کد خبر: ۴۴۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
سی‌ان‌ان:

زلنسکی برکناری زالوژنی را اعلام می‌کند

رسانه آمریکایی از تصمیم رئیس‌جمهور اوکراین برای برکناری فرمانده نیروهای مسلح این کشور خبر داد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، پس از هفته‌ها گمانی‌زنی درخصوص تنش‌ها میان «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین و «والری زالوژنی» فرمانده نیروهای مسلح این کشور، ۲ منبع آگاه به شبکه سی‌ان‌ان گفتند ژنرال اوکراینی به جلسه‌ای در دفتر رئیس‌جمهور خوانده شده و مسئله اخراج او را اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

یکی از این منابع به سی‌ان‌ان گفت هنوز اطلاعیه رسمی منتشر نشده اما انتظار می‌رود طی چند روز آینده فرمان زلنسکی اجرایی شود؛ اقدامی که طی ۲ سال اخیر از زمان آغاز جنگ روسیه-اوکراین، بزرگترین تغییر وت حول ارتش اوکراین محسوب خواهد شد.

سی‌ان‌ان گزارش کرد که این جلسه گویا روز دوشنبه برگزار شده و از آن روز گزارش‌های پراکنده‌ای در کی‌یف و هم‌چنین رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود اما اکنون منابعی آگاه به این شبکه آمریکایی گفته‌اند که تصمیم برکناری فرمانده نیروهای مسلح اوکراین اتخاذ شده و طی چند روز آینده اجرایی خواهد شد.

طبق یکی از این منابع، در جریان این جلسه، «رستم اومروف» وزیر دفاع اوکراین نیز حضور داشته و طبق آنچه رئیس‌جمهور اوکراین گفته، وزیر دفاع دستور اخراج زالوژنی را گرفته است. این توضیحات با گزارش‌های دیگر رسانه‌ها ازجمله روزنامه واشنگتن‌پست و فایننشال تایمز هم‌خوانی دارد.

در جریان گفت‌وگویی که «آرام» توصیف شده، زلنسکی پیشنهاد موقعیت دیگری را به زالوژنی داده اما او از دریافت آن خودداری کرده است.

سی‌ان‌ان برای تحقیق و تفحص بیشتر در این زمینه با دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین ارتباط برقرار کرده اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

این منابع به سی‌ان‌ان گفتند که در حال حاضر ۲ جانشین احتمالی برای والری زالوژنی وجود دارد. یکی از آنها «کریل بودانف» رئیس اطلاعات نظامی اوکراین که رابطه محکمی با زلنسکی دارد و دیگری «اولکساندر سیرسکی» فرمانده نیروهای زمینی اوکراین است.

اصل ماجرا از گفت‌وگویی شروع شد که فرمانده نیروهای مسلح اوکراین در ماه نوامبر با نشریه اکونومیست انجام داد و وضعیت میدان جنگ را «بن‌بست» توصیف کرد.

طبق گزارش روزنامه نیویورک تایمز، اگرچه مقامات دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از این اظهار نظرات زالوژنی ناراحت و غافلگیر شدند اما با ارزیابی‌هایی او موافقت کردند.

پس از انتشار این گزارش، جنجال‌های فراوانی به پا شد و رابطه رئیس‌جمهور و وزیر دفاع اوکراین با فرمانده نیروهای مسلح این کشور دچار مشکلاتی شد؛ مشکلاتی که گاها با انتقادات تند و تیز همراه بوده است.

البته زالوژنی بعدا اظهار نظر خود را پس گرفت اما به شیوه‌ خودش عمل کرد و گفت: «درست است وضعیت نبرد با روسیه به بن‌بست نرسیده اما تصمیم رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر اخراج تمامی روسای مراکز جذب نیرو مانع حضور نیروهای تازه‌نفس در خطوط مقدم برای جنگ با روسیه شده است».
نظرات بینندگان