کد خبر: ۴۴۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵

واکنش پکن به احتمال تحریم‌ شرکت‌های چینی به اتهام کمک به روسیه

پکن با رد اتهامات مبنی بر کمک برخی شرکت‌های چینی به روسیه برای فرار از تحریم‌های اتحادیه اروپا، از «تحریم غیرقانونی» این شرکت‌ها انتقاد کرد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از رویترز، پکن با رد «تحریم‌های غیرقانونی» احتمالی اتحادیه اروپا علیه برخی شرکت‌های چینی متهم به همکاری به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها، اعلام کرد که از منافع شرکت‌های چینی دفاع خواهد کرد.

فایننشال‌تایمز به‌تازگی در گزارشی مدهی شد که اتحادیه اروپا در نظر دارد تا در سیزدهمین دور تحریم‌هایش علیه روسیه به بهانه جنگ اوکراین، سه شرکت چینی و یک شرکت هندی را در فهرست تحریمی قرار دهد.

بروکسل مدعی است که این شرکت‌ها به ویژه از طریق تامین قطعات الکترونیکی قابل تغییر کاربری و استفاده مجدد از آنها در ساخت پهپاد و سایر تسلیحات، به روسیه در دور زدن تحریم‌های جاری کمک می‌کنند. در صورت تایید این طرح، سه شرکت مذکور که شرکای کلیدی اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند، برای نخستین بار تحریم خواهند شد.

وزارت خارجه چین در واکنش به این طرح اعلام کرد: از گزارش‌های مرتبط مطلع هستیم. چین با این تحریم‌های غیرقانونی یا اعمال قانون علیه چین ورای حوزه اختیارات قضایی به بهانه همکاری پکن و مسکو، قویا مخالفت می‌کند. شرکت‌های چینی و روسی تبادلات و همکاری معمول خود را انجام داده و کشور ثالث را هدف قرار نداده‌اند و نباید هدف مداخله یا نفوذ کشور یا شخص ثالث قرار گیرند. پکن به منظور حفاظت قاطعانه از حقوق و منافع مشروع شرکت‌های چینی، اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

داده‌های گمرکی چین نشان می‌دهد که تجارت بین مسکو و پکن در سال گذشته، ۲۶.۶ درصد رشد داشته و به رکورد ۲۴۰ میلیارد دلار رسیده است. حجم تجاری بین روسیه و هندوستان نیز در ۱۰ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ در حدود ۵۵ میلیارد دلار بوده و در مقایسه با مدت مشابه پارسال، افزایش ۴۱ درصد را نشان می‌دهد.


نظرات بینندگان