کد خبر: ۴۴۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
نخست وزیر ژاپن:

تحریم روسیه ادامه دارد اما توافق صلح هم می‌خواهیم

نخست وزیر ژاپن می‌گوید که توکیو مایل به توافق صلح با مسکو است اما در عین حال به سیاست تحریمی علیه روسیه نیز ادامه می‌دهد!
به گزارش قلم نیوز و به نقل از تاس، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در اظهارنظری عجیب گفته است که این کشور در عین حال که نسبت به توافق صلح با روسیه تمایل دارد، می‌خواهد به سیاست تحریمی علیه این کشور و همچنین کمک به اوکراین ادامه دهد.

کیشیدا با اشاره به شرایط پیچیده روابط دوجانبه توکیو-مسکو به دلیل جنگ اوکراین گفت: همچنان به تشدید تحریم‌ها عیله روسیه و حمایت از اوکراین ادامه خواهیم داد. اما ژاپن قاطعانه در مسیر حل و فصل مناقشه ارضی و دستیابی به توافق صلح حرکت می‌کند.

وی همچنین یادآور شد که در نیمه دوم ماه فوریه کنفرانسی در توکیو با موضوع بازسازی اوکراین برگزار خواهد شد. مسکو و توکیو با هدف نیل به توافق صلح پس از جنگ جهانی دوم، تقریبا از نیمه قرن گذشته در حال مذاکره هستند!

مناقشه دو کشور بر سر مالکیت بخش جنوبی جزایر کوریل همچنان به قوت خود باقیست. پس از جنگ جهانی، تمام این مجمع‌الجزایر به شوروی سابق الحاق شد اما ژاپن با سیطره مسکو بر ایتوروپ، کوناشیر، شیکوتان و مجموعه‌ای از جزایر کوچک خالی از سکنه مخالفت کرد. وزارت خارجه روسیه به دفعات تاکید کرده است که حاکمیت مسکو بر این قلمروها که مبنای قانونی بین‌المللی قابل قبولی نیز دارد، قابل بحث و مذاکره نیست.

وزارت خارجه روسیه مارس ۲۰۲۲ اعلام کرد که این کشور به دلیل تحریم‌های یکجانبه توکیو علیه مسکو، مذاکرات بر سر معاهده صلح با ژاپن را متوقف می‌کند. مسکو همچنین از مذاکرات با توکیو درباره فعالیت‌های اقتصادی مشترک در جزایر کوریل خارج شد و علاوه بر این، جایگاه ژاپن به عنوان شریک منطقه‌ای در سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه را تمدید نکرد.


نظرات بینندگان