کد خبر: ۴۴۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
عطوان:

آمریکا و انگلیس در دریای سرخ فریب اسراییل را خوردند

یک تحلیلگر ارشد منطقه‌ای نوشت که آمریکا و انگلیس در دریای سرخ فریب رژیم صهیونیستی را خورده و خود را وارد جنگی کردند که نتیجه قطعی آن شکست و خفت است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در گزارشی با اشاره به فریب خوردن آمریکا و انگلیس در تحولات دریای سرخ به حمله اخیر نیروهای یمنی به یک نفت‌کش انگلیسی که توسط دو کشتی نظامی همراهی می‌شد، اشاره و تاکید کرد که این حمله منجر به بروز آتش‌سوزی گسترده در نفتکش مذکور شده است.

این گزارش تاکید کرد که رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس و برخی دولت‌های دیگر آنگلوساکسونی نظیر استرالیا و کانادا و نیوزلند را فریب داده و وارد ائتلافی دروغین کرده است که گرچه نام آن شکوفایی دریای سرخ است، اما در واقع برای حمایت از کشتی‌های اسراییل در برابر موشک‌های یمنی‌ها تأسیس شده و تاکنون نه تنها هیچیک از اهداف مورد نظر خود را محقق نکرده، بلکه باعث افزایش پیچیدگی اوضاع در منطقه شده است.

عطوان نوشت که این ائتلاف نه تنها از کشتی‌های اسراییلی حفاظت نکرده، بلکه آمریکا و انگلیس را در تله‌ای گرفتار کرده است که در نهایت باعث شکست آنها و دیگران مانند سناریوهای افغانستان و عراق خواهد شد که حتی ممکن است این شکست هزینه‌ها و تلفات و خفت بیشتری برای آنها داشته باشد.

وی با اشاره به درس نگرفتن آمریکا از تجارب عملی گذشته تاکید کرد که همه می‌دانند که صدها هزار تن ماده منفجره در ده‌ها هزار حمله هوایی طی ۸ سال گذشته جنگ سعودی- اماراتی بر سر ملت یمن ریخته شده، اما تمامی این حملات در تسلیم کردن ملت یمن و رهبران آن ناکام بوده و نتوانسته جنگ را جز از طریق راهکارهای مسالمت آمیز و کنار آمدن با خواسته‌های یمنی‌ها متوقف کند.

سوالی که اینجا مطرح است، این است که چرا آمریکا و انگلیس از تجربه‌های مارتین گریفیس فرستاده سازمان ملل متحد به یمن که تابعیت انگلیسی دارد و نقش قابل توجهی در رسیدن به آتش‌بس‌های موقت و مذاکرات پشت پرده آن داشته است، استفاده نکردند و خود را گرفتار تله اسراییل در جنگ با یمن کرده‌اند که شکست در آن کاملاً قطعی است.

سوال دیگر اینکه چرا این دو کشور از عواملی که عربستان و امارات را مجبور کرد که به ائتلاف ضد یمن نپیوندند، سوال نکردند و از خودشان نپرسیدند که چرا کشورهایی نظیر مصر و سودان و سومالی و جیبوتی که در سواحل دریای سرخ هستند و بیشتر آنها متحد آمریکا هستند، وارد این ائتلاف نشدند.

دولت صنعا ثابت کرده که بستر مردمی گسترده‌ای در میان میلیون‌ها عرب و مسلمان و آزادگان جهان دارد، چرا که به کمک ملت مظلوم و محاصره شده و گرسنه‌ای شتافت که در معرض نسل کشی در غزه قرار گرفته‌اند.

این تحلیلگر ارشد منطقه‌ای می‌افزاید که بعد از مداخله نظامی آمریکا و انگلیس در دریای سرخ، مأموریت نیروهای یمنی گسترش پیدا کرده و با مشروعیت بالا و بسیار با اهمیت از دو جنبه همراه شده است:

مورد اول این مشروعیت انتقام شهدای یمنی است که در نتیجه حملات آمریکایی انگلیسی جان خود را از دست داده‌اند و مورد دوم ادامه حضور در کنار برادران ساکن نوار غزه است که با نسل کشی و پاکسازی نژادی و گرسنگی مواجه هستند، آن هم در شرایطی که حکم دادگاه لاهه اسراییل را محکوم کرده و خواستار توقف این نسل کشی شده و به رژیم صهیونیستی یک ماه فرصت داده تا اجازه ورود کمک‌های انسانی به نوار غزه را صادر کند.
نظرات بینندگان