کد خبر: ۴۴۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱

دولت معطل لغو تحریم‌ها نیست

سخنگوی دولت گفت: اقدامات دولت در مسیر لغو تحریم‌ها ادامه دارد اما در عین حال دولت معطل لغو تحریم‌ها نخواهد ماند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت در نشست خبری خود ضمن تسلیت شهادت مستشاران ایرانی در سوریه گفت: شهادت مستشاران ایرانی در سوریه که توسط رژیم صهیونیستی صورت گرفت نشانه استیصال این رژیم است. همچنین حمله شب گذشته آمریکا و انگلیس به یمن را محکوم می‌کنیم.

وی افزود: این جنایت در ادامه ظلمی است که در غزه صورت می‌گیرد. در عین حال متأسفانه شاهدیم که در چندین کشور اسلامی و عربی از جمله در فلسطین و لبنان عراق و یمن توسط رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم این تجاوزها صورت می‌گیرد و امیدواریم کشورهای اسلامی اقدامات لازم را انجام دهند.

بهادری جهرمی در ادامه ضمن تبریک روز میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر اظهار داشت: ۱۶ هزار دانشجو آقا و ۲۰ هزار دانشجو خانم برای برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در مساجد ثبت نام کرده و استقبال کردند.

سخنگوی دولت با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور خاطر نشان ساخت: در آستانه سفر رئیس جمهور به ترکیه به همراه هیأت بلند پایه هستیم که فردا چهارشنبه صورت می‌گیرد.البته سفر قرار بود زودتر صورت بگیرد که به خاطر حادثه تروریستی کرمان به تعویق افتاد.

بهادری جهرمی ادامه داد: این سفر به دعوت همتای ترکیه‌ای رئیس جمهور صورت می‌گیرد و قرار است، اسناد همکاری‌های متعددی در حوزه‌های اقتصادی، حمل و نقل، تجارت و مبادلات تجاری، رسانه، حمل و نقل و …صورت بگیرد.

وی با اشاره به حجم مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه تاکید کرد: حجم تجارت میان دو کشور در ده ماه ابتدایی امسال به ۹٫۵ میلیارد دلار رسیده که با مدت مشابه آن در سال ۱۳۹۹ و در دولت قبلی که ۷ میلیارد دلار بوده است، ۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بهادری جهرمی اذعان داشت: ظرفیت‌های همکاری میان ایران و ترکیه بیشمار است که قطعاً این سفرها در جهت ارتقا این ظرفیت‌ها. نقش خواهد داشت. در عین‌حال در این سفر در خصوص مسائل منطقه‌ای، به ویژه توقف حملات رژیم صهیونسیتی به غزه صحبت خواهد شد.

اقدامات دولت در مسیر لغو تحریم‌ها ادامه دارد

سخنگوی دولت در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها توسط دولت سیزدهم گفت: برای بررسی عملکرد دولت در بخش خنثی‌سازی تحریم‌ها باید به رکوردشکنی تجارت خارجی با عدد ۱۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد.

وی افزود: دولت پا به پای مذاکرات برای رفع تحریم‌های ظالمانه، از روش‌های مختلف از جمله عضویت در سازمان‌ها و گروه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مانند بریکس و شانگهای و نیز گسترش سیاست همسایگی و توسعه دیپلماسی، در جهت کسب منافع ملی استفاده کرده است. بهادری جهرمی اضافه کرد: همین اقدامات موجب خلق رکوردهای جدید در تجارت خارجی شده است.

وی ادامه داد: اقدامات دولت در مسیر لغو تحریم‌ها ادامه دارد و اخیراً شاهد بودیم آقای باقری با «مورا» در ژنو در خصوص لغو تحریم‌ها مذاکره داشت اما در عین حال دولت معطل لغو تحریم‌ها نخواهد ماند.

استفاده از منابع غیر واقعی و خلق تورم، ظلم به مردم است

سخنگوی دولت در ادامه این نشست خبری با اشاره به نگاه دولت درباره افزایش حقوق‌ها و اختلاف نظر در این زمینه با مجلس، گفت: دولت درباره افزایش حقوق‌ها تأکید داشته که حمایت واقعی از مردم این است که همزمان با افزایش حقوق، بتوانیم تورم را مهار کنیم.

بهادری جهرمی افزود: همه می‌دانند که استفاده از منابع غیر واقعی و خلق تورم به معنای حمایت از مردم نبوده و ظلم به مردم محسوب می‌شود؛ لذا باید منابع واقعی پیش‌بینی شود و در سقف منابع واقعی، هر چه بیشتر حمایت صورت بگیرد تا همه جامعه ایرانی را مد نظر قرار دهیم.

وی گفت: نگاه دولت این بوده که در افزایش حقوق‌ها، توجه بیشتر به کسانی باشد که حقوق کمتری دریافت می‌کنند و از مجلس نیز می‌خواهیم که به این مسأله دقت لازم را داشته باشد.

