کد خبر: ۴۴۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷

شرکت‌های بزرگ نفتی و مالی ۴۲۴ میلیارد دلار سود کردند

بزرگترین شرکت‌های نفت و برترین موسسات مالی در مدت دو سال تا ژوئن سال ۲۰۲۳، مجموعا ۴۲۴ میلیارد دلار سود بادآورده تولید کردند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، فدراسیون جهانی اکشن اِد (ActionAid) و سازمان غیرانتفاعی آکسفام در گزارشی، ۲۰۰ شرکت بزرگ از نظر سرمایه بازار در سراسر جهان را بررسی کردند تا سود بادآورده آنها را ارزیابی کرده و با درآمد تولید شده ظرف مدت دو سال تا ژوئن سال ۲۰۲۳، مقایسه کنند. از این ۲۰۰ شرکت، ۱۴ شرکت در بخش سوخت‌های فسیلی و ۲۲ شرکت در بخش بانکی بودند و تعداد شرکت‌های این دو بخش، به ۳۶ شرکت رسید.

از سود این دو بخش، ۴۲۴ میلیارد دلار می‌تواند سود بادآورده در نظر گرفته شود که سودی است که ۲۰ درصد بالاتر از میانگین چهار ساله است.

همچنین، شش شرکت نفتی بزرگ بین‌المللی به تنهایی، ۲۱۹ میلیارد دلار سود خالص برای سال ۲۰۲۲ داشتند که رکورد بالای جدیدی است.

هر کدام از شرکت‌های اکسون، شورون، بریتیش پترولیوم، اکوئینور و توتال انرژی، سودی را برای سال ۲۰۲۲ گزارش کردند که دو برابر مجموع درآمد خالص آنها در سال ۲۰۲۱ بود و بهترین سال برای شرکت‌های بزرگ نفتی رقم خورد. این سود از حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ثبت شده برای سال ۲۰۲۱ فراتر رفت زیرا قیمت نفت و گاز در سال میلادی گذشته تحت تاثیر آغاز جنگ در اوکراین، به شدت افزایش یافت و شرکت‌های بزرگ نفتی، تولید نفت و گاز را برای تامین تقاضای رو به رشد برای نفت و جبران محدود شدن عرضه گاز روسیه، بالا بردند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، فدراسیون جهانی اکشن اِد و آکسفام با انتشار گزارش خود در داووس سوئیس، خواستار وضع مالیات بر سودهای بادآورده‌ای شدند که می‌تواند هزینه تدابیر خنثی سازی تغییرات اقلیمی را تامین کند.
نظرات بینندگان