کد خبر: ۴۴۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶

«تار و تاریخ» به بیستون رسید

تازه‌ترین اثر پروژه «تار و تاریخ‌» با عنوان «کوهکن» با آهنگسازی میدیا فرج نژاد و خوانندگی رادمهر علیپور در کرمانشاه و در کنار کوه بیستون ضبط و منتشر شده است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایرنا از روابط عمومی پروژه «تار و تاریخ»، تابلو موزیکال «کوهکن» اثر دیگری از پروژه «تار و تاریخ» با آهنگسازی میدیا فرج‌نژاد است. در این اثر رادمهر علیپور آواز می‌خواند و میدیا فرج نژاد ضمن آهنگسازی، تار این قطعه را هم می‌نوازد. شعر این آهنگ از سروده‌های معینی کرمانشاهی است.

میدیا فرج‌نژاد آهنگساز و طراح پروژه «تار و تاریخ» در یادداشتی درباره تابلو موزیکال «کوهکن» نوشته است: «در خردسالی و سال‌های جنگ چند سالی را به واسطه سربازی پدرم در بیستون زندگی کردم، آپارتمان‌های سازمانی پادگان ارتش!

خاطرات عجیبی از آنچه آنجا گذشت دارم، سال‌های جنگ و ویرانی و آژیر خطر. بین آن همه نگرانی اما دیدن بیستون حس آرامش داشت، قصه‌ای که بارها از مادرم و گاهی از دیگر سربازهای پادگان شنیده بودم. قصه فرهاد کوهکن!

بعضی شب‌ها که صدای شلیک ضدهوایی از خواب بیدارم می‌کرد، تصور می‌کردم این صدای تیشه‌های فرهاد است که به کوه می‌کوبد، با این افکار خودم را آرام می‌کردم.

در مورد فرهاد تراش و بیستون مهم نیست مورخان چی می‌گویند! یا توسط چه کسی یا کسانی ساخته شده! یا برای چه چیزی کوه تراشیده شد! مهم باور مردم آنجاست که عمیقا باور دارند «بیستون را عشق کند و شهرتش فرهاد برد.»

مهم این است که هنوز هم کودکان همان قصه را می‌شنوند و هنوز هم وقتی به کوه نگاه می‌کنم چیزی جز تیشه‌های فرهاد را نمی‌توانم تصور کنم. تصنیف «کوهکن» ادای دینم بود به کوه بیستون و جای تیشه‌هایش، برای آرامشی که بارها در کودکی به من داد.»

«کوهکن» را پویا پایور میکس و مسترینگ کرده و ضبط آن در استودیو ۵۴ توسط پویا پایور انجام شده است. کارگردانی، تدوین و تصویرِ این اثر کاری از مرتضی حاج محمدی است. نشر بین‌المللی این آهنگ هم برعهده موسسه فرهنگی هنری نغمه سازان دلنشین است.

پروژه «تار و تاریخ» حدود دو سال است که کار خود را با تمرکز بر ساخت قطعاتی برای بناهای تاریخی ایران آغاز کرده است. در این پروژه تاکنون حدود دویست تن از هنرمندان سراسر کشورمان حضور داشته‌اند.

آلبوم «تار و تاریخ» چندی پیش توانست در مسابقه بین‌المللی گلوبال موزیک اواردز - سال ۲۰۲۳ و در بخش‌های بهترین نوازندگی و بهترین موسیقی فولک معاصر، دو مدال طلا برای کشورمان به ارمغان بیاورد.
نظرات بینندگان