنگی شروع کرده‌ایم. در سه منطقه آذربایجان‌غربی، منطقه مرکزی شامل همدان، زنجان (بزرگراه حکمت) و همچنین در منطقه خراسان رضوی این سیاست را پیش می‌بریم.

وی در پایان گفت: یک تحول جدی فرهنگ‌پایه در منطقه خلیج فارس با هدف اصلی حفظ سنت‌های فرهنگی و تبلیغ و ترویج آن ایجاد می‌شود.
نظرات بینندگان