کد خبر: ۴۴۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲

انتقال روزانه ۸۹ میلیون لیتر فراورده در ۹ ماه گذشته

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران از انتقال روزانه ۸۹ میلیون لیتر فراورده در ۹ ماه گذشته در مناطق شمالی ایران خبر داد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران – منطقه تهران، مجتبی بشارتیان مدیر این مجموعه به پیشرفت‌های صنعت انتقال نفت، پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد. ایران در این سال‌ها همواره تلاش کرده با تحقق عدالت اجتماعی عملکرد و کارنامه قابل قبولی را به نمایش بگذارد و با ارتقای سهم داخل در فعالیت‌های اقتصادی، مسیر توسعه را هموارتر کند. در این میان، منطقه تهران به عنوان بزرگترین ترمینال نفتی کشور بخش اعظمی از پروژه‌های خود از جمله تعمیر و نگهداری را به موقع و با بهره گیری از توان فنی و همت متخصصان و مدافعان صنعت انتقال یعنی جوانان با هوش، مبتکر، دلسوز و خستگی ناپذیر بومی به سرانجام رسانیده، در حالی که همه اینها در شرایطی رقم خورده که ایران یا با جنگ تحمیلی رو به رو بوده و یا تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشته است.

وی در تکمیل گفته‌های خود در خصوص دستاوردهای انقلاب در بخش صنعت انتقال نفت افزود: قبل از انقلاب اکثر فعالیت‌های نفتی ما به دست خارجی‌ها بود ولی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، خودکفایی به معنای واقعی کلمه صرف شد و فعالیت‌های مهندسی، اجرا پروژه، ساخت تجهیزات و بهره برداری توسط داخل انجام و خوشبختانه شاهد شکوفایی و توسعه روزافزونی هستیم.

بشارتیان اضافه کرد: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های صنعت نفت مأموریت ایفای نقشی مؤثر را در شکوفایی و بهینه سازی اقتصاد ملی بر عهده دارد و منطقه تهران یکی از مناطق دوازده‌گانه در حوزه انتقال مواد نفتی و فرآورده‌های آن توانسته با بهره‌مندی از تمام توان و تجربه‌ی سال‌های اخیر سهم انکارناپذیری در این مهم داشته باشد.

وی با بیان اینکه ۱۲ منطقه خطوط لوله در کشور کار انتقال نفت خام و فرآورده را انجام می‌دهند، تصریح کرد: سالانه بالغ بر ۱۲۳ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده توسط ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله به مبادی مصرف می‌رسد.

بشارتیان خاطرنشان ساخت: مجموع انتقال نفت از خطوط لوله منطقه تهران ۱۴۰ میلیون لیتر در روز است که معادل تردد بدون وقفه حداقل پنج هزار تانکر می‌باشد و این امر مصداق بارز حفاظت و صیانت از محیط زیست و جلوگیری از حوادث و تلفات جاده‌ای به شمار می‌رود.

انتقال روزانه ۸۹ میلیون لیتر فرآورده طی ۹ ماه گذشته

بشارتیان با اشاره به ارائه گزارشی از آمار انتقال نفت و فرآورده طی ۹ ماه گذشته از این منطقه یادآور شد: طی این مدت روزانه بالغ بر ۸۹ میلیون لیتر انتقال فرآورده به انبارهای شرکت ملی پخش در کلانشهرهای تهران و کرج و استان‌های نیمه شمالی کشور صورت گرفته و همچنین ۳۱۶ هزار بشکه معادل ۵۰ میلیون لیتر نفت خام نیز به پالایشگاه‌های تهران و تبریز تحویل داده شده است.

وی گفت: خط ۲۰ اینچ نائین - کاشان - ری که به عنوان یک پروژه مهم در سال ۹۸ راه‌اندازی و در سرویس بهره‌برداری قرار گرفت، خطی ۴۱۵ کیلومتری است که دارای دو تلمبه‌خانه در نائین و کاشان و یک ترمینال در ری می‌باشد و روزانه به طور متوسط ۱۷۰ هزار بشکه معادل ۲۷ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ را منتقل می‌سازد.

وی با ابراز امیدواری در راه اندازی خط ۲۶ اینچ شازند به ری و افزایش جابجایی‌ها خاطرنشان کرد: خطوط لوله نفت و فرآورده‌های نفتی منطقه تهران، ۸ خط ورودی و ۱۶ خط خروجی دارد و به تعبیری شاهراه اصلی انتقال نفت و فرآورده به نیمه شمالی کشور به شمار می‌رود.

وی در ادامه افزود: تأمین سوخت مایع نیروگاههای باقرشهر، منتظر قائم (عج)، دماوند، گیلان، شهیدرجایی (قزوین) نیز به عهده همکاران پرتلاش این منطقه بوده و تا پایان دیماه سال جاری بالغ بر یک و نیم میلیارد لیتر تحویل این نیروگاه‌ها شده است.

انتقال روزانه ۵۰ هزار بشکه سوخت به فرودگاه‌های پایتخت

مدیر منطقه تهران با اشاره به تحویل روزانه ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار لیتر سوخت جت و ATK به فرودگاه‌های امام و مهرآباد از طریق دو خط لوله ۸ و ۱۰ اینچ گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه به میزان ۷۵۰ میلیون لیتر سوخت مورد نیاز این دو فرودگاه بزرگ کشور از طریق این ترمینال بزرگ نفتی صورت پذیرفت و با توجه به انتقال فرآورده‌های پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، وضع ذخیره‌سازی مخازن سوخت در حد بسیار مطلوبی قرار دارد.

وی در تبیین ظرفیت‌های انتقال مهمترین پایانه‌های هوایی تهران، سوخت رسانی سریع و باکیفیت به فرودگاه‌های پایتخت را بسیار با اهمیت توصیف کرد و اظهار داشت: بر اساس نیاز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و هماهنگی مدیریت برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی مورد نیاز در مخازن انجام می‌شود تا با ارسال به مبادی مصرف و به منظور عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، زمینه مناسبی برای تردد هوایی و جابجایی پروازی هموطنان عزیز ایجاد گردد.
نظرات بینندگان