کد خبر: ۴۴۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹

شانس ۶۳ درصدی تنیس‌روی‌میز برای المپیکی شدن

سرمربی تیم ملی تنیس روی میز با تاکید بر اینکه حریفان ایران در مسابقات جهانی استخوان‌دار هستند، گفت: همین تیم‌ها اما از رویارویی با بازیکنان ما واهمه دارند و نسبت به پیروزی مطمئن نیستند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، مسابقات تنیس روی میز قهرمانی جهان که حکم انتخابی المپیک را دارد ۲۷ بهمن تا ۶ اسفند همزمان به میزبانی بوسان کره جنوبی برگزار می‌شود. نمایندگان ۴۰ کشور برگزارکننده این مسابقات در هر بخش مردان و بانوان هستند. تیم‌های شرکت کننده دیدارهای مقدماتی خود را در ۸ گروه ۵ تیمی برگزار می‌کنند.

بر اساس قرعه کشی انجام شده تیم ملی تنیس روی میز مردان ایران که رنکینگ ۲۵ جهان را در اختیار دارد باید در گروه هشتم با پرتغال (رنکینگ جهانی ۸)، مصر (رنکینگ جهانی ۱۰)، رومانی (رنکینگ جهانی ۲۲) و تایلند (رنکینگ جهانی ۴۰) رقابت کند.

با لحاظ کردن رنکینگ جهانی، ملی پوشان ایران به جز تایلند مقابل سایر حریفان‌شان کار سختی دارند. سرمربی تیم ملی هم بر این موضوع تاکید دارد اما در عین حال مدعی است که حریفان هم از رویارویی با ایران ترس دارند و از کسب نتیجه هم مطمئن نیستند. او می‌گوید که حریفان تیمش در مرحله مقدماتی مسابقات قهرمانی جهان سرسخت و استخوان دار هستند با این حال بر اساس ارزیابی‌های انجام شده و آنالیز صورت گرفته روی بازیکنان، ایران برای صعود از مرحله مقدماتی و پیش رفتن تا کسب سهمیه المپیک ۶۳ درصد شانس دارد.

چپ دستانی که دغدغه رقابت با پرتغال شدند

جمیل لطف الله نسبی در گفت و گو با خبرنگار مهر ارزیابی خود از وضعیت حریفان تیم ملی تنیس روی میز در مسابقات قهرمانی جهان و پیش بینی نتیجه گیری در این رقابت‌ها را توضیح داد. وی گفت: پرتغال دو سه دوره قبل قهرمان اروپا شد. این تیم سه بازیکن خوب در ترکیب خود دارد که دو نفرشان چپ دست هستند. نوشاد که تنها چپ دست تیم ایران است همیشه با این بازیکنان رقابت مشکلی دارد و همین کارمان را سخت می‌کند. بر همین اساس شاید مجبور شویم تغییراتی برای این بازی داشته باشیم.

سختی رقابت با مصرِ قهرمان

وی با اشاره به شرایط مصر ادامه داد: مصر هم بازیکنان خوبی در ترکیب دارد که «عمر عصار» و «خالد عصار» از جمله آنها هستند. البته بازیکنان ما تجربه رویارویی با بازیکنی مانند عمر عصار را دارند اما به هر حال حریف مان قهرمان آفریقا است. رویارویی با قهرمان کار راحتی نیست.همگروهی دوباره با رومانیِ مدعی

سرمربی تیم ملی تنیس روی میز با تاکید بر اینکه رومانی هم حریفی مدعی برای ایران است، خاطرنشان کرد: این تیم دو بازیکن به نام «یونسکو» در ترکیب دارد که یکی جوان و دیگری سن و سال دار است. دوره قبل هم با رومانی همگروه بودیم و نتیجه را به این تیم واگذار کردیم البته در شرایطی که شانسی برای صعود نداشتیم با رومانی بازی کردیم به همین دلیل ترکیبی متفاوت داشتیم. در همان بازی نوشاد دو برد به دست آورد.

همه دغدغه هستند به جز تایلند

لطف الله نسبی با تاکید براینکه تیم ملی تنیس روی میز ایران برای رویارویی با تایلند و کسب امتیاز از این حریف آسیایی مشکلی ندارد، خاطرنشان کرد: تقریباً بردمان مقابل تایلند قطعی است. سایر تیم‌ها دغدغه هستند که آنهم طبیعی است. در کل حریفان مان استخوان دار هستند و رویارویی با آنها حتی در قالب دیدار تدارکاتی هم راحت نیست چه برسد به مسابقات جهانی. سخت‌ترین بازی را هم با پرتغال خواهیم داشت.

باید برای هر امتیاز بجنگیم

وی با تاکید بر اهمیت تک امتیازها و گیم ها در مسابقات قهرمانی جهان تصریح کرد: تک تک امتیازهای به دست آمده و از دست رفته در این رقابت‌ها روی نتیجه نهایی تاثیرگذار است چون مسابقات دوره‌ای است و در صورتیکه کار به گیم شماری برسد همین امتیازها و گیم ها تعیین کننده خواهند شد. بنابراین مقابل هر یک از تیم‌ها باید برای تک تک امتیازها و گیم ها بجنگیم بدون اینکه توجه‌ای به نام حریف داشته باشیم.

