کد خبر: ۴۴۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷

سامانه خودنویس، مشاوران املاک را بیکار نمی‌کند

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت:تا به حال ۸۷ هزار و ۶۸ قرارداد اجاره در سامانه خودنویس مردم با مردم و هم از طریق مشاوران املاک فعالیت شروع شده است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از اقتصادآنلاین، هادی عباسی، معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران بیان کرد: سامانه ثبت قراردادهای معاملات املاک و مستقلات کشور (خودنویس) در گام اول با هدف تنظیم قرارداد اجاره بین موجر و مستاجر و ارائه کد رهگیری به صورت رایگان راه اندازی شده است.

وی افزود: هم مردم مستقیم می‌توانند به این سامانه مراجعه کنند و هم می توانند از مشاوران املاک کمک بگیرند، البته صرفا مشاوران املاکی که دارای مجوز هستند می توانند در این زمینه فعالیت داشته باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه مردم می توانند با مراجعه به آپارات و پیام رسان هایی مانند ایتا درباره نحوه کارکرد سامانه خودنویس آموزش ببینند، گفت: امسال صرفا بر روی قرارداد اجاره تمرکز داریم و سال آینده بحث مبایعه نامه و بعد از آن موضوع پیش فروش را از طریق خودنویس دنبال خواهیم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تا به حال ۸۷ هزار و ۶۸ قرارداد اجاره در سامانه خودنویس منعقد شده و مردم با مردم و هم از طریق مشاوران املاک فعالیت شروع شده است.

عباسی ادامه داد: در این قرارداد مالک و موجر و یک شاهد از طرف هر یک باید قرارداد الکترونیک را امضا کنند. بحث هویت احراز، انجام و دو طرف قرارداد باید سیمکارت به اسم خودشان داشته باشند. امکان فسخ قرارداد در نظر گرفته شده، فرم قرارداد یک ساله درنظر گرفته شده و اما می تواند کمتر و بیشتر باشد.

وی افزود: این قرارداد تمام الکترونیک برای اولین بار در کشور انجام می شود، به صورت ۲۴ ساعته و کاملا رایگان است.

عباسی تصریح کرد: سامانه در ابتدای کار است و هنوز زمان فعالیت آن به یک سال نرسیده و ممکن است مواردی مطرح باشد که در جریان کار حل خواهد شد و دائم در حال به روزرسانی هستیم. سامانه خودنویس آزادی عمل را در اختیار مردم قرار داده تا کسانی که تمایل دارند خودشان مستقیم قرارداد منعقد کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با فعالیت سامانه خودنویس، مشاوران املاک بیکار نمی شوند، زمینه فعالیت برای مشاوران املاک در سامانه فراهم شده است. همه مردم که نمی توانند خودشان قرارداد ثبت کنند.

عباسی گفت: باید به سمتی برویم که خدمات مشاوران املاک ارتقا پیدا کنند و با خدمت دهی بهتر مشتری جذب کنند. صنف مشاوران املاک قابل حذف شدن است، اتفاقا این سامانه یک محرک خواهد بود تا مشاوران املاک به سمت ارتقای خدماتشان بروند.
نظرات بینندگان