کد خبر: ۴۴۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷

حمایت از حیوانات؛ آری یا خیر؟

اخیرا سگی بی‌صاحب به کودک ۹ ساله در بخش باسمنج تبریز حمله کرد و گلوی وی را درید و باعث مرگش شد تا بار دیگر موضوع حمایت از حیوانات بلاصاحب مورد توجه قرار بگیرد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از شهر؛ چند روز پیش سگ بی صاحب و گرسنه به کودک حدود ۹ساله در بخش باسمنج تبریز حمله کرد و گلوی وی را درید و باعث مرگ وی شد. این کودک قصد داشت به مناسبت روز پدر، کادو بخرد که دچار حمله سگ‌های ولگرد شد.

طی چند روز اخیر هم یاسین از امیراباد بیرجند که تنها ۴ و نیم سال داشت، توسط سگ بر روی خاک و آسفالت کشیده می‌شود تا وقتی که ماموران پاسگاه امیراباد او را پیدا می‌کنند و به اورژانس می‌رسانند اما متاسفانه به علت جراحات وارد شده بر سر و گردن کودک فوت می‌کند.

در طول چند سال اخیر، معضلی تحت عنوان سگ های ولگرد یا بلاصاحب، برخی از شهرهای کشور را دچار مخاطره کرده است. غذا دادن به سگ های ولگرد، موضوعی است که به عواطف انسانی بعضی از شهروندان برمی‌گردد و باعث ایجاد مناقشه بین کارشناسان محیط زیست و حامیان سگ شده است. به طوری که برخی از افراد که خود را حامیان حیوانات می‌دانند مانع جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب می‌شوند.

حسین صالحی، کارشناس محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار شهر تاکید کرد: وجود سگ های بلاصاحب در مناطقی که به جوامع انسانی نزدیک تر است، خسارات جبران ناپذیری به جمعیت حیات وحش بخصوص نوزادان حیات وحش وارد می کند. این حیوانات با جفت گیری با سایر سگ سانان از جمله گرگ و شغال ضمن تلاقی ژنتیکی گونه ها باعث ایجاد گونه های جدید مانند سگ گرگ (گرگاس ) و سگ‌شغال می شوند که رفتارهای تهاجمی تر  از گونه های اصلی دارند.

لیلا ماهر، روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار شهر اظهار کرد: غذا دادن به حیوانات در کنار حس مهربانی و لذتی که دارد اما گاهی می‌ تواند سبب بهم ریختن نظم اکو سیستم شود. نمی‌ توانیم بگوییم چون ما به سگ‌ ها و گربه‌ ها غذا می‌ دهیم، خودشان به دنبال غذا نمی‌ روند. مساله اصلاً غذارسانی نیست. ما با غذارسانی به حیوانات آواره شهرها کمک می‌کنیم که تعدادشان زیاد شود و با جمع شدنشان، بیماری‌ها را انتقال بدهند.

این روانشاس با اشاره به ممنوعیت غذا دادن به حیوانات در اروپا و آمریکا ادامه داد: در برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی، غذادادن به حیوانات، چه اهلی و چه وحشی، جرم است، زیرا اگر حیوان وحشی است، باید مراحل طبیعی زندگی خودش را بگذراند و ما نباید هیچ دخالتی در آن داشته باشیم، اگر هم حیوان اهلی است که باید یک انسان مسئولیتش را قبول کند.

وی به دلسوزی نابجا با غذا دادن به حیوانات اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم از سر دلسوزی و صادقانه به حیوانات کمک می‌کنند، جای خرده گیری ندارد، زیرا آگاهی کافی به آن‌ها داده نشده است. چه بسا رفتار بسیاری از مردم پس از به دست آوردن اطلاعات زمینه‌ای لازم تغییر کند.


علیرضا شریفی یزدی، جامعه شناس هم با خبرنگار شهر گفت‌: برخی از افراد از سر دلسوزی وظیفه خود می دانند که به سگ و گربه غذا دهند و نتیجه این کار این است که طبیعت ذاتی حیوان آرام دچار دگرگونی می شود. حیوان خود باید دنبال غذا بگردد و شکار کند.

وی خاطرنشان کرد: با غذا دادن به سگ و گربه که به صورت غیراهلی در طبیعت هستند، چند اتفاق رخ می دهد، طبیعت تهاجمی و شکارجویانه از حیوانات گرفته می شود و حیوان از مسیر عادی چند هزار ساله خارج می شود. این مداخله دلسوزانه اما ناآگاهانه باعث می شود که تعادل طبیعی حیوانات هم به هم بخورد. یعنی زمانی که غذای بیشتری در اختیار حیوان قرار بگیرد، زاد و ولد بیشتر خواهد داشت، به گونه ای که طبیعت ظرفیت این جمعیت را نخواهد داشت. سومین اثر منفی آن تغییر محل زندگی این حیوانات است که آرام آرام آنها را به مراکز شهر سوق خواهد داد. این اقدام باعث می شود که هم زندگی طبیعی حیوان دچار مشکل شود و هم مراکز شهری به لحاظ سکونتگاه برای انسان دچار مشکل شود، چون حیوانات خوی وحشی گری دارند و بیماری هایی نظیر هاری را هم با خود یدک می کشند.
نظرات بینندگان