کد خبر: ۴۴۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷

۳ برنامه وزارت صمت برای آینده

وزیر صنعت، معدن و تجارت اجرای پروژه‌های ثروت آفرین و طرح‌های اشتغال‌زا را از جمله برنامه‌های آینده وزارتخانه عنوان کرد و گفت در راستای اجرای این برنامه‌ها کارگروه‌هایی تشکیل می‌شود که در نهایت این طرح‌ها منجر به تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر خواهد شد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا, عباس علی آبادی - وزیر صنعت معدن و تجارت -، با اشاره به اینکه مهمترین دغدغه رئیس جمهور توجه به معیشت مردم است و اقشار ضعیف باید مورد توجه و حمایت قرار گیرند گفت: هر اقدامی در این راستا باید از همین امروز آغاز شود تا یک سری از مشکلات مردم با تلاش شما مسئولان برطرف شود. تمام توجه و حواس ما نیز متوجه معیشت مردم است.

وی ادامه داد: کار مهم وزارت صمت، برقراری عدالت و رعایت قوانین و مقررات است و برای تحقق این موضوع باید از زوایای مختلفی به این کار پرداخته شود و نقشه‌ای برای نظارت بر بازارها و مشارکت همه مردم در تامین کالاها داشت. کاهش دخالت عملی و اجرایی دولت مهمترین کاریست که باید انجام دهیم. باید به سمت حکمرانی حرکت کنیم و از دو ابزار واردات و صادرات برای کنترل بازارها بهره بگیریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: کار مهم دیگری که برای نخستین بار به آن پرداخته‌ایم و از آبرومندانه‌ترین اقداماتی است که توسط وزارت صمت صورت خواهد گرفت و انقلابی در حوزه رفاه اجتماعی ایجاد خواهد کرد، اعطای اعتبار به همه آحاد از طریق کارت اعتباری است. ما مدلی را پیاده‌سازی کرده‌ایم که در آن ربا نباشد. فرصتی هم برای خیرین ایجاد خواهد شد که با راه‌اندازی بانک اعتباری و از طریق حساب‌های قرض الحسنه، همه مردم اعتبارسنجی شده و از مزایای کارت اعتباری بهره‌مند شوند.

وی در ادامه کاهش ریسک‌های تولید را یکی از اقدامات ضروری خواند و اظهار کرد: در حال حاضر تمامی ریسک‌ها متوجه تولید است و ریسکی متوجه بخش واسطه‌گری و دلالی نیست؛ حال آنکه باید ریسک‌ها را از بخش تولید به سمت دلالی و سفته بازی هدایت کنیم و از طریق تسهیل شرایط تولید، تولید را جذاب‌تر کنیم.

علی آبادی ادامه داد: اقداماتی هم در راستای تکمیل طرح‌های نیمه تمام که توجیه اقتصادی داشته باشد و احیای شرکت‌های راکد و متوقف، انجام شده است.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به سه برنامه وزارت صمت برای آینده عنوان کرد: برای آینده سه گروه کار در نظر داریم، در گام اول اجرای پروژه‌هایی که منجر به رفع گلوگاه‌های ملی می‌شود؛ مثلاً رفع گلوگاه‌های حوزه تکنولوژی تولید هواپیما و شناور. دومین گام، اجرای پروژه‌های ثروت آفرین است که خلق ثروت می‌کند؛ از جمله صنایع پایین دستی معادن؛ تولید خودروی برقی و طرح پیشران هواپیما، با این اقدام می‌توان محصولات با ارزش افزوده بالاتر تولید و در بازار داخلی و صادراتی عرضه کرد. سومین گام، طرح‌های اشتغال زاست، در کشور اسلامی نباید کسی فاقد شغل باشد.

وی در پایان تصریح کرد: بعد از اجرای این پروژه‌ها باید در راستای به حداکثر رساندن فرصت‌های صادراتی هم تلاش کرد. متأسفانه در بخش صادرات با چالش‌های متعددی مواجه هستیم. رفع چالش ارزی، تسهیل مقررات گمرکی ، بازنگری تعرفه‌ها و... از اقداماتی است که می‌تواند به تسهیل و تسریع صادرات کمک کند.
نظرات بینندگان