حریفان از رقابت با ایران می‌ترسند و مطمئن به پیروزی نیستند

سرمربی تیم ملی تنیس روی میز در پاسخ به این پرسش که «برای تیم ایران در مسابقات جهانی چه عملکردی را پیش بینی می‌کنید؟»، گفت: درست است که حریفان‌مان بزرگ و نامدار هستند اما اینگونه نیست که برای خود شانسی قائل نباشیم. تاکید می‌کنم که هم گروه‌های ایران استخوان دار هستند اما با همین تیم‌ها از رویارویی با ایران ترس و لرز دارند و از کسب نتیجه مقابل ما اطمینان ندارند چون می‌دانند که بازیکنان ما اعتماد به نفس بالایی دارند و خود را از پیش باخته نمی‌بینند.

ملی پوشان نشان دادند که می‌توانند مقابل هر بازیکنی برنده باشند

«حتی پرتغال و رومانی هم از رقابت با ایران واهمه دارند؟»، وی در واکنش به این پرسش گفت: حتی این دو تیم هم روی ایران حساب می‌کنند چون بازیکنان ایران نشان داده‌اند که می‌توانند مقابل هر بازیکنی برنده باشند. همانطور که نیماعالمیان در بازی‌های آسیایی «هاریموتو» را شکست داد و نوشاد عالمیان و امیرحسین هدایی هم نفرات دوم و سوم ژاپن را از پیش رو برداشتند.

امیدوارانه به مسابقات جهانی نگاه می‌کنیم

لطف الله نسبی ادامه داد: نیما اخیراً و به ویژه در رقابت‌های کانتندر قطر خیلی خوب کار کرد. امیرحسین با انگیزه و با اراده پیگیر تمریناتش بود و نوشاد هم همیشه در رقابت‌های تیمی بهترین بازی‌های خودش را انجام داده است. با شرایطی که این سه بازیکن دارند در کنار دو بازیکن جوان دیگری که داریم (حیدری و موسوی) امیدوارانه به مسابقات جهانی و نتیجه گیری از این رقابت‌ها فکر می‌کنیم.

شانس ۶۳ درصدی ایران برای کسب سهمیه در کره جنوبی

سرمربی تیم ملی تنیس روی میز به یک رقم بر اساس ارزیابی‌ها و آنالیزهایی که از وضعیت بازیکنان تیمش و حریفان داشته هم اشاره داشت و گفت: کسب سهمیه مهمترین هدف از حضور در مسابقات قهرمانی جهان است. در این رقابت‌ها ۸ سهمیه توزیع می‌شود. دستیابی به یکی از آنها هم سخت است اما طبق ارزیابی‌ها ۶۳ درصد شانس کسب سهمیه داریم که اگر بشود، اتفاقی تاریخی در تنیس روی میز ایران است.

سهمیه بگیریم، مدال دور از دسترس نیست

وی همچنین در مورد صحبت‌های رییس فدراسیون مبنی بر اینکه «کسب سهمیه از مدال آوری سخت‌تر است و اگر تیم ایران راهی المپیک می‌شود، می‌تواند مدال بگیرد»، نیز گفت: رقابت‌های تیمی المپیک با حضور ۱۶ تیم برگزار می‌شود. اگر المپیکی شویم و در مرحله مقدماتی هم قرعه مناسبی داشته باشیم، راحت می‌توانیم وارد جمع ۸ تیم برتر شویم. اگر از این مرحله به بعد به قول معروف روز بازیکنان مان باشد می‌توانیم راحت پیش برویم مثل بازی‌های آسیایی؛ در کل کار سخت است اما دور از دسترس هم نیست.

اشراف هیچکسی روی بازیکنان به اندازه خودم نیست

این مربی تاکید کرد: نباید تیم ملی تنیس روی میز ایران را دست کم گرفت. نوشاد عالمیان، نیما عالمیان و امیرحسین هدایی هرکدام یک نام بزرگ در تنیس روی میز دنیا هستند. خیلی از بازیکنان از رویایی با آنها هراس دارند. آنها آماده، با تجربه و با انگیزه هستند. هیچکسی به اندازه من روی این بازیکنان و شرایط‌شان اشراف ندارد. سالهاست با آنها کار می‌کنم و خوب می دانم در چه وضعیتی هستند.

چگونگی اعزام به مسابقات جهانی

سرمربی تیم ملی تنیس روی میز همچنین اشاره به شرایط اعزام تیمش داشت و گفت: برادران عالمیان و هدایی در حال حاضر فرانسه هستند. موسوی در آلمان است و فقط حیدری در ایران تمریناتش را دنبال می‌کند. ۲۴ بهمن راهی کره جنوبی هستیم. موسوی به ایران می‌آید و همراه من و حیدری عازم کره جنوبی می‌شود. برادران عالمیان و هدایی هم از فرانسه به ما ملحق می‌شوند.

شرایط اردو نداشتیم

لطف الله نسبی در پایان گفت: مسابقات قهرمانی جهان در بخش تیمی برگزار می‌شود، خیلی خوب می‌توانستیم اردو داشته باشیم تا بازیکنان کنار هم هماهنگ‌تر شوند اما به خاطر درگیری باشگاهی بازیکنان در فرانسه و آلمان امکان آن را نداشتیم.
نظرات بینندگان