کد خبر: ۴۴۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
رئیس جمهور:

انقلاب اسلامی توجه به علم را همواره مورد توجه و تاکید داشته است

رییس‌جمهور گفت: انقلاب اسلامی توجه به علم و معرفت افزایی را همواره مورد توجه و تاکید داشته است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر, حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی رییس جمهور کشورمان در آئین تجلیل از مدال آوران المپیادهای جهانی در سخنانی ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه مبارک فجر گفت: انقلاب اسلامی توجه به علم و معرفت افزایی را همواره مورد توجه و تاکید داشته است.

وی افزود: امام بزرگوار ما به عنوان رهبر این انقلاب یک عالم فرزانه بود. شما اثرات علمی امام را اگر ملاحظه کنید، مشاهده می‌کنید که ایشان علی رغم سن و سال بالا و اشتغالات فراوانی که داشتند حدود ۵۰ جلد کتاب به عنوان کتاب‌های مرجع نگاشتند.

رییسی ادامه داد: این کتاب‌ها که به آن مراجعه می‌شود از جمله کتاب‌های فقهی، فلسفی، حقوقی و کلامی و نیز کتاب‌های اخلاقی و عرفانی است که به عنوان کتاب‌هایی ارزشمندی به نگارش درآوردند.

رییس جمهور در ادامه بیان کرد: امام راحل سخنانی را در کتاب‌های خود مطرح کردند که اساتید و علمای بزرگ قبل از ایشان این سخنان را نداشتند و همه آنها مبتنی بر اصول و مبانی است.

وی افزود: امروز نیز سکاندار این انقلاب پرچمدار آن یک عالم فرزانه است که همواره بر رشد و پیشرفت علم و دانش تاکید می‌کند.

رییس جمهور گفت: اگر بخواهیم مراکز علمی قبل از انقلاب را با اکنون مقایسه کنیم کاملاً متوجه می‌شویم که آن زمان چقدر دانشگاه و دانشجو داشتیم و امروز چقدر داریم و چقدر رشد صورت گرفته است به گونه‌ای که اکنون حدود ۱۰۰ هزار نفر فقط عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها هستند.

وی ادامه داد: با بررسی مراکز علمی و پژوهشی باید گفت، تعداد مقالات علمی در سال ۵۶ حدود ۵۰۰ مقاله بود و امروز به حدود ۷۸ هزار مقاله رسیده است.

رییسی تصریح کرد: ما قبل از انقلاب مجلات علمی نداشتیم و در حال حاضر ۳۰۰ مجله در این بخش داریم.

حجت الاسلام رییسی با تاکید بر ضرورت ارتقا علمی کشور، گفت: ارتقا علم و رتبه علمی که در کشور وجود دارد، نشان دهنده آن است که انقلاب به علم، عالم و معرفت افزایی و نیز علم آموزی توجه ویژه دارد و به دنبال به کارگیری این علم و دانش در جامعه است.

وی اذعان کرد: تاکید رهبری بر آنکه کارها به صورت علمی و دانش بنیان انجام شود، این است که علومی که در مدرسه و دانشگاه آموخته می‌شود، به صورت فناوری پایه به جامعه منتقل شود، لذا رهبری همواره به رشد شرکت‌های دانش بنیان تاکید دارند تا آثار علوم به جامعه منتقل شود.

حجت الاسلام رییسی با بیان آنکه علم و عالم در کشور بسیار مورد توجه است، گفت: ظرفیت‌های علمی ما بسیار بالا است و جوانان و نوجوانان ما می‌توانند در عرصه‌های داخلی و خارجی افتخار بیافریند، کما اینکه این جلسه هم در تجلیل از مقام آنانی است که افتخارآفرینی داشته‌اند و موجب شدند پرچم جمهوری اسلامی برافراشته شود و سرود جمهوری اسلامی نواخته شود اما باید این افتخارات حفظ شده و ارتقا یابد.

رییسی اذعان کرد: حتماً باید مسیر رشد و تعالی را اولاً برای خودتان و سپس برای جامعه داشته باشید و جامعه را از آثار علوم مثل فیزیک شیمی و ریاضی، برخوردار کنید و باید جامعه به دست شما بهره‌مند و برخوردار شود زیرا اینکه صرفاً رتبه علمی آورده شود و شغلی و درآمدی کسب شود موجب نقش آفرینی در جامعه نمی‌شود.
نظرات بینندگان