بهادری جهرمی ادامه داد: لازم است افزایش حقوق بیشتری برای کسانی که حقوق پایین‌تری می‌گیرند داشته باشیم و کسانی که حقوق بالایی دریافت می‌کنند، ضرورتی ندارد که به میزان افزایش حقوقِ فرد کم درآمد، افزایش دریافتی داشته باشد. سخنگوی دولت ادامه داد: گلایه عمومی مردم نبود عدالت در پرداخت‌هاست و نگاه دولت نیز عدالت پرداخت و «افزایش پلکانی» حقوق کارکنان است.

وی افزود: عدالت در افزایش حقوق‌ها باید متوسط باشد و در این صورت است که عدالت در پرداخت‌ها روی می‌دهد؛ ما این مسأله را از کمیسیون تلفیق مجلس خواستار شدیم اما به تصویب نرسید؛ باید این روال‌ها اصلاح شود و از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم در این زمینه با تصویب افزایش متوسط حقوق، اجازه بدهد که به سمت عدالت در پرداخت حقوق‌ها گام برداریم.

افزایش قیمت بنزین: گمانه‌زنی نکنید

بهادری جهرمی در رابطه با موضوع کاهش سهمیه آزاد کارت‌های سوخت که روز گذشته رخ داد و برخی گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش قیمت بنزین، اظهار کرد: همان‌طور که می‌گوئید گمانه‌زنی است؛ لذا شما هم گمانه‌زنی نکنید.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای خرید هواپیما گفت: قرارداد ضعیف خرید ۱۰۰ ایرباس که از قبل منعقد شده بود، لغو شده و این اتفاق جدیدی نیست. از طرفی باید توجه داشت که هر قراردادی باید ضمانت اجرایی مناسب داشته باشد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: ایرباس از سال ۱۳۹۷ قرارداد را تعلیق کرد و عملاً اتفاق جدیدی رخ نداده است. همچنین سرمایه‌گذاری و تأمین نقدینگی در نوسازی ناوگان هوایی، حرکت به سمت تولید هواپیماهای داخلی و توسعه علم و فناوری، اقدامات افزایش تاب‌آوری این حوزه و نهضت تعمیر قطعات از سوی دولت در حال انجام است.

عمر متوسط ناوگان هوایی کشور، دو سال کاهش یافته است

سخنگوی دولت گفت: همچنین در دولت سیزدهم، ۶۰ فروند هواپیما و بالگرد به ناوگان اضافه شده و عملیاتی شده است؛ به گونه‌ای که نسبت به سال ۱۴۰۰ عمر متوسط ناوگان هوایی کشور دو سال کاهش یافته است.

وی افزود: وزارت راه، دیپلماسی فعالی در این زمینه داشته و دولت هم حمایت‌های خود را انجام داده است؛ درخصوص نرخ بلیط هم باید گفت که اردیبهشت امسال افزایش نرخ بلیط صورت گرفته بود و دولت با افزایش مجدد نرخ بلیط، موافق نیست.

بهادری جهرمی با اشاره به بهره‌برداری، ۲۱۱ هزار کلاس درس در قالب ۳۹۵۰ باب مدرسه در دو سال گذشته گذشته، گفت: جهت‌گیری دولت در مصوبات و عملکرد، حمایت از بهسازی و نوسازی مدارس و عدالت آموزشی به صورت پایاپای است.

کاهش نرخ تورم در بخش خرید و فروش مسکن

وی درباره اقدامات دولت در حوزه مسکن اظهار کرد: در سال گذشته گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، هر دو موید مهار تورم در حوزه خرید و فروش مسکن بوده است؛ لذا شاهد کاهش نرخ تورم در بخش خرید و فروش مسکن بودیم و ان‌شاءالله آثار آن را در حوزه اجاره مسکن در سال آینده شاهد خواهیم بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: در بخش ارزش افزوده، شاهد رشد ۳ درصدی در ۶ ماهه نخست امسال بودیم. همچنین در حوزه سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت و ساز ساختمان‌های شهری شاهد رشد 8 درصدی در 6 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه گذشته داشته‌ایم.

بهادری جهرمی اظهار کرد: این دستاوردها با اقدامات نظارتی بر فعالیت مشاوران املاک به منظور جلوگیری از تخلفات، ایجاد سامانه ثبت قراردادهای اجاره بین موجر و مستاجر به صورت مستقیم، اقدامات حمایتی برای تزریق منابع مالی به بخش مسکن، افزایش وام ودیعه مسکن، افزایش وام ساخت و ساز و نیز هدف‌گذاری واگذاری زمین به متقاضیان ساخت مسکن معادل ۱۰۰۰ واحد مسکن، میسر شده است. 
نظرات بینندگان